Prohledat tento blog

pátek 20. dubna 2012

Bitevní loď aneb "něco jako od Bretta Ratnera"

Válečné hry mariňáků překazili zlí ufoni 
Tak nám ta letní sezóna pěkně začíná - alespoň pokud můžeme akční sci-fi režiséra Petera Berga považovat za první vlaštovku v nadcházejícím období hollywoodských blockbusterů. Protože skutečně prázdninových volných termínů je jen pár a distributoři nechtějí oslabovat své potenciální hity současným nasazením, propuká totiž tohle divácky vděčné období už v květnu - a jak vidno, ohlašuje dokonce svůj nástup už teď, v dubnu. Hádám ale, že by se mi nový film režiséra akčního thrilleru Království (2007) a superhrdinské komedie Hancock (2008) nelíbil, ani kdyby bylo pětatřicet ve stínu a slunce se mi pokoušelo úspěšně vypálit zbytky mozku z hlavy.  

Noví adepti na razzie-pár roku:
Taylor Kitsch a Rihanna
Varovným signálem budiž už skutečnost, že řada publicistů Bergův film k něčemu přirovnává, aniž by byla schopna najít jakékoli jeho specifikum: osmačtyřicetiletý filmař, který si k původní herecké profesi přibral před osmnácti lety ještě režii, tak natočil "Transformers na vodě", "něco jako Armageddon", "nový Den nezávislosti" a podobně - každopádně je zvláště přirovnávání tohoto tvůrce k Michaelu Bayovi chronicky nakažlivé. Berg se ovšem nepodobá ani Bayovi, ani Rolandu Emmerichovi - je jen průměrně slušným řemeslníkem bez jakéhokoli záchvěvu osobitosti. Na jeho film jsem se těšila v tom smyslu, že bude velkolepě hollywoodsky blbý a že si u něj odpočinu: Bitevní loď mne však spíš utahala a otrávila ve smyslu "něco jako od Bretta Ratnera".

Mimozemšťané přišli z planety G
a hledají nový domov
Koncentrace potenciálně velmi vděčných "hovadských" motivů ve scénáři byla přitom zřejmě natolik mimořádná, že nelze nakonec prohlásit nic jiného, než že to Berg vlastně zvrtal. Práce scenáristických bratrů Hoeberových byla podobně výživná už ve filmu Red, jenže tam šlo o akční komedii a všechno vyšlo dobře, coby napůl parodická a napůl "opravdová" podívaná. Bitevní loď sice občas chlapácky vtipkuje (na začátku pěkně charakterizuje hlavního hrdinu jako outsidera, který dokáže zmarnit každou šanci na úspěch, a v průběhu vyprávění pravidelně shazuje vypjaté momenty vtipnými "hláškami"), má být ale v zásadě smrťácky vážnou sci-fi o mimozemské invazi, kterou překazil jediný Američan s pomocí hrstky příšlušníků "nekorektních" menšin. I Bergovo vlastenectví je ovšem jakési ušmudlaně plastové a chybí mu břink "jako od Emmericha", bayovská velkorysá samozřejmost či cynismus "jako z Hvězdné pěchoty"  

V této válce světů není nouze
ani o pěstní zápas 
Pokud jde o zmíněné hovadismy, svět zachraňují vedle novopečeného mariňáka Alexe Hoppera (Taylor Kitsch, který není o nic lepší než v Johnu Carterovi) i jeho prsatá snoubenka-fyzioterapeutka Samantha, beznohý černoch Ordy (!), vyděšený a nemotorný vědec Zapata a ultradrsná mariňačka Raikes (v podání zpěvačky Rihanny). Mimozemšťané přistanou na Havaji, kde naruší mezinárodní námořní manévry a donutí Američany a Japonce, aby se proti nim dali dohromady - takže se jedná o jakési usmíření za útok na Pearl Harbor. Aby hrdinové vetřelcům zabránili "volat domů" a přivolat posily, použije Alex a spol. po zničení části válečného loďstva USA historickou parní bitevní loď z druhé světové války Missouri, řízenou válečnými veterány! A abych nezapomněla, celý film je vlastně "adaptací" dětské hry, kterou my hrajeme na kostičkovém papíře jako "lodě", ale Američané k ní potřebují už od 30. let klasickou herní výbavu od firmy Hasbro. Nakonec se zdá, že celý ten hlučný a výpravný film vlastně vznikl kvůli jediné rafinované scéně, ve které si Pozemšťané a mimozemšťané navzájem ostřelují své lodě, aniž se vidí.  

Spoiler: Až Alex zachrání svět, dokáže i
požádat nerudného admirála
o ruku jeho dcery 
Samotní mimozemšťané mají zlověstné výběžky na bradě a jsou comicsově děsiví (něco jako "ve stylu Johna Travolty v Bojišti Země, ale digitálního") - a především vůbec není jasné, o co jim vlastně jde. Nejspíš vinou nějakých brutálních střihů se z filmu vytratilo vysvětlení, proč na jedné straně neútočí na jednotlivé živé bytosti a na druhé likvidují stovky či snad tisíce lidí. Také není jasné, proč režisér občas ukazuje lidský svět jakoby jejich očima. V jednu chvíli to vypadá, že hledají nový planetární domov, ale to je informace tak nejasná, že vám nezbývá než si s tím přestat lámat hlavu. Musí prostě stačit, že potřebují dostat na budku a že se o to hrdinové nakonec podle očekávání postarají. Pokud jde o mátový lísteček za celou tou lopotně opulentní a vnitřně nesoudržnou hostinou, je jím "povinná" scéna po závěrečných titulcích. Ta je stejně nejasná jako celá zápletka kolem motivace návštěvníků z vesmíru, takže můžete jít klidně domů o čtvrt hodiny dřív.     
                 
USA 2012, 131 minut, titulky
Režie: Peter Berg
Scénář: Erich a Jon Hoeberovi
Kamera: Tobias A. Schliessler
Hudba: Steve Jablonsky
Hrají: Taylor Kitsch (Alex Hopper), Brooklyn Deckerová (Samantha), Alexander Skarsgaard (Stone Hopper), Liam Neeson (admirál Shane), Rihanna (Raikes), John Tui (Beast), Jesse Plemons (Ordy), Tanadobu Asano (Nagata), Barack Obama (Barack Obama) 
Premiéra: 19. 4. 2012

2 komentáře:

  1. Vy jste u toho spala ? Beznohý černoch se nejmenoval Ordy, ale Mike ... Ordy byl mariňák ....

    OdpovědětSmazat
  2. Anonymní: Nespala, naopak - dělala jsem si podrobné poznámky. :-) Díky za upozornění na chybu.

    OdpovědětSmazat