Prohledat tento blog

neděle 28. října 2012

Skyfall: 007 Reloaded

James Bond (Danile Craig) nemá
tu mušku, co dřív
Agent James Bond nedávno oslavil půlstoletí působení v tajné službě Jejího Veličenstva. Od roku 1962, kdy se v kinech objevil Dr. No, jeho příběhy utržily jen v amerických kinech 4,7 miliardy dolarů – a pokud vezmeme v úvahu cenu lístku navyšovanou inflací, bondovky jsou vůbec nejvýdělečnější filmovou tasemnicí ve filmové historii. Což je zatraceně dobrý důvod pro to, aby britská společnost Eon Productions udržela sérii naživu. Do kin tak přichází v pořadí třiadvacátá oficiální bondovka nazvaná Skyfall. V hlavní roli jí přesvědčivě dominuje už šestý herecký představitel prominentního agenta s povolením zabíjet - čtyřiačtyřicetiletý Daniel Craig.

Výjimka potvrzující pravidlo:
anatomická prezentace Craigovy fyzičky
Skyfall je vyvrcholením té snahy o restart série, kterou představovaly předchozí dva díly. Pokud Casino Royale (2006), Quantum of Solace (2008) a Skyfall vnímáme jako pomyslnou trilogii, představuje druhý film jisté vybočení a trojka se obrací spíš k tomu, co rozehrála jednička. Sledujeme každopádně proměnu bondovského veterána v hrdinu pro novou diváckou generaci, což tentokrát nevyžadovalo pouhý nový příběh s novým hlavním představitelem: trilogie se vrací ještě před první filmy se Seanem Connerym ze 60. let a svým způsobem i před příběhy, které o agentovi 007 v 50. a 60. letech psal jeho duchovní otec Ian Fleming. To vše současně souzní s módní vlnou filmových prequelů popisujících formování důvěrně známého hrdiny. Podobně jako trilogie o Temném rytíři Batmanovi, která natočil režisér Chris Nolan, ovšem ambice realizovat velký, realistický, psychologicky věrohodný příběh podrývá základy série.

Bondovi stále ještě šéfuje M
(Judi Denchová) - ale jak dlouho? 
007 nejspíš inovaci potřeboval, Skyfall ovšem zabíjí všechnu jeho naivní žánrovou hravost - a vlastně ani moc nepřipomíná bondovku. Vynikající Daniel Craig živočišnou autenticitu v nepřekonatelném Conneryho stylu obohacuje o některé až odpudivé rysy: zpustlou, alkoholickou a služby neschopnou trosku, v niž se agent mění po úvodní zpackané misi v Turecku, posléze nahradí známý suverénní elegán, jehož tvář však připomíná ledovou, krutou masku smrti. Bond se tak v rámci „trilogie“ vyvíjí, což je v celé bondovské sérii naprostá novinka. Lví podíl na rozvinutí tohoto nápadu mají scenáristé Neal Purvis a Robert Wade, kteří mají na svém kontě nejen Casino Royale a Quantum of Solace, ale i tři dva díly s Craigovým předchůdcem Piercem Brosnanem (a bondovskou parodii Johnny English). K ruce byl britským kolegům k ruce zkušený Američan John Logan, jehož práce prozrazuje dlouhodobý zájem o „vědomí souvislostí“ (mj. podíl na Scorseseho filmech Letec a Hugo a jeho velký objev či na animovaném oscarovém westernu Rango). 

Centrála MI6 se přesunuje
do prostor bývalého Churchillova bunkru
O špionskou zápletku ve Skyfall ani moc nejde (je ostatně dost chatrně vystavěná a těžko sledovatelná): důležitější než záchrana harddisku s identitami všech britských agentů , kteří infiltrovali do teroristických organizací, je dokončení proměny původně brutálního, vrtošivého 007, kterého šéfka M (Judi Denchová) v Casino Royale pochybovačně nazvala "tupým nástrojem", v dokonalý zabijácký stroj, který má podobu noblesního britského gentlemana. To ovšem vyžaduje vítězství v možná nejtěžším boji, jaký kdy agent sváděl: 007 si totiž musí vyřešit dávné rodinné trauma - i vztah s náhradní „matkou“ - M.

Velký domácí úklid 

Zbrklá agentka Eve (Naomie Harrisová)
se pro práci v terénu moc nehodí
Pokud nepočítáme nedokončený flirt s kolegyní (Naomie Harrisová), která v sérii od této chvíle zaujme docela jiné místo, ve Skyfall je sice "bondmother" M, ale úplně tu chybí tradiční bondgirl. Nervózní luxusní děvka Sévérine (Bérénice Marloheová) je totiž jen figurkou, jež rychle sejde ze světa i z mysli. Dvě náznakové erotické scény, které film nabízí, jsou spojeny s hygienickými úkony holení a sprchování. Bond – který pro potěchu paní a dívek v publiku tentokrát vůbec manekýnsky nepředvádí Craigovu dokonale vypracovanou, nahou fyzičku - se tentokrát natvrdo a vážně páří jen se smrtí. 

Mallory (Ralph Fiennes) vypadá jako
úřednický parchant, ale v terénu se vyzná
Skyfall nicméně potvrzuje jako jeho nového protivníka mezinárodní terorismus a jako nové bojové území virtuální svět. Operace s počítačovou myší ovšem Bond přenechává novému, mladému „zbrojíři“ Q (výborný Ben Whishaw). Sám spolu s šéfkou M a nečekaným přispěním Tennysonových veršů a nového šéfa bezpečnostního výboru Malloryho (Ralph Fiennes), obhajuje důležitost práce v terénu. Pročež i Skyfall zdobí očekávané, vizuálně atraktivní divoké honičky, přestřelky a drsné osobní souboje. Sam Mendes, po předchozím Marku Forsterovi další „umělecký“ režisér v sérii, je ovšem specialistou na ultradepresivní  příběhy o frustrovaných rodinách s atraktivní polevou (Americká krása, gangsterka Road to Perdition, Nouzový východ). Byl proto najat především na bondovku, v níž si hrdina dělá „pořádek doma“. 

Silvu (Javier Bardem) změnily ve
zloducha "zrada" M a dávka kyanidu
007 tak navazuje těsnější vazby s týmem (který se tu formuje po podoby známé z klasických dílů série) – a pokud jde o pokušení opustit činnou službu, slouží mu jako zrcadlo následků odstrašující příklad monstrózní zloduch Raoul Silva (Javier Bardem). Zběhlý agent, který nezvládl dávnou „zradu“ M, se pak v rámci zápletky založené na interních problémech nevyžívá jen v destrukci budov, ale i v kyberterorismu a jiném vnitřním násilí. Příznačná je scéna, v níž zajatého Bonda nechá přivázat k židli stejně jako padoušský Cifra v Casinu Royale - místo zauzlovaného lana však mužnost bezmocného agenta ohrožuje homosexuálním laskáním. 

Bond a nerd Q (Ben Whishaw) se
seznámí před Turnerovým obrazem
Důraz na „úklid domácnosti“ spočívá i v tom, že Bond se přes obvyklé exotické končiny (tentokrát jde o Turecko, Macao a Šanghaj) rychle propracuje do domovského Londýna. Tady se dokonce - nejspíš poprvé v životě - ocitne v situaci tak netypické, jakou je pro elitního agenta dav obyčejných lidí uprostřed špičky v podzemce. V místní galeri si pak může nad slavným obrazem J. M. W. Turnera mlčky zameditovat nad situací starého vraku odtahovaného do šrotu... Britská metropole, v níž Silva ohrožuje existenci MI6 i postavení a život M, však není poslední baštou, již je třeba uhájit: děj se posléze přesouvá do Skotska, jež je Bondovým rodištěm už podle knížky Žiješ jenom dvakrát agentova duchovního otce Iana Fleminga. Teprve tady se divák dozví, co vlastně znamená slovo Skyfall... 

Návrat domů: Skotsko a Aston Martin
Součástí radikálního domácího úklidu je i další omezení bojového arzenálu. Sérii, která celá desetiletí spoléhala na „neuvěřitelné“ (trikové) akce a hi-tech zbraně, „odkouzluje“ i agentova staronová pomůcka: veteránský Aston Martin opatřený kulometem, důvěrně známý zvláště všem příznivcům raných bondovek z 60. let. (Není ani divu, že energii do finálního souboje hrdinovi dodá právě pomsta za „smrt“ milovaného auta.) Definitivní příklon ke kořenům pak představuje nečekaný návrat k původním hodnotám. Bond už si možná nikdy nezapálí cigaretu, honičky bude absolvovat s bezpečnostním pásem a možná přestane být i šovinistickým hovadem.
Neobvyklé "vlastenecké" finále
Ideologicky se však obrací ke svým konzervativním kořenům, přestože operuje v rámci dnešní reality, tedy ke „světu v přítmí“, který napříč hranicemi i náboženskou a politickou orientací ohrožuje neviditelný nepřítel terorismu. Z proletářského „dělníka“, který pro vládu dělá špinavou práci (což byl v předchozích dvou filmech dost pobuřující koncept, který Craig vehementně podporoval) mění ve flemigovského gentlemana s modrou krví: návrat do rodného Skotska má tak význam i v tom, že Bond si uvědomí svůj původ a sounáležitost s určitým sociálním konceptem. Ještě v Quantum of Solace se 007 přitom stavěl proti globálnímu kapitalismu a za utrpení zemí Třetího světa – nyní je však tento nový, mravně vyspělý agent obhájcem starosvětských hodnot typu lásky k vlasti. 

V žádné bondovce nikdy nezavlálo tolik hrdých britských vlajek. 007 nyní ví, na čí straně stojí – a může vyrazit do dalších příběhů vyzbrojen nejen aktivním svůdnickým šarmem a supermoderní technikou, ale i obvyklými názory. 

(Tento text jsem napsala pro Lidové noviny, ale protože nejsou nafukovací, musela jsem ho pro potřeby vydání hodně krátit. Toto je původní, delší verze. Za možnost uveřejnit text i zde na blogu ovšem každopádně redakci děkuji.)

Skyfall
VB 2012, 144 minut, titulky
Režie: Sam Mendes
Scénář: Robert Wade, Dean Purvis, John Logan (podle postav Iana Fleminga)
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Daniel Craig (James Bond), Javier Bardem (Raoul Silva), Judi Denchová (M), Naomie Harrisová (Moneypennyová), Ben Whishaw (Q), Ralph Fiennes (Mallory), Bérénice Marloheová (Sévérine), Albert Finney (Kincade), Rory Kinnear (Tanner), Helen McCroryová (ministryně)
Premiéra: 26. 10. 2012

3 komentáře:

  1. Já osobně jsem nového Bonda neviděl ale neskutečně se na něj těším. Na Bondovi jsem prakticky vyrostl a taky proto zbožňuji Bondovky s Piercem brosnanem, ale musím říct, že Daniel Craig také není špatný Bond..

    OdpovědětSmazat
  2. Dan K. - prosim opravte si chybu, scenariste P a W psali pouze dve brosnanovy bondovky, ne tri (a jak se muzete dopatrat v rozhovorech s tvurci, jejich podil na tomto filmu nebyl prilis velky, spise jen nactrtli kostru (do ktere navic hodne kecali mendes a craig), kterou hlavne doladil John Logan, oni tak ostatne pracuji vzdycky, jedinou jejich autorskou bondovkou, kterou psali sami, byl film Dnes neumirej, coz je opravdu velmi mizerny scenar. prilis bych ty to pany neglorifikoval, uz jen to , ze pisou pariodie na vlastni praci, o cemsi vypovida.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky, já jen neumím počítat - věděla, jsem, že jich napsali celkem pět, ale pak jsem tam nezapočítala Skyfall. Jinak je myslím poněkud ošidné vyjadřovat soudy o tom, kdo měl na filmu jaký podíl. Samozřejmě ten Loganův je tady asi dost výrazný, už podle toho, co psal předtím. Stejně jako byl minule nepřehlédnutelný ten Haggisův (podle mne to ovšem směřovalo "špatným" směrem - však taky Skyfall např. ideologické "výdobytky" Quantum of Solace celkem ignoruje.) Asi bych však nezpochybňovala jejich podíl na dlouhodobém konceptu nových bondovek, byť samozřejmě tady má podle mne hlavní slovo produkční společnost. Těch pět filmů ovšem dokazuje, že se série odněkud někam ubírá pravděpodobně pod vlivem těchto dvou scenáristů, což považuji za pozoruhodné právě v rámci bondovské série (která nikdy nebyla moc koncepční). Scénář k Dnes neumírej jsem nečetla, takže se k němu nemohu vyjadřovat.

      Smazat