TENTO TEXT JSEM NAPSALA PRO REVUE FILMOVÉHO PŘEHLEDU Před víc než šedesáti lety – 4. října 1957 – vyslal Sovětský svaz do vesmíru umělou družici Sputnik 1. Dvanáctého dubna 1961 vypustil na oběžnou dráhu prvního člověka – kosmonauta Jurije Gagarina. Dvacátého třetího března 1962 poslali českoslovenští filmaři na mezigalaktický let čalouníka Josefa. Zatímco vůdčí socialistická velmoc na vítězství nad Spojenými státy v dobytí kosmu vynakládala obrovské prostředky, režisérovi Oldřichu Lipskému a jeho týmu posloužily při jejich průkopnické misi především důvtip a smysl pro humor.
Pozemský svět budoucnosti, ve kterém Josef posléze zásluhou mimozemských bytostí ze vzdálené Modré hvězdy přistane, nicméně počítá svůj letopočet právě od přistání Sputniku. V našem roce 2465 se tak píše rok 508 a na zeměkouli panuje stoprocentně harmonický řád. Lidé neznají peníze ani soukromé vlastnictví, ba ani zlobu, ctižádost, chamtivost, závist a lež. Nositelem toho všeho je ovšem „muž z prvního století“ Josef, který se do kosmu dostal náhodou, když v roce 1961 ze Strakonických raketáren omylem odletěl ve chvíli, kdy v kabině kosmické lodi těsně před startem – s lahví piva v ruce – tajně dokončoval nedodělanou práci.
Poznámky:
[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Radio_Luxembourg
[2] https://www.youtube.com/watch?v=nWKcNIVvtCc
[3] Např. v bonusech na DVD vydaném Filmexportem to tvrdí režisérův bratr Lubomír.
Pozemský svět budoucnosti, ve kterém Josef posléze zásluhou mimozemských bytostí ze vzdálené Modré hvězdy přistane, nicméně počítá svůj letopočet právě od přistání Sputniku. V našem roce 2465 se tak píše rok 508 a na zeměkouli panuje stoprocentně harmonický řád. Lidé neznají peníze ani soukromé vlastnictví, ba ani zlobu, ctižádost, chamtivost, závist a lež. Nositelem toho všeho je ovšem „muž z prvního století“ Josef, který se do kosmu dostal náhodou, když v roce 1961 ze Strakonických raketáren omylem odletěl ve chvíli, kdy v kabině kosmické lodi těsně před startem – s lahví piva v ruce – tajně dokončoval nedodělanou práci.
Josef by se asi brzy rozkryl i mezi bezelstnými vědci budoucnosti, přicestoval s ním však i vyslanec mimozemšťanů, kterého čalouník pojmenoval Adam a přivlastnil si jeho znalosti a schopnosti. Mimozemšťan je totiž kvůli fyzické nestabilitě na Zemi neviditelný a netuší, že ho Josef zneužívá… V Muži z prvního století se komediální příběh rozvíjí jako moralita: Adam poznává, že lidstvo disponuje jedinečnou schopností – city, ziskuchtivý podvodník je však odhalen a po zásluze poslán tam, kam patří – zpátky do své doby, s varováním pro diváky filmu: „Lidé, dejte pozor, vrací se teď k vám.“
Film Oldřicha Lipského bývá v rámci historie československé filmové sci-fi podceňovaný. Vyčítá se mu silně ideologické vyznění a obvykle se ocitá ve stínu vysoce ceněné, jen o dva roky mladší Ikarie XB 1 (1963). Také ve snímku Jindřicha Poláka se vydává kosmický koráb na dalekou cestu (k Alfě Centauri). Členové posádky reprezentují morálně vyspělé lidstvo budoucnosti (jde o rok 2163), které ve finále radostně spěje vstříc setkání s vyspělou mimozemskou civilizaci. Polákovi hrdinové názorně poměřují výdobytky své beztřídní společnosti s reliktem z buržoazní minulosti – vrakem rakety z roku 1987, ve které ostatky boháčů upomínají na zvrácenou, ziskuchtivou a sobeckou morálku zaniklé éry kapitalismu. Mrtvoly zastižené při hazardní hře s dolarovými bankovkami v rukou a doutníky v ústech ovšem nemohou co do zábavnosti konkurovat Lipského energickému čalouníkovi Josefovi. Muž z prvního století se mrzce přizpůsobuje momentální situaci, aby z ní pro sebe vytřískal co nejvíc, včetně apartních obleků (z dílny kostýmní výtvarnice Ester Krumbachová) a živé žirafy.
Film Oldřicha Lipského bývá v rámci historie československé filmové sci-fi podceňovaný. Vyčítá se mu silně ideologické vyznění a obvykle se ocitá ve stínu vysoce ceněné, jen o dva roky mladší Ikarie XB 1 (1963). Také ve snímku Jindřicha Poláka se vydává kosmický koráb na dalekou cestu (k Alfě Centauri). Členové posádky reprezentují morálně vyspělé lidstvo budoucnosti (jde o rok 2163), které ve finále radostně spěje vstříc setkání s vyspělou mimozemskou civilizaci. Polákovi hrdinové názorně poměřují výdobytky své beztřídní společnosti s reliktem z buržoazní minulosti – vrakem rakety z roku 1987, ve které ostatky boháčů upomínají na zvrácenou, ziskuchtivou a sobeckou morálku zaniklé éry kapitalismu. Mrtvoly zastižené při hazardní hře s dolarovými bankovkami v rukou a doutníky v ústech ovšem nemohou co do zábavnosti konkurovat Lipského energickému čalouníkovi Josefovi. Muž z prvního století se mrzce přizpůsobuje momentální situaci, aby z ní pro sebe vytřískal co nejvíc, včetně apartních obleků (z dílny kostýmní výtvarnice Ester Krumbachová) a živé žirafy.
Odpornější kádrový profil než ten Josefův v československém filmu šedesátých let najdeme jen stěží: umaštěný a odrbaný šejdíř byl do fabriky přijat z protekce, dělal melouchy a kradl – a zřejmě dokonce i věří v boha (před ulehnutím do hibernátoru se pokřižuje a nové futuristické šaty jsou podle něj vhodné „do kostela“). Josef je hrdým vlastníkem rakouského zapalovače z Tuzexu a když se dozví, že socialismus zvítězil i v Lucemburku, žalostně zalká, protože to znamená konec Radia Luxembourg. 1/ Tyto dobově podmíněné detaily jsou pro současného většinového diváka jen stěží srozumitelné, postavu však charakterizuje třeba i nadčasový bonmot „Rasisty já nenávidím, zrovna jako židy a černochy.“
Josef si však rychle získává divákovy sympatie, a to jednak famózním hereckým nasazením svého představitele Miloše Kopeckého (který se prý podílel i na scénáři, a to nejen na promluvách svého hrdiny), jednak vtipnou prezentací Josefovy zlovolnosti. Nejen divák, ale i samotní tvůrci totiž přirozeně upadají do ironických rozpaků tváří v tvář lidem budoucnosti představovaným zvláště suchopárným Akademikem (Otomar Krejča) a šlechetným, mladým inženýrem Petrem (Vít Olmer). Sličná psycholožka Eva (neherečka Anita Kajlichová známá z televizního pořadu 10x odpověz) je traktována ironicky, jako roztomilá naivka. Josefovým protihráčem by při jiném strukturování děje mohl být zařizovač v objednávárně, kterého si s gustem zahrál režisérův bratr Lubomír. Radovan Lukavský (který si zahrál i v Ikarii XB I) pak v živě komediálním vyprávění působí značně staticky. Už díky takovému pojetí postav se Muž z prvního století nepodobá sovětským literárním i filmovým utopiím, pokoušejícím se „vážně“ modelovat technicky pokročilou, beztřídní společnost budoucnosti (především filmu Něbo zovjot – 1959 2/). Těm je svým vyzněním bližší právě spíš Polákova Ikarie XB I.
Josef si však rychle získává divákovy sympatie, a to jednak famózním hereckým nasazením svého představitele Miloše Kopeckého (který se prý podílel i na scénáři, a to nejen na promluvách svého hrdiny), jednak vtipnou prezentací Josefovy zlovolnosti. Nejen divák, ale i samotní tvůrci totiž přirozeně upadají do ironických rozpaků tváří v tvář lidem budoucnosti představovaným zvláště suchopárným Akademikem (Otomar Krejča) a šlechetným, mladým inženýrem Petrem (Vít Olmer). Sličná psycholožka Eva (neherečka Anita Kajlichová známá z televizního pořadu 10x odpověz) je traktována ironicky, jako roztomilá naivka. Josefovým protihráčem by při jiném strukturování děje mohl být zařizovač v objednávárně, kterého si s gustem zahrál režisérův bratr Lubomír. Radovan Lukavský (který si zahrál i v Ikarii XB I) pak v živě komediálním vyprávění působí značně staticky. Už díky takovému pojetí postav se Muž z prvního století nepodobá sovětským literárním i filmovým utopiím, pokoušejícím se „vážně“ modelovat technicky pokročilou, beztřídní společnost budoucnosti (především filmu Něbo zovjot – 1959 2/). Těm je svým vyzněním bližší právě spíš Polákova Ikarie XB I.
Bizarní peripetie příběhu čalouníka Josefa evokují pozdější originální tvorbu režiséra Oldřicha Lipského a Miloše Macourka, který (ač neuveden v titulcích) se coby tehdejší barrandovský dramaturg významně podílel na scénáři. /3 Šlo o první spolupráci autorů, z jejichž společné dílny vznikla i další domácí sci-fi o cestování časem – Zabil jsem Einsteina, pánové... (1969), na jejímž námětu spolupracoval spisovatel Josef Nesvadba, stejně jako později na snímku Zítra vstanu a opařím se čajem (1977), jejž ovšem režíroval Jindřich Polák. Pokud jde o motiv cestování časem, v literární sci-fi byl na začátku šedesátých let už dobře známý. Karel Zeman v Baronu Prášilovi, který měl premiéru o půl roku později než Muž z prvního století, se uchýlil k poetickému putování historií, divadelní režisér Jan Fišer však v námětu k Lipského filmu racionálně zhodnotil Einsteinův předpoklad, že během cestování vesmírem plyne čas posádky pomaleji než na Zemi (film dokonce původně nesl pracovní název Zavinil to Einstein). Měšťáckého, přízemního čecháčka ovšem s duchovně vyspělejším světem konfrontoval třeba už Svatopluk Čech v Pravém výletě pana Broučka do Měsíce (1888).
V Muži z prvního století se ovšem „vážné“ futuristické prvky svářejí s parodickými detaily. Přesvědčivým dojmem na dobového diváka působila elektronická hudba, první svého druhu v československém filmu, a futuristické dekorace ve stylu bruselského Expa 1958. Okouzlení světem budoucnosti však bledne před komediální nadsázkou, jež polemizuje nejen s představami o funkčnosti „dokonalé“ společnosti, ale i „perfektní“ techniky. Tvůrci si pohrávají s nejrůznějšími udělátky (ať už jde o automat na jídlo vyrábějící knedlíky, mluvící myslítko či vozidla Škodaplán a Tatralet) a prostředími (muzeum 20. století, kde děti provádí robotický Strýček Václav, a zvláště surrealistický „létací“ bar). K mizení a objevování Adama se využívá přístroje, který by se klidně hodil i do komedie Kdo chce zabít Jessii? (1966), kde zase hraje důležitou roli vynález na zhmotňování snů.
V Muži z prvního století se ovšem „vážné“ futuristické prvky svářejí s parodickými detaily. Přesvědčivým dojmem na dobového diváka působila elektronická hudba, první svého druhu v československém filmu, a futuristické dekorace ve stylu bruselského Expa 1958. Okouzlení světem budoucnosti však bledne před komediální nadsázkou, jež polemizuje nejen s představami o funkčnosti „dokonalé“ společnosti, ale i „perfektní“ techniky. Tvůrci si pohrávají s nejrůznějšími udělátky (ať už jde o automat na jídlo vyrábějící knedlíky, mluvící myslítko či vozidla Škodaplán a Tatralet) a prostředími (muzeum 20. století, kde děti provádí robotický Strýček Václav, a zvláště surrealistický „létací“ bar). K mizení a objevování Adama se využívá přístroje, který by se klidně hodil i do komedie Kdo chce zabít Jessii? (1966), kde zase hraje důležitou roli vynález na zhmotňování snů.
Pokud jde o vyznění příběhu, zajímavější než kritika negativních vlastností, koncentrovaných do postavy společenského parazita Josefa, je v Muži z prvního století motiv lidských citů. Ty Adam vůbec nezná (mimozemšťané se množí „dělením a násobením“) a také pro obyvatele Země budoucnosti jsou zprvu cizí. Lipského postava v jedné chvíli předvádí Josefovi, že jediná možnost, jak si ještě může poplakat, je krájení cibule. Nakonec se však city znovu prosazují díky lásce Petra a Evy (kterou se marně pokouší získat chlípný Josef). Této dějové linii sice chybí přesvědčivost a důslednost, přesto se však dotýká domácí humanistické tradice v duchu Čapkova R.U.R. Adamovo „polidštění“ však tvůrci okamžitě ironizují („už se naučil řečnit“).
Muž z prvního století byl v rámci domácí produkce přijímaný spíše jako komedie než jako dílo žánru sci-fi, který v této době vzbuzoval spíše nejistotu a rozpaky: získal Cenu za veselohru na Festivalu českých a slovenských filmů v Košicích a Cenu Československé kritiky. Byl dokonce přijat i do soutěže hraných filmů na MFF v Cannes, v mezinárodním prostředí však prošel bez povšimnutí – a to zřejmě nejen kvůli svému lokálnímu koloritu, ale i díky humoru, který svým způsobem předběhl dobu. Pokud totiž ponecháme stranou výjimečné dílo Stanleyho Kubricka Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964), spojení žánrů sci-fi a komedie bylo spíše záležitostí "campu" až v sedmdesátých letech – ať už máme na mysli Plyn (1970) Rogera Cormana, Temnou hvězdu (1974) Johna Carpentera či Spáče (1973) Woodyho Allena.
Muž z prvního století byl v rámci domácí produkce přijímaný spíše jako komedie než jako dílo žánru sci-fi, který v této době vzbuzoval spíše nejistotu a rozpaky: získal Cenu za veselohru na Festivalu českých a slovenských filmů v Košicích a Cenu Československé kritiky. Byl dokonce přijat i do soutěže hraných filmů na MFF v Cannes, v mezinárodním prostředí však prošel bez povšimnutí – a to zřejmě nejen kvůli svému lokálnímu koloritu, ale i díky humoru, který svým způsobem předběhl dobu. Pokud totiž ponecháme stranou výjimečné dílo Stanleyho Kubricka Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964), spojení žánrů sci-fi a komedie bylo spíše záležitostí "campu" až v sedmdesátých letech – ať už máme na mysli Plyn (1970) Rogera Cormana, Temnou hvězdu (1974) Johna Carpentera či Spáče (1973) Woodyho Allena.
ČSSR 1962, 90 minut
Režie: Oldřich Lipský
Scénář: Zdeněk Bláha, Oldřich Lipský, Miloš Macourek (neuveden v titulcích)
Kamera: Vladimír Novotný
Hudba: Ladislav Simon, Zdeněk Liška
Hrají: Miloš Kopecký (Josef), Radovan Lukavský (Adam), Vít Olmer (Petr), Anita Kajlichová (Eva), Otomar Krejča (akademik), Lubomír Lipský (zařizovač v objednávárně), Anna Pitašová (ošetřovatelka), Vladimír Hlavatý (ředitel Strakonických raketáren), Josef Hlinomaz (mistr závodu), Bohumil Švarc (kapitán původní posádky), Vladimír Menšík (Evald - muž v baru-beztížárně)
Poznámky:
[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Radio_Luxembourg
[2] https://www.youtube.com/watch?v=nWKcNIVvtCc
[3] Např. v bonusech na DVD vydaném Filmexportem to tvrdí režisérův bratr Lubomír.
Žádné komentáře:
Okomentovat