Vychází monografie Mezi-obrazy:
Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Rok 2017 má tak svou první, významnou knižní událost: průkopnická publikace Kateřiny Svatoňové, na níž se graficky
podílelo Studio Najbrt, po stránce vzhledu i obsahu působí jako konceptuální
umělecké dílo.
(TENTO TEXT JSEM NAPSALA PRO REVUI FILMOVÉHO PŘEHLEDU) Za Kateřinou Svatoňovou (1978) stojí už dvě knihy 2 ½ D: Prostor (ve) filmu v kontextu
literatury a výtvarných umění (Praha: Casablanca, 2008) a Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního
prostoru (Praha: Academia 2013 – nominace na cenu F. X.
Šaldy 2014). Odborné aktivity vedoucí Katedry filmových studií FF UK jsou ovšem
mnohem rozmanitější: editovala několik publikací a monotematických periodik a má
na svém kontě množství textů věnovaných teorii, historii a filozofii médií. Zabývá
se sice často kinematografií, soustřeďuje se však ráda na mezitvary, odpady a
okraje, ale také na sousední souvislosti, nadstavby, souběžnosti, boční
pohledy, mezery či škvíry. Tato „prostorová“ označení nejsou náhodná: Už během
studií se Svatoňová zabývala proměnami prostoru a času ve vizuální kultuře, s důrazem
na vnímání těchto proměn.1/
Nedílnou součástí autorčina přístupu je pak důraz na iluzivnost
a současně na reálný, žitý prostor. Působí logicky, že ji během uplynulých let zaujali
okultisté ohledávající „jiné dimenze“ 2/, „přírodovědec
vizuality“ Jan Evangelista Purkyně 3/ či psychiatr
Svetozar Nevole 4/. Tato poučená a tvůrčí
autorka vnímá diváka jako poutníka ve virtuálním světě 5/, což
nevylučuje jeho bytostné souznění s reálným prostorem: sama zaštiťuje
studentský projekt Divná místa, vřazuje archetyp chodce do
dobových „obrazů“6/ a kráčí krajinou coby
členka Klubu českých turistů i Mykologické společnosti a potomkyně Karla Hynka
Máchy.
Kateřina Svatoňová jako své téma pojmenovává téma „odpoutaných obrazů“: ty se pohybují v časoprostoru
našeho vnímání, unikajíce rámům všeho druhu. Toto téma se odrazilo v názvu
zmíněné autorčiny druhé knihy a vědomě rezonuje i v titulu knihy nové („mezi-obrazy“
však mohou být podstatným jménem stejně jako příslovcem).
Kniha, již vydala Filozofická fakulta UK ve spolupráci s Národním filmovým archivem a produkční společností MasterFilm 7/, ovšem představuje – vzhledem k otevřenému konceptu autorkou popisovanému, vytvářenému i žitému – mnohem víc než jen monografií o Jaroslavu Kučerovi disponující unikátním obrazovým materiálem. Ten byl získán z kameramanovy rozsáhlé pozůstalosti, jejíž nedávný objev akceleroval v roce 2014 „kučerovské“ aktivity Kateřiny Svatoňové, ať už kurátorské 8/, přednáškové 9/ či publicistické 10/. Tento archiv zahrnuje fotografie i diapozitivy (kterých bylo kolem osmi tisíc), negativy, zkušební záběry, rodinné filmy, denní práce a další filmové materiály na 16mm a 35mm materiálu, ale i komentované scénáře, nákresy či dokonce obrazy. Tento „poklad“ umožnil autorce proniknout hluboko ke Kučerově „myšlení obrazem“: pomohl jí vysledovat vztahy mezi jeho vlastními filmy a fotografiemi a známou, profesionální kameramanskou tvorbou.
Kniha, již vydala Filozofická fakulta UK ve spolupráci s Národním filmovým archivem a produkční společností MasterFilm 7/, ovšem představuje – vzhledem k otevřenému konceptu autorkou popisovanému, vytvářenému i žitému – mnohem víc než jen monografií o Jaroslavu Kučerovi disponující unikátním obrazovým materiálem. Ten byl získán z kameramanovy rozsáhlé pozůstalosti, jejíž nedávný objev akceleroval v roce 2014 „kučerovské“ aktivity Kateřiny Svatoňové, ať už kurátorské 8/, přednáškové 9/ či publicistické 10/. Tento archiv zahrnuje fotografie i diapozitivy (kterých bylo kolem osmi tisíc), negativy, zkušební záběry, rodinné filmy, denní práce a další filmové materiály na 16mm a 35mm materiálu, ale i komentované scénáře, nákresy či dokonce obrazy. Tento „poklad“ umožnil autorce proniknout hluboko ke Kučerově „myšlení obrazem“: pomohl jí vysledovat vztahy mezi jeho vlastními filmy a fotografiemi a známou, profesionální kameramanskou tvorbou.
Kateřina Svatoňová si je plně vědoma toho, že stále ještě
neexistují (jak v domácím, tak mezinárodním měřítku!) prakticky žádné teoretické
knihy věnované kameramanům a kameramanské profesi.[xi] V Mezi-obrazech se tím spíš projevuje komplexně
– jako historička a teoretička, jež vedle obecné roviny kameramanské práce
zkoumá specifika Kučerova přístupu a vřazuje je do kontextů doby (Kučera
v československém filmu působil od roku 1954 do roku 1984 a spolupracoval
s řadou významných, velmi odlišných režisérských osobností). Svatoňová volí
záměrně „boční“ pohled: nesoustřeďuje se na výsledné, „hladké“ fungování
profesionála ve štábu, ale na téma Kučerova experimentování ke vztahu ke
kameramanské praxi. Zavádí nás do titulních „mezi-obrazů“ jako do vzrušujícího,
unikavého prostoru, místa „mezi obrazotvorností a obrazem, mezi myšlením a
vizualitou“, které nás propojuje se samotným procesem tvorby.
Autorka koncipuje materiál po textové i obrazové stránce se stejnou energií, zvědavostí a chutí experimentovat, jaká vedla samotného Kučeru. Narušování konvencí a vybočování z norem je v souladu s představou kameramana, který spolupracoval s progresivními tvůrci československé nové vlny (a má na svém kontě mj. Němcovy Démanty noci, Až přijde kocour a Všichni dobří rodáci Vojtěcha Jasného či Sedmikrásky a Ovoce stromů rajských jíme Věry Chytilové). Stejně zásadní je však pro Svatoňovou Kučerův přínos k normalizačním žánrovým snímkům – především k pohádce Malá mořská víla a kultovní parodii Adéla ještě nevečeřela (ale také k tendenčnímu Cirkusu v cirkuse, kde ji zaujala „podvratná“ titulková sekvence). Představu Kučery jako vysoce profesionálního „askety“ schopného naplnit velmi odlišné autorské vize a koncepty zviditelňuje i jeho spolupráce na Laterně magice či na hudebních filmech Petra Weigla. Metoda posouvání hranic mezi žánry se stává zjevnou v okamžiku, kdy se Svatoňová noří do „amatérských“ rodinných filmů, kterých Kučera (ve spolupráci s manželkou Věrou Chytilovou a dětmi Terezou a Štěpánem) často využíval k ověření postupů, jež pak použil ve svých hraných filmech.
Mezi-obrazy ovšem nejsou jen průkopnickým dílem v oblasti „psaní o kameramanech“, ale i výzvou, abychom s autorkou sdíleli její zaujetí i metodu. Kateřina Svatoňová rozviklává tradiční, pasivní pozici čtenáře odborné publikace. Ten je zde současně divákem i tvůrcem vyzývaným k experimentům podle svého vlastního gusta: inspirativní odborný text je totiž jen jednou z vrstev, rovnocennou s fotografickými materiály a s popisky pod nimi (tvořícími společně jakýsi modernistický komiks, který lze číst nezávisle na samotném hlavním textu). Další svébytnou částí knihy jsou poznámky pod čarou.
Autorka koncipuje materiál po textové i obrazové stránce se stejnou energií, zvědavostí a chutí experimentovat, jaká vedla samotného Kučeru. Narušování konvencí a vybočování z norem je v souladu s představou kameramana, který spolupracoval s progresivními tvůrci československé nové vlny (a má na svém kontě mj. Němcovy Démanty noci, Až přijde kocour a Všichni dobří rodáci Vojtěcha Jasného či Sedmikrásky a Ovoce stromů rajských jíme Věry Chytilové). Stejně zásadní je však pro Svatoňovou Kučerův přínos k normalizačním žánrovým snímkům – především k pohádce Malá mořská víla a kultovní parodii Adéla ještě nevečeřela (ale také k tendenčnímu Cirkusu v cirkuse, kde ji zaujala „podvratná“ titulková sekvence). Představu Kučery jako vysoce profesionálního „askety“ schopného naplnit velmi odlišné autorské vize a koncepty zviditelňuje i jeho spolupráce na Laterně magice či na hudebních filmech Petra Weigla. Metoda posouvání hranic mezi žánry se stává zjevnou v okamžiku, kdy se Svatoňová noří do „amatérských“ rodinných filmů, kterých Kučera (ve spolupráci s manželkou Věrou Chytilovou a dětmi Terezou a Štěpánem) často využíval k ověření postupů, jež pak použil ve svých hraných filmech.
Mezi-obrazy ovšem nejsou jen průkopnickým dílem v oblasti „psaní o kameramanech“, ale i výzvou, abychom s autorkou sdíleli její zaujetí i metodu. Kateřina Svatoňová rozviklává tradiční, pasivní pozici čtenáře odborné publikace. Ten je zde současně divákem i tvůrcem vyzývaným k experimentům podle svého vlastního gusta: inspirativní odborný text je totiž jen jednou z vrstev, rovnocennou s fotografickými materiály a s popisky pod nimi (tvořícími společně jakýsi modernistický komiks, který lze číst nezávisle na samotném hlavním textu). Další svébytnou částí knihy jsou poznámky pod čarou.
Ze setkání teoreticky i informačně fundované, činorodě tvůrčí
autorky a pomyslného, přiměřeně otevřeného čtenáře pak může vzniknout nová
kvalita: mysl vystavená mezi-obrazům totiž pokračuje ve vytváření dalších prostorů-obrazů.
Šťastným důsledkem vymknutí z představ o pravidlech a rámech je
skutečnost, že „pouhá“ kniha (která se však nezříká své mediality, ale naopak
ji plně využívá) se mění v konceptuální umělecké dílo.
Kniha je ovšem jen jedním z možných finálních tvarů:
souzní s představou Kučery jako kameramana-malíře, mistra dokonalých
atmosfér a kompozic. Jiný tvar pro kučerovský materiál Kateřina Svatoňová nyní
hledá jako kurátorka výstavy,
která na jaře proběhne v Brně. Máme všechny důvody předpokládat, že nás tato výstava vtáhne do dalších pozoruhodných, osobitých svatoňovských mezi-obrazů.
Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery
Praha: NFA – FF UK – MasterFilm 2016. Vydání první, 368 stran
Poznámky:
1/ Diplomová práce Prostor (ve) filmu: Teoretické koncepce prostoru od reality k intermedialitě. Katedra filmových studií FF UK, Praha 2006, online –file:///C:/Users/Alena/Downloads/DPTX_2006_1_11210_ASZK10001_122628_0_27399.pdf
2/ Co s neviditelným? O vztahu okultismu a vědy. In: Dějiny a současnost 33, 2011, č. 2, s. 33–36.
3/ Přednáška pro Purkyňovské setkání na zámku Blatná (17. 10. 2015) – Zviditelnění subjektivní vjemů optických: Jan Evangelista Purkyně jako přírodovědec vizuality.
4/ Svetozar Nevole. O náhlém znovuprožití života „jako ve filmu“ při nebezpečí smrti a o jevech podobných. In: Slovo a smysl 6, 2009, č. 11–12, s. 176–181. Jak víme, že jsme bytosti trojrozměrné? Svetozar Nevole jako solitér české psychiatrie. In: Dějiny a současnost 31, 2009, č. 7, s. 21–24. online zde. Podíl na dokumentu o Svetozaru Nevolem Úkryt za mřížemi z cyklu Neznámí hrdinové (2011).
5/ Spolu s Evou Bendovou: Iluzivní atrakce: Modernita jako prostředí pro hru a klam. In: Svět chce být klamán: Fikce a mystifikace v umění 19. století. Plzeň: Západočeská galerie v Plzni 2013, s. 29–46. Camera obscura. In: Dějiny a současnost 30, 2008, č. 12, s. 50., Polydiekran. In: Dějiny a současnost 2008, 30, č. 7, s. 50. Od panoramatu k IMAXu. Divák jako cestující ve virtuálním světě. In: Dějiny a současnost 29, 2007, č. 6, s. 37-40.
6/ Spolu s Libuší Heczkovou: Každodenní chůze jako vědecká metoda: Cesta na jih v čase normalizace. In: Ivan Klimeš – Jan Wiendl (eds): Kultura a totalita: Každodennost. Praha: FF UK 2015, s. 330–335.
7/ Společnost se podílela mj. na dokumentu Nebezpečný svět Rajka Dolečka či na posledním filmu Jana Němce – Vlkovi z Královských Vinohrad.
8/ Výstavy Nový realismus: Jaroslav Kučera (2014, Galerie Čerťák), Věra Chytilová and Jaroslav Kučera: The Fruit of the Paradise (2015, BFI Londýn), Jaroslav Kučera: sběratel a experimentátor (2016, Dům fotografie, Brno), Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery (2017, Dům pánů z Kunštátu, Brno).
9/ Mj. přednáška na University of Chicago, USA, Experimenting with a Crumbling World. Czech (Not Quite) New Wave and Its Cinematographer Jaroslav Kučera (květen 2014).
10/ (Ne)profesionální experimenty s rodinou: Rodinné filmy (Jaroslava Kučery) jako příklad umělecké praxe. In: Iluminace 28, 2016, č. 2, s. 61–75. Experimentální pohledy Jaroslava Kučery: Pokus o rozbor kameramanské mediální praktiky. In: Iluminace 26, 2014, č. 2, s. 41–56. Absurdní ekvivalent absurdního světa: Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery). In: Cinepur 13, 2014, 91, s. 80–84.
11/ V československém kontextu máme k dispozici jen brožurku Luboše Bartoška Muži za kamerou, Historický nástin kameramanské práce v českém a slovenském hraném filmu(Praha: ČFÚ 1984).
Žádné komentáře:
Okomentovat