![]() |
Rodinné video z Friar Parku: Harrison s vlastnoručně vysázenými tulipány |

Není divu, že na mnohé milovníky soudobých provokativních, šťouravých dokumentů působí takový starosvětsky uctivý projekt jako červený hadr na býka. Je ovšem nesmysl očekávat hledačský či kontroverzní přístup od díla, jehož vznik iniciovala Harrisonova vdova Olivia, která filmařům zpřístupnila materiály z rodinného archivu a sama v něm i vystupuje.
Život v hmotném světě
Scorsese se navíc dokumentu věnuje dlouhodobě právě z „fanouškovských“ pozic, ať už jde o jeho záznam posledního koncertu skupiny The Band nazvaný Poslední valčík (1979), sedmidílnou sérii o historii blues (2002), projekt o Bobu Dylanovi (2005) či záznam koncertu Rolling Stones Shine a Light (2008). Stejně zaujatě osobní je i v dokumentech věnovaných kinematografii – v televizních sériích Martin Scorsese osobně provází americkým filmem (1995) a Moje cesta po Itálii (1999) či v intimním Dopisu Eliovi, (2010), věnovaném kolegovi Kazanovi. Nepřekvapí tedy, že ve svém novém dokumentu charakterizuje Londýn 60. let scénou z Antonioniho Zvětšeniny. Pomíjí sice kupodivu slavné „beatlesovské“ filmy Pomoc!, Perný den a Žlutá ponorka, mapuje však Harrissonovy cílevědomé produkční aktivity, spojeným v 80. letech se společností HandMadeFilms – čímž zviditelňuje Harrisonovu odvahu i humor. (V téměř dvacítce titulů, kterým Harrison pomohl na svět jako výkonný producent, figuruje i velezajímavá Mona Lisa Neila Jordana z roku 1986.) Ex-beatle v rámci vlastnoručně založené firmy dokonce ovlivnil podobu britského filmu 80. let, do finančních problémů se však dostal díky tomu, že se pokoušel expandovat i na americké území. Zaštítil i řadu projektů Monty Pythonova Létajícího cirkusu - především nábožensky mimořádně kontroverzní Života Briana (1979).

![]() |
Sblížení s indickým sitaristou Ravim Shankarem |
Názvem Living in the Material World, připomínajícím Harrisonovo čtvrté sólové album, pak Scorsese obrací divákovu pozornost k otázce duchovního přesahu lidské existence. Používá i úryvky hudebníkových disputací s náboženskými autoritami – v jedné se Beatles ocitají na pranýři ohledně Lennonova provokativního srovnání jejich popularity se slávou Ježíše Krista, v druhé Harrison obhajuje svůj zájem o hinduismus. Působivější než všechno vysvětlování je ovšem nakonec jediný, domácky intimní archivní záběr protagonisty v milované zahradě jeho venkovského sídla Friar Park, kterou stvořil vlastníma rukama. Tímto záběrem dokument dost výmluvně začíná i končí: přes všechny ty starostlivě dávkované a sestříhané obrazy nabité informacemi, hudbou, historkami a citově zabarvenými výpověďmi různých celebrit cítíme, že George Harrison zůstal skrytý – snad někde mezi tulipány.
USA 2011, 208 minut
Režie: Martin Scorsese
Účinkují: Olivia Harrisonová, Eric Clapton, Terry Gilliam, Eric Idle, George Martin, Paul McCartney, Ringo Starr, Yoko Ono, Tom Petty, Jacki Stewart a další
Premiéra: 25. října 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat