Prohledat tento blog

sobota 2. června 2012

Prometheus a divácká očekávání

David 8 (Michael Fassbender) - prezentace
Když se dívám, kolik jsem toho napsala o předchozím filmu (nebo spíš filmech) Ridleyho Scotta, říkala jsem si, že teď mohu klidně začít polehoučku. V Prometheovi je plno inspirace a mrzelo by mne odbýt ho jen jednou recenzí, napsanou navíc spěšně. 1/ Protože premiéra filmu je až 7. června a současně se po páteční novinářské projekci Promethea web zahemžil prvními diváckými impresemi, nastává příležitost k drobnému komentáři celé situace. Většina čtenářů tohoto blogu myslím ještě film neviděla a nachází se tedy ve stavu vyčkávání a těšení - a současně se většina recenzí shoduje v tom, že nový Scottův film doplácí právě na nadměrná divácká očekávání.

Ridley Scott a jeho hvězda
Noomi Rapaceová 
Ta vzbuzuje masivní reklamní kampaň opřená (tradičně) o lákavé trailery a (neobvykle) o dva krátké filmečky na internetu (o kterých jsem psala tady). Prometheus je prezentovaný jako dílo režisérské hvězdy, vázané na její dva předchozí nesporné úspěchy v žánru sci-fi: Vetřelec (1979) a Blade Runner (1982) mají nesporně lákavou příchuť žánrové klasiky. Prometheus je tak pojatý jako prequel akčního hororu o "krásce a zvířeti", ve kterém zazářila Sigourney Weaverová, a variace futuristického noirového dobrodružství, filozofujícího o "velkých" otázkách ohledně hodnoty lidství. Přestože režisér je tentýž a nasbíral v uplynulých letech obrovské zkušenosti v otázkách kompromisů v žánrovém filmu, hlavní problém je zjevně v tom, že "model Vetřelec" byl od roku 1979 nesčetněkrát mainstreamově variován, zatímco "model Blade Runner" se ukázal jako příliš divácky náročný a jen zřídkakdy se dočká důstojné autorské pozornosti.

Akční sci-fi ve stylu Vetřelce 
"Bladerunnerovská" linie tak může navazovat na nadčasovou tradici meditativní sci-fi ve stylu 2001: Vesmírná odysea (obrazový citát z Kubrickova filmu ostatně Promethea uvádí), ta "vetřelcovská" však musí reflektovat současný stav žánru (už proto jde o 3D, mimochodem srovnatelné co do bohatosti a kvality se Spielbergovým Tintinem a Scorseseho Hugem, takže vám stojí na to zajít si na Scottův film do kina). S tím, kam dospěla vetřelcovská série a soudobá sci-fi obecně, ovšem pracuje víc nevyvážený scénář než samotný Scott, jehož inscenace je nadstandardně zajímavá a originální. Vybalancovat oba zdroje v jednom novém projektu se od pohledu jeví jako téměř nemožné, takže vybuzená divácká očekávání milovníků Blade Runnera a Kubricka musejí být nutně zklamána.


Lidé si přicházejí k bohům pro odpověď... 
Prometheus je tak - ať už zcela vědomě, shodou vynucených okolností nebo kombinací obojího - rozlomený na dvě pomyslné, odlišné části. První pracuje s tou zajímavější, "filozofickou" žánrovou linií, zatímco ta druhá ji překlápí v "pouhý" akční horor pracující s prvky "béčkových" sci-fi 50. let, kde mají mimozemští agresoři krvežíznivé úmysly a dlouhá chapadla. Posádka Promethea přichází na vzdálenou planetu jako do vysněného ráje, aby u zjevně technicky nadřazené mimozemské civilizace hledala otázky týkající se toho, jak a proč ovlivnila existenci lidstva. Kde je ovšem psáno, že vysnění a obdivovaní Tvůrci budou na výši i morálně - respektive že je v jejich díle vedlo něco jiného než zvědavost doktora Frankensteina? "Filozofické" otázky utonou v krvi, nad ušlechtilou nadstavbou "kdo jsme, odkud kráčíme..." převládne pragmatismus boje o přežití - a ke slovu se dostává na té nejprimitivnější bázi i "válka pohlaví" omezená na bizarní znásilňování a plození napříč všemožnými kosmickými rasami a pohlavími. Prometheus nadměrná divácká očekávání tematizuje a nastražil na ně pěkně cynický koncept. A je vlastně ve výsledku jedno, jestli tenhle koncept náhodou nevznikl jen jako výsledek nemožnosti zkřížit dvě nespojitelné žánrové linie...

Navíc je zřejmé, že u Promethea, stejně jako ve Scottových několika předchozích projektech, platí, že kinoverze je jen předskokanem režisérského sestřihu, který uvidíme na DVD - a Království nebeské i Robin Hood (o Blade Runnerovi nemluvě), jsou mnohem lepšími díly v režisérské verzi. Pokud tedy jde o divácká očekávání, prodlužte je do listopadu...  

/pokračování příště/

1/ Mám totiž v těchto dnech hodně placené práce, což - jak pravidelní čtenáři blogu vědí - mne vždycky donutí rezignovat na aktuální psaní a zaměstnat je dlouhými články překlopenými z ForMena, a podobně. Jiná situace by samozřejmě nastala, kdyby mi čtenáři víc finančně přispívali na provoz blogu: pak by se blogování mohlo stát mou hlavní pracovní náplní a nemusela bych je různě šidit.  

6 komentářů:

  1. Aleno, neposlouchej anonyma. Flattr je zajimava vec, ale velmi malo rozsirena. Pres Flattr mi navstevnici blogu plati jen necelych 5 procent castky mesicne...

    OdpovědětSmazat
  2. Už mě ten internetový nářek nad zklamáním z přehnaných očekávání na Promethea začal otravovat. Děkuji, Aleno, za pěkný článek, který mě pěkně připravil na film, na který půjdu příští neděli do kina. Těším se, tak nějak akorát. Prostě jdu na nový film Ridley Scotta (až mi dojde výplata, pošlu Vám něco za odměnu). Díky. Zdraví Ivo, bývalý čtenář staré dobré Cinemy.

    OdpovědětSmazat
  3. tu recenzi si mohla dopsat celou,nikdo z ostatních recenzentů s tim problém neměl.

    OdpovědětSmazat
  4. Jen Vám Alenko sděluji, že jsem místo příspěvku si koupila šperk v obchůdku v pasáži Alfa - dávám přednost osobnímu vyzkoušení, konkrétně Fantastického pana Lišáka. Na LFŠ budete ve které dny? Minulý rok jsem se s Vámi minula.
    Eva Součková

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Milá Evo, jste skvělá a doufám, že vám to sluší. Díky za podporu. Nevím ale, jestli letos vůbec budu na LFŠ. Jsem utahaná z přípravy karlovarského festivalu a nevím, jestli si radši konečně po půl roce dřiny neudělám v červenci pár dní volno. Navíc mne z LFŠ nepozvali ani mi letos nenabídli blogování či účast v nějakých sekcích jako loni - vím, že to zní mrzce, ale jet tam jen na čumendu se mi moc nechce. :-)

      Smazat