Sága Hvězdné války přinesla do kin jen na vstupném 2,2 miliardy dolarů díky obchodnickému a vypravěčskému talentu svého stvořitele George Lucase. Nemluvě o zisku z domácího kina, televizních práv či merchandisingu. Dnes dlí legendární jednasedmdesátiletý producent, režisér a scenárista v zasloužilém polodůchodu. Po premiéře nového dílu Hvězdných válek je nicméně třeba připomenout, že právě Lucasovi jeden z nejočekávanějších letošních blockbusterů vděčí za své kvality.
Ságu otevřela v roce 1977 první Hvězdné války, a nad následujícími dvěma díly si Lucas udržel producentský i tvůrčí dohled. Vznikla mimořádně úspěšná trilogie, kterou její tvůrce opakovaně vracel k divákům prostřednictvím domácího kina. Posléze byla znovu uvedena do kin v digitální kvalitě a s vylepšenými a novými triky. V letech 1999-20005 se George Lucas ujal režie trojice snímků předcházejících dějově jeho slavnou trilogii, s níž ji ve finále umně propojil.
Ságu otevřela v roce 1977 první Hvězdné války, a nad následujícími dvěma díly si Lucas udržel producentský i tvůrčí dohled. Vznikla mimořádně úspěšná trilogie, kterou její tvůrce opakovaně vracel k divákům prostřednictvím domácího kina. Posléze byla znovu uvedena do kin v digitální kvalitě a s vylepšenými a novými triky. V letech 1999-20005 se George Lucas ujal režie trojice snímků předcházejících dějově jeho slavnou trilogii, s níž ji ve finále umně propojil.
„Sedmička“ je ovšem čistokrevným pokračováním šestého filmu, který s podtitulem Návrat Jediho natočil v roce 1986 Richard Marquand. Star Wars: Síla se probouzí se odehrává zhruba třicet let poté, co rebelové v čele s Lukem Skywalkerem svrhli totalitářské galaktické Impérium. Do svých rolí se tak mohli vrátit zestárlí původní hlavní představitelé. Na rozdíl od Carrie Fisherové (generálka Leia Organa) a Marka Hamilla (Luke Skywalker), kteří nikdy nepřekročili stín svých dávných, kultovních rolí, vnáší Harrison Ford v roli hvězdného pilota Hana Sola na plátno obrovské charisma a hereckou zkušenost, získané během uplynulého třicetiletí desítkami „velkých“ rolí. Mezi ty patří i archeolog-dobrodruh Indiana Jones, na jehož příbězích se Lucas už téměř pětatřicet let podílí.
Právě třiasedmdesátiletý Ford je emocionálním středobodem vyprávění, přestože pozornost se upíná na nové hrdiny v podání jeho mladých, bez výjimky herecky schopných kolegů, jejichž kredit přesahuje „zábavné“ žánry (třeba Oscar Isaacs a Adam Diver se už sešli v nezávislé tragikomedii bratří Coenů V nitru Lleewyna Davise). Na nové postavy se má soustředit pozornost v dalších dvou dílech, jejichž výroba je v plném proudu a jejichž premiéry jsou už strategicky naplánovány na roky 2017 a 2019. George Lucas s devíti díly počítal už v 70. letech. Patrně však neplánoval, že jich novou energii už nebude dodávat on sám.
Stará kraksna má nového pilota
Stará kraksna má nového pilota
Nové Star Wars jsou ušité na míru nové divácké generaci, ovšem nikoli tak infantilním a podlézavým způsobem jako Lucasova druhá trilogie. Skupině nových hrdinů dominuje mladičká Rey (Daisy Ridleyová), která se z prosté vesničanky ze zapadlé planety Jakku bleskurychle promění v nečekanou posilu sil Dobra ve velké galaktické hře. (Lucas ostatně už v 70. letech dobu uvažoval, že hrdinou Hvězdných válek bude dívka.) Rey nachází ztracenou rodinu mezi povstalci. Pomyslným otcem se jí stává Han Solo, který se spolu se svým přítelem Chewbaccou (v chlupaté masce opět Peter Mayhew) vrátil k pašeráctví. Coby příští partner Reyi se rýsuje zběhlý imperiální voják FN-2187 (Afroangličan John Boyega), kterému povstalecký pilot Poe Dameron (Oscar Isaacs) dá lidské jméno Finn. Castingoví agenti Lucasfilmu tentokrát nezaháleli a šťastně se spřáhli i s tvůrci digitálních efektů: třeba bytůstka Maz Kanata nezapře, že jí hlas i mimiku poskytla oscarová Afroameričanka Lupita Nyong'o.
Klíčovou úlohu na straně temné strany Síly si pro sebe ovšem nový padouch - Kylo Ren, který ve službách zlovolného Prvního řádu usiluje najít a zničit zmizelého vůdce rebelů - Lukea Skywalkera. Kylo přichází do příběhu s energií mladého profesora Snapea. Pod plechovou škraboškou skrývá uhrančivě pohlednou tvář Adama Drivera. Mladý padouch je přímým podřízeným olbřímího CGI padoucha Snokea (další digitální role Andyho Serkise) - a zálibu v maskách i sílu v rukou zdědil po dědečkovi, který skonal ve finále předchozího dílu (modří už vědí).
Scenáristický tým, v němž nechybí mnohokrát osvědčený Lawrence Kasdan a Michel Arndt (Oscar za Malou Miss Sunshine), tak rozehrává variaci na původní příběh, v němž hrály roli napříč silami Dobra a Zla těsné rodinné vazby. Ty se postarají i o jeden překvapivý dějový zvrat, který patrně dožene k slzám všechny fanoušky Hvězdných válek. Asi je zbytečné podotýkat, že ti si film užijí víc než diváci, kteří do lucasovské ságy vkročí bez znalosti souvislostí.
V souladu se svým podtitulem je Síla se probouzí plná právě silných momentů spojených se znovuobjevením ikonických prvků. John Williams s energickým přehledem variuje vlastní, známé hudební motivy, a přidává k nim zbrusu nové. Legendární Hanova lod Millenium Falcon vzlétne pod instinktivně správní vedením Rey z vrakoviště, Lukeův starý světelný meč zasviští vzduchem s mladistvou silou a po bok nové postavy – roztomile kulovitého robůtka BB-8 – se přidruží staří dobří C-3PO a R2-D2 (opět spojení s původními představiteli).
Nový příběh naštěstí opouští nejen lucasovskou zastydlou infantilitu, ale i dějovou zapeklitost, maskující v předchozí trilogii duchaprázdnost. V příběhu se lze vyznat, aniž by ztratil na zajímavosti. Současně se film vrací k „vážným“, mytologickým kořenům Lucasovy ságy, mezi kterými nechyběla artušovská legenda.
Nový příběh naštěstí opouští nejen lucasovskou zastydlou infantilitu, ale i dějovou zapeklitost, maskující v předchozí trilogii duchaprázdnost. V příběhu se lze vyznat, aniž by ztratil na zajímavosti. Současně se film vrací k „vážným“, mytologickým kořenům Lucasovy ságy, mezi kterými nechyběla artušovská legenda.
Podíl na novém, přirozeném a dospělém ladění Star Wars má nepochybně J. J. Abrams – dnes jeden z nejprominentnějších hollywoodských režisérů, kterému se už povedlo úspěšně restartovat sérii Star Trek. Pod dohledem devětačtyřicetiletého autora zmizel podprahový, nesvobodný pocit z Epizod I.-III., že vás někdo nutí hrát videoherní střílečku s rukama přivázanýma ke školní lavici. Působí naprosto samozřejmě, že akční scény působí napínavě a nedigitálně, dialogy jsou úsporné a neidiotské – a že úchvatné lokace, stavby, nejrůznější galaktičtí pišišvoři a triky obecně jsou tady od toho, aby fungovaly coby ústrojná součást vyprávění.
Díky novým Star Wars se konečně nestydíte bavit ani dojímat velkým dobrodružstvím. Takový dokonalý, báječný únik od reality v kinech už dlouho chyběl.
Díky novým Star Wars se konečně nestydíte bavit ani dojímat velkým dobrodružstvím. Takový dokonalý, báječný únik od reality v kinech už dlouho chyběl.
Scénář: J. J. Abrams, Lawrence Kasdan, Michael Arndt
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: John Williams
Hrají: Daisy Ridleyová (Rey), Harrison Ford (Han Solo), Adam Driver (Kylo Ren), John Boyega (Finn), Carrie Fisherová (Leia), Mark Hamill (Luke Skywalker), Oscar Isaacs (Poe), Max von Sydow
Hrají: Daisy Ridleyová (Rey), Harrison Ford (Han Solo), Adam Driver (Kylo Ren), John Boyega (Finn), Carrie Fisherová (Leia), Mark Hamill (Luke Skywalker), Oscar Isaacs (Poe), Max von Sydow
Premiéra: 17. 12.
Jste asi byla na jiném filmu než paní kritička zasloužilá Spáčilová :-D
OdpovědětVymazatDaniela Ernestová
Tuhle recenzi (ostatně jako všechny ostatní) jsem si užil stejně jako film.
OdpovědětVymazatSlávek
Prohlásit, že původní SW byly infantilní a oslavovat nový díl, který z těch předchozích hluboce čerpá (tzn. kopíruje jak to jde), mi přijde zvláštní. Kromě toho zaměnujete srozumitelnost příbehu za absenci jeho hloubky.
OdpovědětVymazatŠpatně čtete. Napsala jsem, že za infantilní považuju Epizody I.-III. Nový film však navazuje ("kopíruje") na Epizody IV.- VI., které za infantilní nepovažuji. (Někteří kolegové dokonce správně napsali, že Abramsův film existenci Epizod I.-III. ignoruje.)
VymazatTento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatZdravím Vás. Sedmou epizodu jsem viděl zatím jen jednou v kině. Nebude to tedy kvalifikovaný soud, jen prvotní dojmy, které ovšem nemusí mířit na chybný terč. Ty dojmy nejsou příliš pozitivní, pročež si s Vámi dovolím nesouhlasit ;-)
OdpovědětVymazat1) Máte pravdu, že tvůrci mistrně navázali na starší trilogii. Ovšem nemůžu se ubránit pocitu, že startovací díl oné série vykradli až moc. Např. moment, ve kterém se srovnává Hvězda smrti a "planeta smrti", aby se ukázalo, že to ale není to samé, působí opravdu tristně. To si autoři nemohli vymyslet jinou originální zápletku? Proč se (potřetí) opakuje to samé? (Při vší úctě k Vašemu názoru: nová trilogie v tomto směru byla rozhodně invenčnější.) A osamělá hrdin(k)a z pouštní planety, to mi taky něco připomíná. A pokud jde o otcovský přístup Hana, možná, ale kam se hrabe na Bena Kenobiho. S odpuštěním, připomíná mi to hodně stydlivý remake, který si se sebou vlastně neví rady- jsem klon, nebo si mohu dovolit jít vlastní cestou?
2) Vývoj hlavní postavy je bleskový a podle mého ke škodě. Popravdě, k čemu potřebuje Rey ještě jediský výcvik? Vždyť prakticky všechno zvládá, jen tak sama od sebe. Další superhrdinka, nic víc... (Srovnejte s postupným vývojem Luka Skywalkera.)
3) Chybí mi tam ona Vámi neoceněná ;-) "dějová zapeklitost", napětí a tajemství, z kterého mrazí. Jediná opravdu napínavá scéna je střetnutí Hana Sola s Kylo Renem, ale i ta mě ve výsledku svou povrchností zklamala. Možná jde o nesrovnatelné - ale vzpomínáte si na konfrontace Luka s Vaderem, popř. Bena Kenobiho s Vaderem?
4) Souhlasím s Vámi (konečně;-): Williamsova muzika a Fordův Solo jsou jedineční.
5) Těším se na Vaši reakci.
S pozdravem
Jiří Jakoubek
Souhlas. Vykradená trapárna bez jakékoliv invence. Navíc děj postavený na sračkojidní zápletce. Jeto jenom genderově korektně předělaná serie IV-VI. Holka (OK proč ne) + blbá guma bez mozku
VymazatMám podobné dojmy, neoriginální vykradené a ještě jednou neoriginální a vykradené:-(
OdpovědětVymazatUpřímně čekala jsem něco víc, nebýt fanoušek původní série bylo by rozčarování ještě silnější.
A Kylo Ren – to kadeřadé nedochůdče, rozervané k tomu, kterého snadno porazí "džedájka" samouk to je snad vtip.
Bohužel výjimečně musím nesouhlasit s jásavou a nadšenou recenzí. Každý má samozřejmě svůj pohled a ten můj mi říká, že autoři se pouze vezli na nekonečné hollywoodské vlně podlézání komunitě marvelovských teenage fanoušků, a na to umně naroubovali motivy z prvního dílu SW (pro upřesnění, nikoliv z mínus 3. dílu). Takže u mně tak max. 60 % ze sta.
OdpovědětVymazatPro me Abrams zabil Hvezdne Valky. Mel zfilmovat Zahnovu trilogii (az do tohoto zprzneni sagy to byly Episody 7 az 9) ale to by ho moc svazovalo a nemohl by se predvest. To ze zabil 25 let budovane Universum odehravajici se se po Navratu Jediho ani nebudu pripominat. To ze nasral stare fanousky si studio Disney uvedomilo tak vypustilo Rogue One, ikdyz je to jen slaba naplast. Zase Universum, tentokrate to rebelske, dostava nafrak kvuli nutnym navaznostem na infantilni animovany serial odehravajici se mezi E3 a E4. Kazdy skalni fanousek vi ze plany Hvezdy smrti ukradl Kyle Katarn.
OdpovědětVymazatU Indiana Jonese to je neco jineho, tam kde to serial z 90. let zmrsil tam to v Kristalovych lebkach Spielberg napravil.
Tak ci tak, je to jen prach sproste dojeni kravy (sag) a publikum je stale debilnejsi a debilnejsi takze ty filmy taky musi tak vypadat.
Souhlasím. Pro mě, ale stejně nakonec vyhrává star wars skrytá hrozba, ať už souboji nebo dějovou linkou. Ztrácí to hodně po tom co to dostalo disney, to dokázalo sice Mandaloriana, ale zbytek moc nic :/
OdpovědětVymazat