Alois Nebel v podání Miroslava Krobota |
Němý: hlas Karla Rodena neuslyšíte |
Udělala to v době, kdy Nebel ještě nebyl hotový - na základě přesvědčivé mezinárodní prezentace projektu. Už tehdy ovšem bylo jasné, že Valčík s Bašírem a Luňákův film mají styčné body: oba se rozhodly použít techniku rotoskopie (využívající jako podklad pro animaci materiál natočený s živými herci). A oba zpracovávají bolestivé, kontroverzní téma z nedávné historie své země: v případě Folmana jde o izraelskou válečnou akci v Libanonu v roce 1982, přesněji o masakr civilistů v uprchlických táborech Sabra a Shatila. V případě Aloise Nebela jde o moderní historii Sudet, jejíž důležitou součástí je i poválečný násilný odsun Němců.
Nádražím Bílý Potok projíždějí dějiny |
Zatímco Folman se Libanonské války coby devatenáctiletý zúčastnil a ve filmu vystupuje sám za sebe jako hrdina, který se s pomocí dávných přátel pokouší na potlačené trauma rozpomenout, Alois Nebel je navenek především příběhem "zprostředkované" paměti: titulní protagonista je ve výchozím roce vyprávění,1989, mužem spíše zralých středních let, a působí jako bezmála ideální konstrukt potřebného typu hrdiny: zažil jako malý válku a odsun Němců a sametovou revoluci prožívá jako dospělý muž bez iluzí, o které přišel během desítek let strávených v komunistické totalitě. Přestože vyprávění zasahuje jen relativně časový krátký úsek po listopadu 1989, promítají však tvůrci právě sem své vlastní generační emoce a myšlenky (debutujícímu režisérovi Tomáši Luňákovi je třicet šest, autoři comicsové předlohy jsou starší: spisovateli Jaroslavu Rudišovi je třicet devět a výtvarníkovi Jaromíru Švejdíkovi, pracujícímu pod přezdívkou Jaromír 99, je čtyřicet osm). S odstupem dvacetiletí tedy film vnímá tuto dobu optikou dnešní společenské desiluze: pokud tvůrci dávají svému hrdinovi nějakou naději do budoucna, tedy jen v soukromé sféře.
Výpravčí nerozhoduje o jízdních řádech |
Do té je sice důsledně zasazeno celé vyprávění, stylizace vycházející z comicsové předlohy však umožňuje typizaci postav, která nepůsobí schématicky. Alois Nebel je tak příběhem jedinců, kteří se chovají v různých historických situací stejně a dovolují nám zobecňovat. Výpravčí v zapadlé jesenické železniční stanici Bílý Potok, Alois Nebel, je slušný člověk, za všech okolností se tak chová a vyčítat mu lze pouze pasivitu. Všechno nízké a zlé ve vyprávění ztělesňují výhybkách Wachek a jeho otec. Tajemný Němý, který jednoho dne překročí hranice, aby po dlouhých desetiletích pomstil svou matku, je zase mlčenlivým lidským ekvivalentem divoké horské bouře, která přináší do Bílého Potoka změnu atvoří akční finále vyprávění a pro něž je jinak charakteristické spíš introspektivní, pozvolné tempo.
Toaletářka Květa dává Nebelovi naději |
Podobně jako Valčík s Bašírem, i Alois Nebel je vyprávěním o "velké" historii, která se postupně, chaoticky a bolestně vynořuje z paměti těžce traumatizovaného jedince, který navenek funguje normálně a působí klidně. Z podivné mlhy, která Aloise čas od času přepadá, se však vynořují útržky dávných událostí, které svým významem a silou destabilizují přítomný čas vyprávění i dojem reality. Alois není myslitel ani racionalista, spíš zakřiknuté, umanuté velké dítě. Čas od času jím zazmítají tiché vnitřní běsy: svět se vyprávění odehrává, se rozplizne do obrazů, které mohou být stejně tak kopií dávné vzpomínky jako koncentrovanou osobní vizí. To potom Nebel, jemuž jako jediná životní jistota zbyla uklidňující četba starých jízdních řádů, začne nadřízeným ohlašovat příjezdy neexistujících vlaků. Není vlastně divu, že se coby nepohodlný a podezřelý podivín ocitne v blázinci a dostane pak vyhazov z milované práce. Cesta do metropole Aloisi Nebelovi nepřinese společenské povznesení ani profesionální satisfakci: skončí jako bezdomovec na pražském Hlavním nádraží. Tam však poznává chápavou a noblesní toaletářku Květu, která se - po Němce Dorothe, která o malého Lojzíka pečovala po matčině smrti - stane jeho životní láskou. Domů se Nebel může vrátit s rozvážným tušením, že se mlha plodící jeho děsivé přízraky jednoho dne rozptýlí.
Nebel dorazí z Jeseníků do Prahy |
Navzdory rozkročení do historie je vyprávění vlastně niterným dramatem titulního hrdiny – zamlklého, osamělého, stárnoucího muže, který pod obyčejným zevnějškem skrývá pevné zásady i nánosy traumat z minulosti. Postava, kterou její tvůrci charakterizují jako „morálního šlechtice“, se v obou prožitých totalitních režimech - nacistickém i komunistickém - naučila držet hubu a krok. To ovšem Nebela nepřipravuje o schopnost myslet a cítit, zprostředkovanou ve filmu jeho vnitřními monology. I v Nebelově lakonickém vyjadřování ovšem funguje cenzura - jako by jeho myšlenky mohl zaslechnout bezectný, surový a poživačný Wachek.
Z mlhy se vynořují přízraky minulosti |
Aloisův otec byl také nádražák |
Finále patří horské bouři |
Bloudění v mlze vs. koleje, které vždycky někam vedou |
1/ Z osmatřiceti snímků natočených v zohledněném období zhruba roku, se nakonec rozhodovalo mezi Aloisem Nebelem, Habermannovým mlýnem režiséra Juraje Herze, Lidicemi Petra Nikolaeva a Občanským průkazem Ondřeje Trojana. Skutečnost, že jde ve všech případech o příběhy z nedávné české historie a že tři filmy se dotýkají dějin druhé světové války, by si samozřejmě zasloužila širší komentář. Luňákův snímek nedisponuje zdaleka tak vstřícným a prostým konceptem jako všechny zmíněné tituly – divácky nepříliš úspěšný Habermannův mlýn nebo naopak velmi úspěšné Lidice. Herzův film vznikl v koprodukci s Německem a svůj výklad sudetského problému tedy logicky upravil pro tamní historický pohled, podle kterého se Češi při živelném odsunu Němců ze sudetského pohraničí chovali jako ziskuchtivá sběř. (Na film přišlo v Čechách jen 130,8 tisíc českých diváků, kteří do pokladen přinesli 13,7 milionu korun.) Lidice, které měly premiéru letos v červnu, zlákaly k počátku letošního září do kin 408,2 tisíc diváků a vydělaly 47,9 milionu: publikum ocenilo, že film naplňuje líbivou představu českého národa coby nevinné oběti dějin, psaných jinými, velkými národy.
Alois Nebel
ČT 2011, 87 minut
Režie: Tomáš Luňák
Scénář:Jaromír Jaroslav Rudiš, Jaromír Švejdík
Kamera: Jan Střítezský
Alois Nebel
ČT 2011, 87 minut
Režie: Tomáš Luňák
Scénář:
Kamera: Jan Střítezský
Hudba: Petr Kružík
Hrají: Miroslav Krobot (Alois Nebel), Karel Roden (Němý), Tereza Voříšková (Dorothe), Marie Ludvíková (Květa), Leoš Noha (Wachek), Alois Švehlík (starý Wachek), Ondřej Malý (Olda), Ján Sedla (Šokin)
Premiéra: 29. 9. 2011Hrají: Miroslav Krobot (Alois Nebel), Karel Roden (Němý), Tereza Voříšková (Dorothe), Marie Ludvíková (Květa), Leoš Noha (Wachek), Alois Švehlík (starý Wachek), Ondřej Malý (Olda), Ján Sedla (Šokin)
Ta první poznámka je velice zajímavá, je takový rozdíl v návštěvnosti způsoben nacionalismem, nebo hraje roli i něco dalšího?
OdpovědětVymazatMyslím, že "nacionalismus" (respektive touha národa vidět sám sebe "hezky") tady roli stoprocentně hraje. Tím spíš, že letos máme ke srovnání víc českých historických filmů, které lze z tohoto pohledu srovnávat. Není to sice velký vzorek, ale už se z něj dá něco odhadnout.
OdpovědětVymazatOna by ta poznámka anonymovi nepřipadala zas tak zajímavá, kdyby se do ní nevloudila chyba v desetinné čárce.
OdpovědětVymazatRingo: Ano, to je pro mne, myslím příznačné... Díky za přepočítání. Na tom, že to ve vztahu k Lidicím není návštěvnost vysoká, to však naštěstí mnoho nemění.
OdpovědětVymazatNetušíte, do jaké míry byla návštěvnost Lidic "nahoněna" promítáními pro školy? Adam Dvořák v jednom rozhovoru přiznává, že kvůli tomu, aby ještě před koncem roku stihly školy uspořádat návštěvy kina, posunul premiéru. Ale možná je to jen nepatrný zlomek diváků.
OdpovědětVymazatJenom podotýkám - Vačík s Bašírem - není natočen rotoskopisky(to je třeba i Sněhurka Walta Disneyho), ale ve Flashi. Když se podíváte na Valčík opravdu pozorně - je vidět jak je toporný v animaci. Ale myslí si to skoro každý.
OdpovědětVymazatEva Součková
Díky, Evo, to je zajímavé - já jsem se v řadě materiálů (myslím včetně těch distribučních k Nebelovi!) dočetla, že šlo o rotoskopii. Teď koukám na imdb, kam jsem se původně vůbec nedívala, protože by to bylo příliš snadné :-) - Trochu jsem se v tom ale pošťourala a je to ještě trochu jinak: filmaři natočili "reálný" film a použili jej jen jako podklad pro storyboardy. Pak ovšem kombinovali Adobe Flash s klasickou animací. (Tak proto jsem si žádné "počítačové" topornosti animace, o jaké mluvíte, nevšimla.) Ten postup vymyslel izraelský animátor Yoni Goodman (http://en.wikipedia.org/wiki/Yoni_Goodman).
OdpovědětVymazat(Proces se popisuje tady: http://www.dgdesignnetwork.com.au/dgdn/dg-magazine-131/waltz-with-bashir/)
Ringo: To je hrůza, to jsem nevěděla. Ale myslím, že když se sečtou všechny ty školní třídy, co na to musely jít povinně, je to slušné navýšení návštěvnosti. To je jak za komunismu.
OdpovědětVymazatJa to zkusim jeste shrnout jinak: "Rotoskopie" je stary proces, ktery nijak nesouvisi s pocitaci a zacina vzdycky "normalne natocenym" filmem, ktery se pak obkresluje (rucne nebo za pomoci pocitace). Ve Snehurce je PAR rotoskopovanych zaberu, celkem par desitek sekund. "Animace ve Flashi", pouzita v Bashirovi, je dost slozity pojem, je to neco mezi ploskovou animaci a klasickou animaci, oboje zjednoduseno diky pocitaci. Rozhodne je to vice kreativni proces a mene rutinni obkreslovani, nez byl rotoscoping v Nebelovi. A i v Bashirovi je rotoscoping, ale take jen par okamziku, jako ve Snehurce. V nebelovi v par akcnich zaberech (kde se postavy hybou rychleji) mi pohyby pripadaly velmi prkenne, jako kdyby to nebyl rotoscoping ale prave Flash animace. Jenom upozornuju, ze Nebela delali prevazne v Adobe After Effects, ktery de facto umoznuje totez jako Flash, i kdyz to je jiny program - Flash je takovy jeho chudsi pribuzny.
OdpovědětVymazatTato recenze mi stačí. Film mne po ní přestal zajímat a vidět ho nechci. Jde zřejmě jen o další slátaninu ve stylu "sypání si popela na hlavu". Proti období "socialistických lidských filmů" se v současné kinematografii změnila jen polarita. Anální alpinismus ve vztahu k mocným a vlivným zůstal. Alois Nebel je dle této recenze důkazem.
OdpovědětVymazat>anonym 3. října 2011 9:20
OdpovědětVymazatOmyl. Nebel mi jako žádné sypání popela na hlavu nepřišel. SPOILERY: Kratičké scény odsunnu jsou (ve filmu) jako výchozí bod pro Němého motivaci, která nemá nic společného s odsunem, jako spíš s přímočarou pomstou za zločin na matce. A také jsou východiskem Nebelových nočních můr a halucinací, které taky souvisí s tím, co se stalo Dorotce, než s nějakým "odvozem" Němců.
Jan: Vám film jako sypání popela na hlavu nepřišel,ale mně taky ne, tak snad ani o žádný omyl nejde. :-)
OdpovědětVymazatJen bych ráda poznamenala, že Rudiš je Jaroslav...
OdpovědětVymazatJežiš, nojo...
VymazatV "Důležitých stránkách" mi chybí
OdpovědětVymazatwww Metacritic.com
milamac