Prohledat tento blog

středa 7. listopadu 2012

Patrola


Policisté Taylor a Zavala v akci 
Filmů o policistech operujících ve velkoměstském terénu je celá řada, Patrola scenáristy a režiséra Davida Ayera ovšem naznačuje, že tohle téma je vděčné - a může být stále ještě pojato inteligentně a zajímavě. Ayer se v tomto ohledu na specialistu pasoval režií snímků Drsný časy (2005) a Street Kings (2008), k nimž příští rok přibude Ten s Arnoldem Schwarzeneggerem - i scénáři snímků Rychle a zběsile, Training Day, Temný stín nad L.A. a S. W. A.T.: Jednotka rychlého nasazení. Když  k tomu připočteme válečný thriller Ponorka U-571, ve kterém Ayer v historickém rámci zhodnotil svou mariňáckou minulost, máme před sebou až jakousi neprůstřelně monotématickou, konzistentní filmografii. 

Nudné čekání na akci si kamarádi
krátí nezávazným plkáním  
Také policista Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) má za sebou službu v námořnictvu - a před sebou "lepší" budoucnost, neboť studuje dálkově práva a nejspíš nakonec skončí na nějakém elitnějším postu, než je místo řadového policisty křižujícího v policejním voze losangeleská předměstí ve společnosti mexikánského parťáka Mikea Zavaly (Michael Peňa). Ke služebnímu postupu ovšem dojde, pokud Brian přežije nekonečný řetězec a fyzicky i emočně vyčerpávající akcí, ve kterých jde dost často o život. Pokud totiž hlídka není vysloveně blízko nějakému zjevnému porušení zákona, do jisté míry si může vybrat, jaký případ z "menu" nabízeného policejní centrálou přijme. A Brian s Mikem se nešetří, protože v "jejich" čtvrti právě probíhá válka hispánských (cizích) a afroamerických (domácích) zločineckých gangů.

Policisté, které jejich
drsná práce baví
V zájmu větší dramatičnosti  a vypravěčské logiky pak dvojice hrdinů přitahuje akci jako med vosy - i zdánlivě nevinné případy dohledání ztracených dětí či návštěva důchodkyně, která se delší čas neozvala své dceři, se skládají do logického řetězce, bezprostředně souvisejícího s děsivou činností hispánského drogového kartelu. Od těchto případů ovšem hrdiny, kteří jsou jen řadovými ochránci zákona, vždycky okamžitě odeženou policejní specialisté - nadutí hoši z kriminálky nebo protidrogového komanda. Vlastně se totiž ani nemají dozvědět souvislosti , protože to ke své práci přece nepotřebují a nemají k tomu náležité oprávnění. Inteligentní Brian a mazaný Mike však mají vlastní způsoby a nástroje, jak si fakta složit dohromady - i když podceňují nebezpečí, které hrozí jim samotným hrozí ze strany hispánského gangu vedeného mužem, který si přezdívá Velké zlo. V tomto smyslu Patrola straní "malým", přičinlivým a chytrým outsiderům proti všem Goliášům. 

Janet je krásná Irka s diplomem
z hydrauliky
Hrdinskou důstojnost v nedůstojném světě, který Briana a Mikea  vždycky znovu pošle na nejnižší příčku policejní hierarchie, vracejí protagonistům epizody, ve kterých projeví nadstandardní dávku odvahy (především záchrana dětí z hořícího domu). Poldům, kteří se v akci chovají vždycky pěkně drsně a koketují proto neustále s postihy ze strany nadřízených, pak divákovy sympatie zajišťují scény ze soukromí - slovní potyčky odehrávající se v kabině vozu při čekání na další akci a líčení vztahů s jejich ženami (Mike má oddanou manželku Gabby, Brian má první přítelkyni, se kterou si může povídat a kterou si chce vzít -  Janet). A pro diváky, kteří hodně dají na styl a nadhled, je tady motiv související s nepovinným předmětem, který si Brian jen tak ze zájmu zapsal na univerzitě - s filmovou režií. Vyprávění tak "logicky" ozvláštňují záběry malé kamerky, kterou má hrdina často během akce připjatou na prsou. Gang Velkého Zla se sice také rád filmuje, protože jsme se však neocitli v hájemství dvou soupeřících cinefilských gangů, ale v akčním thrilleru, režisér z toho všeho nakonec (naštěstí) nevytěžil nic víc, než jen způsob, jak diváka vtáhnout do svého vyprávění. Což je nakonec jedna z hlavních deviz filmu, při jehož sledování si najednou uvědomíte, že s hrdiny až fyzicky soucítíte - držíte jim pevně všechny palce a toužíte po tom, aby se jim nic nestalo.         

Mike je Brianovým "bratrem"
Patrola je dobře udělaná - a podsouvá nám navíc myšlenku, že to vlastně není žádná věda a že by se takový film dal natočit klidně i u nás. Sbírá ovšem body téměř ukázkově šlapajícím scénářem a dynamickou realizací, které estetizace neubírá na dojmu autenticity. Když k tomu přidáte přesvědčivé herecké výkony, máte před sebou cosi jako malý filmařský zázrak: nízkorozpočtový film (7 milionů dolarů), který si na sebe dokáže úžasně vydělat  (dosavadní tržby - jen v USA - 38,8 milionu dolarů) - a není téměř vůbec blbý. Hovadismus je tady přitom přítomen, především v druhé části filmu, kdy autor cítí žánrovou nutnost dát tvar a smysl vyprávění, pojatému zprvu jako zajímavý "nekonečný" kaleidoskop nedokončených a nesouvisejících akcí. Film se na konci se (téměř) vyhne nástrahám prvoplánového  melodramatu - a to obsahuje velmi konzervativní myšlenkový náboj, svatbu i roztomilého novorozence...  

Ayer je tak skutečně o kapku víc než jen "obyčejným" řemeslníkem a na jeho film docela stojí za to se jít podívat.

End of Watch
USA 2012, 108 minut, titulky
Scénář a režie: David Ayer
Kamera: Roman Vasyanov
Hudba: David Sardy
Hrají: Jake Gyllenhaal (Brian Taylor), Michael Peňa (Mike Zavala), Anna Kendricková (Janet), Natalie Martinezová (Gabby), David Harbour (Van Hauser), Frank Grillo (Sarge), America Ferrerraová (Orozcová), Jaime FitzSimons (kapitán Reese)
Premiéra 8. 11. 2012

Žádné komentáře:

Okomentovat