Artcam se obejde bez kravat |
Tanovičův film byl k dispozici čtyři dny zdarma na portálech DAFilms.cz a Respekt.cz, a poté byl ke stažení za poplatek. Spolupráce s portálem DAFilms.cz zpřístupnila divákům i další oceňovaný snímek Artcamu - drama Je to jen vítr maďarského režiséra Bence Fliegaufa. Zaplatit padesát nebo sto korun a neopustit přitom vyhřátý domov je pro mnoho diváků příjemné. To si společnost Artcam vyzkoušela už při uvedení srbského snímku Klip, který se v České republice nepromítal jen v kinech, ale byl k mání i pro předplatitele portálu Voyo.cz. V tamní předplatitelské sekci je za 189 korun k vidění nejen většina titulů Artcamu, ale i část distribučníhom portfolia společností Aerofilms či Asociace českých filmových klubů.
„Možností, kam si zajít na artový film do kina, stále ubývá. Souvisí to především s upadající kvalitou nabídky kin,“ vysvětluje Martinek další příčiny nové strategie. „Ta se čím dál víc orientuje na největší hity a příliš prostoru pro autentické filmové umění nenechává.“
Logickou cestou k úspěchu se jeví spojování různých subjektů. Artcam tak navázal spolupráci s portálem DAFilms.cz, který momentálně zpřístupňuje osm set dokumentárních filmů, jež v Čechách vůbec nemají kinodistribuci.
„Je velmi funkční spolupracovat na filmech, které se objeví v kinech, a společným marketingem dosáhnout na co nejširší publikum,“ vysvětluje Diana Tabakov z portálu DAFilms.cz. „Distribuce jednotlivých filmů vždy záleží na konkrétním příběhu - a proto by měl být s individuální péčí pojímán způsob, jakým se snímek dostává k divákům.“
Evropská unie nyní nové, nekonvenční formy distribuce finančně podporuje. Zatímco diváků v kinech je stále méně, na internetových portálech jich naopak přibývá.
„Premiéra day-and-date je více marketingovým nástrojem než možností, jak kompenzovat příjmy z upadající návštěvnosti artových filmů v kinech,“ přiznává Přemysl Martinek. „Online distribuce ovšem každopádně zvyšuje dostupnost filmu v momentě, kdy probíhá nejintenzivnější část kampaně a kdy o filmu referují prostřednictvím recenzí média. Vždy spolupracujeme s partnery oslovujícími různé cílové skupiny, které neumíme oslovit my.“
Nová situace na trhu
Studio Béla - artové kino v centru Prahy |
Skutečnost, že uživatelé využívají nové platformy a technologické nástroje pro sledování a sdílení informací na internetu, tak distributory tlačí ke změně obchodních strategií. Průlom je v tom, že distributoři (a obecně média) začínají chápat, že už nejsou jedinými zdroji a garanty informací i zábavy. Uživatel se chce co nejsnadněji dostat k tomu, co ho zajímá, a podělit se o to v rámci určitého prostředí nebo komunity. Jeho oblíbené portály, sociální sítě a blogy mu přístup zjednají rychle, jednoduše - a zdarma nebo alespoň levně. Pro distributora je takový situace výzvou, jak svou práci vnímat v nových sociálních kontextech.
Ivo Andrle v Karlových Varech |
Zřejmou výhodou Aerovodu je rychlost, s jakou se snímky na webu objevují. Zatímco mezi premiérou „normálního“ filmu a jeho uvedením do domácího kina je obvykle půlroční mezera, a doba, kdy se film dostane do televize, je ještě delší, většina nových snímků se na portálu objevuje už měsíc či dva po premiéře. U kasovních trháků by tato strategie velké distributory připravila o zisky. V artové distribuci to však funguje jinak: „umělecké“ snímky jsou nasazovány do výrazně menšího okruhu kin a zůstávají v programu relativně krátce. Protože milovníků nezávislé tvorby je méně a je pravděpodobné, že „svůj“ film si už v kině našli, není problém zpřístupnit jim ho brzy poté na internetu.
Cena za stream filmu je na Aerovodu 60 korun, cena downloadu o třicet korun vyšší. Je to méně než průměrná cena lístku do kina – a oproti televizi má VoD ještě jednu zřejmou výhodu: nejenže si sami vyberete program, ale můžete film sledovat bez otravného dabingu a reklam, v HD kvalitě a v původním znění s českými titulky. Aerovod nabízí i možnost umístit vybraný snímek na vlastní webovou stránku nebo weblog. Za každý prodaný film pak zprostředkovatel inkasuje 10% z ceny prodeje.
Aerovod a jiné podobné projekty plní stejnou sociální funkci, jako kdysi návštěvy kina. Jde o komunitní portál, který nespojuje jen diváky navzájem, ale propojuje publikum i s distributory a tvůrci. Tím, že za filmy zaplatí, demonstrují uživatelé podporu právě nezávislé či umělecké tvorbě. Ta se na rozdíl od maistreamových titulů, které stejní lidé bez skrupulí často kradou na internetu, neobejde bez grantů a nejrůznější podpory zvenčí.
„Aerovod si vede skvěle, zájmem o legální on-line stahování filmů jsme příjemně překvapeni,“ pochvaluje si Ivo Andrle. „To nejlepší má ale portál teprve před sebou. Jsme v podstatě stále ještě v první vývojové fázi projektu. Doufáme, že značka Aerovod si bude dále budovat a upevňovat svou pozici v online části světa filmové distribuce. Pro nás ale vždycky bude platit, že kino je kino.“
Internet ovšem i v českém prostředí nabízí možnosti, jak vidět film skutečně zadarmo. Seznam.cz rozjel v červnu nový projekt: každou středu od šesti večer do půlnoci si uživatelé mohou na tomto portálu pustit zadarmo film. Stylově se začalo oscarovým Koljou, ale vidět se dal třeba i Vorlův kultovní Kouř.
Aktivně v kině
Post tenebras lux |
„Předpokládáme, že akce Dělám kino bude pokračovat i dále, s dalšími tituly z našeho katalogu,“ dodává Martinek, který projekt plánuje jako dlouhodobý.
Mezi průkopníky nápadu dostat film ven z konvenčního prostoru kina byl i nezávislý producent Čestmír Kopecký, který v roce 2007 undergroundové drama ...a bude hůř půjčoval na 16mm kopii do hospod a rockových klubů. Tam mu to slušelo lépe než v multiplexu – podle režiséra filmu Petra Nikolaeva prostředí typickém pro konzumní zábavu. Putoval po republice ve třech kopiích a často byl uváděný spolu s koncertem stejnojmenné kapely. Díky společnosti CinemArt pak snímek vyrazil na čerstvý vzduch - do letních kin.
„Návštěvnost jsme měli za tři měsíce vyšší, než kdybychom film hráli standardně v kinech," shrnuje producent Kopecký.
Cinema Royal - na Barrandově |
Společnost Aerofilms se zapojila i do akce Filmjukebox, ve které diváci na internetu sami hlasují o tom, který film chtějí na plátně „svého“ kina vidět. Pokud mezi nasazenými filmy nenajdou ten, o který stojí, mohou ho nominovat do dalšího hlasování. Zapojit do akce mohou i snímky, které sami natočili. Artcam rozjíždí novou produkční a distribuční on-line platformu InVitr0, která nabízí mladým, talentovaným filmařům z celé Evropy možnost natočit krátký film na dané téma a distribuovat ho jak klasickým způsobem, tak online. InVitr0 spolupracuje s řadou evropských produkčních a distribučních společností.
Aerofilms se připojil i k mezinárodnímu projektu přímých přenosů operních, baletních a divadelních představení, přenášených do kin a uměleckých center prostřednictvím špičkové satelitní techniky přímo z jevišť nejprestižnějších světových scén – newyorské Metropolitní opery, Pařížské opery, Královského baletu v Londýně či londýnského Národního divadla. K přímým přenosům přibyly i záznamy - a nejnověji je možné absolvovat třeba i koncerty populární hudby a komentované prohlídky nejrůznějších výstav. Do projektu, k němuž se připojují stále další kina, přispělo dvěma představeními i Divadlo Járy Cimrmana. „Přenosy z Metropolitní opery mají samozřejmě zcela jinou cílovou skupinu než přenos koncertu Red Hot Chili Peppers,“ připomíná Ivo Andrle, podle kterého je alternativní obsah „živou vodou“ zejména pro klasická kina. Ta tak získávají šanci nacházet a oslovovat úplně nové cílové skupiny.
„Vývoj je poměrně hektický a všude v Evropě získává v posledním roce na razanci a síle,“ uzavírá Andrle. „Další možnosti vidíme ve spojování s jinými silnými hráči ve filmovém průmyslu – s producenty a médii... To do naše snažení může přinést ještě větší efektivitu.“
/Teto text jsem napsala pro týdeník Euro. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu redakci děkuji./
Díky moc za článek. Artcam, Aerofilms a spol. by Vám měly provolávat slávu a samy si sypat popel na hlavu. Připadá mi totiž docela tristní, že jsem o jejich nabídce stahování za rozumnou cenu dosud nevěděl, ačkoliv se o "netuctové" filmy docela zajímám.
OdpovědětVymazatProsím můžu se zeptat, jak můžu nominovat nějakej film do Filmjukeboxu...na jejich stránkách nic
OdpovědětVymazat