Vypadá to, že autoři třetího Příběhu hraček vykradli animovaný film Jana Svěráka Kuky se vrací: vyskytuje se v něm totiž postava postaršího růžového medvěda zvaného Mazel a mučivý motiv vyhozených starých hraček, které končí na skládce a vracejí se domů ke svému právoplatnému dětskému majiteli. Mazel /přestože voní po jahodách a působí na první pohled nevídaně roztomile/ je ovšem ryze záporná a zcela nepolepšitelná postava, jakých ve filmech Pixaru najdete jen málo - respektive je to těžce traumatizovaná hračka, která se kdysi ztratila "své" holčičce a po zjištění, že byla nahrazena, se v ní cosi navždy zlomilo. Takže mezi hračkami ve Sluneční školce, kde Mazel posléze najde útočiště, rozpoutá totalitní teror. Jeho obětmi se pak málem stanou Buzz Rakeťák a jeho přátelé, zbloudilé a uvězněné hračky otřesené skutečností, že jejich dosavadní majitel Andy vyrostl, chystá se odjet na vysokou školu a vyklízí svůj chlapecký pokojíček. Co udělá s hračkami, s nimiž si už dávno nehraje? Vyhodí je do popelnice, dá je na půdu, nebo je třeba někam či někomu daruje?
Podobně jako v Kukym, i v Toy Story 3 má postava praktické matky nejprve trochu negativní roli a popelářský vůz hraje roli děsivého únosce hrdinů na obří městské smetiště, které je místem absolutní zkázy a děsu. A podobně jako ve Svěrákově filmu, i digitálně animovaní hrdinové mají permanentně usměvavé výrazy hraček, se kterými si tvůrci zajímavě vyhrají (třeba v citově nevídaně vypjaté chvíli, kdy Buzz a spol. získají pocit, že jim v pekelné smetištní jámě nezbývá než společně čelit jistojisté smrti).
Je ovšem otázkou, nakolik Jana Svěráka ohrozí v očích českého publika čtvrteční premiéra Toy Story 3: pixarský film je sice báječný, podívaná ve 3D je velkolepá a poselství je jako vždycky složité, chytré a dojemné - ale Kuky je přece jen velmi osobním svěrákovským filmem a působí nesmírně česky. Větší problém podle mne může nastat při uvedení na zahraniční trh (a možná už na MFF Karlovy Vary, kde Kuky soutěží): jak divákům odjinud, kteří pixarský film uvidí dřív než český, vysvětlit, že malý český autor nekopíruje své velké bratry z Pixaru? Po Tmavomodrém světě, který oslabila nešťastná a stejně náhodná podobnost s Pear Harborem, jde přitom už o druhou podobnou situaci, ve které by se Jan Svěrák mohl ocitnout. Kuky je ale naštěstí hodně jiným filmem než Toy Story 3 a Mazel není jeho hlavní postavou.
VÍTEJTE NA BLOGU BÝVALÉ FILMOVÉ KRITIČKY ALENY PROKOPOVÉ. BĚHEM DEVÍTI LET SE TADY NASTŘÁDALY TEXTY TÝKAJÍCÍ SE PŘEVÁŽNĚ FILMU, BUĎ PSANÉ PŘÍMO PRO BLOG, NEBO PRO NOVINY A ČASOPISY. DNES JDE O ÚLOŽIŠTĚ JISTÉHO ŽIVOTNÍHO OBDOBÍ A SNAD I JISTÝ OBRAZ DOBY. NEMÁM UŽ POTŘEBU PSÁT ANI VYRÁBĚT ŠPERKY, ALE JSEM ETABLOVANÁ KRANIOSAKRÁLNÍ TERAPEUTKA A PRACUJU JAKO DRAMATURGYNĚ V ČT.
Prohledat tento blog
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Svěrák dělal Kukyho dost dlouho, takže by originalita nápadu by mohla být jeho. To se rodí nejen podobné synopse, ale i zarážející detaily -růžový( červený vybledlý) medvěd vyhozený na skládku. Buď filmaři nějak stejně myslí anebo si nápady kradou jak straky cetky.
OdpovědětVymazatZaujalo mne v Toy Story - Andy jde na vysokou školu - to filmaři dodržují reálný čas i ve filmech? (vzhledem k tomu, že opravdu uplynulo tolik let)
Eva Součková
Milá Evo Součková, hádám, že normální diváci prostě nějaký film vidí jako první a jiný jako druhý, takže se jim jaksi automaticky zdá, že ten druhý musel ten první vykrádat (i kdyby to na stotisíckrát nebyla pravda).
OdpovědětVymazatAha, s tím Andym mi to nedošlo - máte pravdu. Pixar myslí fakt na všechno, až mi z toho běhá mráz po zádech.