Prohledat tento blog

pondělí 16. června 2014

Všechny cesty vedou do hrobu: fekální výlet na Západ

Filmy, které točí populární baviči, mají obvykle něco společného: místo hlavního hrdiny se na plátně promenuje známá komická figura. A příběh, prostředí, humor i ostatní postavy jsou uzpůsobeny hlavně tomu, aby tuto figuru podporovaly. Komik, který film vnímá jako svůj autorský projekt, totiž ví, co od něj jeho fanoušci očekávají. Tento druh závislosti nespojuje jen filmové projekty „Mistra Beana“ Rowana Atkinsona či Sashy Barona Cohena, ale i desítky děl Woodyho Allena.

Podobně je tomu i s westernovou komedií Všechny cesty vedou do hrobu, která je dílem Setha MacFarlanea. Čtyřicetiletý herec, zpěvák, scenárista a producent (ale také autor animovaných filmečků) u nás moc známý není, v rodných USA se však těší značné oblibě. Do prostoru hraného filmu jako režisér vstoupil před dvěma lety úspěšnou komedií Méďa. Ta vyprávěla o infantilním muži, jehož nejlepším přítelem je oživlý plyšový medvěd. Titulního plyšáka nechal MacFarlane v rámci kontrastu sprostě nadávat, hulit, pít a souložit.

Práci na pokračování Médi proložil MacFarlane příběhem, který je rovněž založený na kontrastu zdánlivě neslučitelných prvků. Všechny cesty vedou do hrobu se totiž odehrávají v prostředí tradičního westernu, ale přivádějí do něj postavu vybavenou chováním, myšlením i mluvou moderního Američana. Tento nápad připomene třetí díl komediální sci-fi Návrat do budoucnosti (ke kterému ostatně sám MacFarlane s roztomilou bezostyšností v jedné chvíli odkáže).

V roce 1882, v ultradrsném prostředí arizonského zapadákova jménem Old Stump, působí MacFarlaneův hrdina Albert se svými životními standardy jako totální zbabělec a chcípák. Západ považuje za krajně nebezpečné a depresivní místo - a na životním optimismu mu nepřidá, když mu jeho životní láska dá kopačky a začne chodit s nadutým majitelem místní knírárny Foy (hraje ho výborný Neil Patrick Harris). Hrdina soka nerozvážně vyzve na souboj, přestože neumí střílet. Naštěstí se v městečku objeví sličná pistolnice Anna, které inteligentní, citlivý a vtipný Albert připadá jaksi přitažlivější než její manžel – bezcitný zabiják Clinch... 

Standardní westernový příběh, v němž se nemotora mění v neohroženého pistolníka, proměňuje MacFarlane prostřednictvím své postavy v komedii. Úroveň slovního a situačního humoru je ovšem velmi nevyrovnaná: některé vtipy jsou výborné, jiné jsou tak ubohé, že si toho všimne i samotný hrdina - a diváky sám upozorní na jejich chabou úroveň. Scény, v nichž postavy zvracejí, trpí ukrutným průjmem nebo zemřou na větry, přesto generuje s dětinskou umanutostí. 

Všechny cesty vedou do hrobu nestrádají jen nevyrovnanou úrovní humoru, ale i nekoncepčností. Clinche jeho představitel Liam Neeson pojímá tak vážně, jakoby neměl ani tušení, že hraje v komedii. Ani Anna Neesonovy hvězdné kolegyně Charlize Theronové se do světa katastrofálních průjmů jaksi nehodí. Tato ledabylost příkře kontrastuje s precizní evokací westernových prvků, která film nakonec přibližuje spíš ceněné Opravdové kuráži bratrů Coenových než Osamělému jezdci, v němž se exhiboval Johnny Depp. Kameraman Michael Barrett a hudební skladatel Joel McNeely odvádějí krásnou, pečlivou práci, která by byla ozdobou kteréhokoli westernu 60. let. Scény, v nichž hrdinové křižují na koních údolí Monument Valley, mají neuspěchanou a lyrickou atmosféru. A až Albert s Annou konečně odcválají za obzor, zůstane jen nedotčená krajina, v níž kdysi vznikly desítky kovbojek s opravdovými hrdiny.

A Million Ways to Die in the West
USA 2014, 116 minut
Režie: Seth MacFarlane
Scénář: John MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wild
Kamera: Michael Barrett
Hudba: Joel McNeely
Hrají: Seth MacFarlane (Albert), Charlize Theronová (Anna), Giovanni Ribisi (Edward), Liam Neeson (Clinch), Amanda Seyfriedová (Louise), Neil Patrick Harris (Foy), Sarah Silvermanová (Ruth), Wes Studi(náčelník)

Premiéra: 12. 6.



Žádné komentáře:

Okomentovat