Prohledat tento blog

středa 6. března 2013

Čtyřlístek ve službách krále

Fifi flirtuje s kocourem z Pribináčka
Myšpulín, Fifinka, Bobík a Pinďa – to je čtveřice postaviček z kreslených příběhů nedílně spojená s osobností výtvarníka Jaroslava Němečka, která dnes baví už třetí generaci čtenářů. Fenomén, jehož filmová podoba si v kinech odbyla premiéru minulý čtvrtek, si tak v rámci českého comcisu zachovává unikátní postavení. Tato odolná trvalka úspěšně zvládla všechny politicko-společenské otřesy, ať už jde o nástup komunistické normalizace či kulturní šok ze svobody po roce 1989. Značka, nad kterou od roku 1990 starostlivě bdí soukromé nakladatelství Němečkovy rodiny, se dokázala vypořádat i s požadavky volného trhu. Prosperující značku tak dnes tvoří i Magazín Čtyřlístek speciál, časopis vycházející dvacetkrát ročně, knižní reedice kreslených příběhů či tematické omalovánky či puzzle. 

Podzemní chodbou za dobrodružstvím
Nejnovějším důkazem komerční životaschopnosti Čtyřlístku je ovšem animovaný film debutujícího režiséra Michala Žabky. Ten má podle svých tvůrců ambici oslovit především nejmladší generaci. Příběhy, které vždycky svým čtenářům nabízely nápaditou a veselou alternativu k černobílé realitě, přitom získaly podobu, která může být konfliktní pro dospělý doprovod malých diváků. Dnešní děti jsou ovšem zvyklé na to, že svět jejich zábavy atakuje čiré zlo jménem product placement. 

Myšpulín umí vynalézt cokoli 
Filmový Čtyřlístek, produkovaný společnostmi Bio Illusion a Cinemart se silnou podporou mediálního partnera TV Nova, tak vyprávění neústrojně prokládá zbožím produkčních partnerů ve stylu televizních reklam. Objevují se tu hračky společnosti HM Studio, Pribináček z produkce TPK, lízátka Chupa Chups či dětské šampaňské Robby Bubble. Nechybí ani Česká pošta, která uvedla na trh samolepicí známky s hrdiny Čtyřlístku. To vše je navíc v rámci tradiční výtvarné stylizace vypíchnuto maximálně „realistickým“ designem obalové techniky či loga. Ve filmu tak slaví čarodějnický sabat neumělá bezostyšnost product placementu, příznačná pro české filmové prostředí.

Recept na zkažení žaludku 

Rudolf II. a jeho lev Aurix 
Postavička kocoura z loga Pribináčku rozvážejícího na kole (samozřejmě) Pribináčky je ovšem jen jednou z ingrediencí, které mohou zkazit žaludek dospělým divákům, směřujícím možná do kina i s cílem ohlédnout se zpátky za vlastním dětstvím. Problém filmové Čtyřlístku ovšem nastává už u samotného, příliš komplikovaného příběhu, založeného na kresleném dobrodružství Kámen mudrců. Pod scénářem jsou přitom podepsáni ostřílení spoluautoři kreslených příběhů Josef a Hana Lamkovi, které daný comicsový rozměr pravidelně vedl k jednoduchosti. Příběh Čtyřlístku ve službách krále ovšem vrší jednu atrakci za druhou s unavující energií. Na alchymistickou zápletku kolem císaře Rudolfa II., Kamene mudrců a mocichtivého magistra Kellyho se váže linie opřená o cestování v čase. Ta by vydala na samostatný (a docela zajímavý) příběh líčící císařovy zážitky v naší současnosti a dobrodružství Fifinky a spol. v minulosti.

Indiskrétní žertík pod Fifinčinu sukni 
Do vyprávění je však navíc zakomponovaný i zlý duch Zimozel se sametově padoušským hlasem Jana Preučila, který vystoupí z Arcimboldova obrazu a v součinnosti s Kellym atakuje svět magickou verzí globálního ochlazování. Nechybí ani „kriminální“ podzápletka se zloději zlatých cihel, jejíž zbytečnost dospělému divákovi pravděpodobně nevykompenzuje ani možnost zahlédnout krajkový okraj Fifinčiných spodních kalhotek. Takových vtípků je ovšem ve vyprávění zoufale málo - a přebujelý zmatek nezachrání ani skvělá hudba Ondřeje Soukupa, ani (na české poměry) velmi slušná animace. 

Právě snaha zajistit projektu kvalitní technické zázemí se ovšem postarala o komplikace, které mohou nyní producentům ztížit cestu k zisku. Uvedení filmového Čtyřlístku se odkládalo kvůli nejrůznějším technickým problémům, mezitím se však už rozjela reklamní a merchandisingová kampaň. Obrázky hrdinů z comicsových Třeskoprsk se tak objevily třeba na Pribináčcích bez bezprostřední návaznosti na premiéru filmu. 

Fakt, že hrdinové ve finále odjíždějí na výstavu o Rudolfovi II., která se ke čtyřstému výročí panovníkovy smrti konala na Pražském hradě před víc než rokem, je ovšem jen třešničkou na tomhle nezdravě přeplácaném dortu.

http://www.ctyrlistek.cz/Film.aspxČtyřlístek ve službách krále 
ČR 2012, 90 minut 
Režie: Michal Žabka 
Scénář: Josef a Hana Lamkovi
Hudba: Ondřej Soukup
Mluví: Ivan Trojan, Ondřej Brzobohatý, Tereza Bebarová, Bohdan Tůma, Václav Postránecký, Vladimír Brabec, Jan Přeučil, Jiří Lábus, Miroslav Táborský 
Premiéra: 28. 2. 2013(Tento text jsem napsala pro Lidové noviny. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuju.)  

Hodnocení pro čtenáře líné číst text: Palec vodorovně, spíše ale poněkud dolů.

4 komentáře:

  1. Milá paní Prokopová...

    ...umíte moc pěkně opisovat od paní Spáčilové.
    Takže za obsah tak 3- ... a za opisování čistá 5.

    OdpovědětSmazat
  2. On/a asi narážel/a na podobně pointovanou recenzi z Reflexu. Nelamte si s tím hlavu. Obě jste se filmu věnovaly podrobně a nic víc se o tom nic moc dílku asi napsat nedá, takže není divu, že tady i tam správně tepete přehnaný product placement.
    Já Vaši recenzi oceňuji, přesvědčivě mi ukázala, že Čtyřlístek za rodinnou návštěvu kina nestojí. Ušetřenou pětistovku jsme investovali do dobble a dobře jsme udělali.
    Mimochodem, řekla Vám už někdo, že jste naše nejlepší filmová kritička? Zrovna jsem dočetl Vaši recenzi Zlomených květin a teď marně hledám superlativ, kterým bych ji ocenil - nikdy by nebyl tak výstižný jako Váš text. Jako Vaše texty.
    Až nechutně zbohatnu, pořídím Vám filmově kritický časopis. Mohl by se jmenovat třeba Alenčin zápisník.
    S úctou
    Karel P.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Milý Karle P., dobří čtenáři dělají dobré kritiky. Díky lidem, jako jste vy, mám pocit, že tahle práce má ještě smysl. Kéž byste nechutně zbohatl, pracovala bych pro vás až do roztrhání těla a totálního vyměknutí mozku.
      S úctou
      Alena P.

      Smazat