Ivan Vojnár je jedním z nejprovokativnějších českých filmařů současnosti. Argumenty pro toto tvrzení jsou roztoulané v celé jeho režijní filmografii, začínající před pětadvaceti lety krátkometrážním portrétem Bolka Polívky Sen o Pierotovi. Když pětapadesátiletý ceněný dokumentarista a kameraman v roce 1997 přestoupil k režii celovečerních hraných filmů, představovalo to radikální změnu jen navenek. Vojnára v jeho hraných filmech dál zajímají ženy obhajující své postavení v silácky jednoznačném mužském světě (který ve vyprávění někdy zdánlivě dominuje). Vojnár opakovaně zkoumá i hranice mezi hraným a dokumentárním žánrem, mezi „normalitou“ většinového světa, uměleckou fikcí a vyšinutostí posedlého jedince...
To všechno, opřené o oslnivou přítomnost talentované, teprve dvaadvacetileté herečky Bereniky Kohoutové, rozvíjí i nejnovější Vojnárův celovečerní projekt – drama Nepravděpodobná romance. Podobně jako Cesta pustým lesem (1997), Lesní chodci (2003) a Ženy mého muže (2009), i nový hraný film jednasedmdesátiletého tvůrce nevznikal snadno: námět, který Vojnár napsal podle povídky Eriky Láskové, získal nadační podporu už před šesti lety. Na scénáři se vedle režiséra podíleli Jakub Zelníček a Tomáš Bojar. Inspirace skutečným životním příběhem mladé herečky i díly Conrada a Maupassanta však při natáčení ustoupily autorově oblíbené metodě - improvizaci.
Režie: Ivan Vojnár
To všechno, opřené o oslnivou přítomnost talentované, teprve dvaadvacetileté herečky Bereniky Kohoutové, rozvíjí i nejnovější Vojnárův celovečerní projekt – drama Nepravděpodobná romance. Podobně jako Cesta pustým lesem (1997), Lesní chodci (2003) a Ženy mého muže (2009), i nový hraný film jednasedmdesátiletého tvůrce nevznikal snadno: námět, který Vojnár napsal podle povídky Eriky Láskové, získal nadační podporu už před šesti lety. Na scénáři se vedle režiséra podíleli Jakub Zelníček a Tomáš Bojar. Inspirace skutečným životním příběhem mladé herečky i díly Conrada a Maupassanta však při natáčení ustoupily autorově oblíbené metodě - improvizaci.
Ivan Vojnár v Nepravděpodobné romanci se stejnou přirozeností využívá i kombinace neokoukaných herců (hlavní představitelé mají hudební kořeny)a naturščiků z psychiatrické léčebny – a také „protikladných“ žánrových strategií. Mladá herečka Luisa, vyprávějící v rámci terapie starému psychiatrovi svůj životní příběh, je záminkou k razantnímu narušení základních jistot publika: na jedné straně divák retrospektivy přirozeně vnímá jako „pravdivé“, na druhé straně je však vypravěčka příběhu silně nespolehlivá a nelze jí všechno věřit. Pacientka psychiatrické léčebny traumatizovaná manželovou sebevraždou je navíc umělkyně: v malém divadelním souboru hraje v Plešaté zpěvačce i v Bouři. Nepravděpodobná romance se tak hlásí k Ionescově hříčce o „tragédii řeči“ i k Shakespearově pozdnímu, autobiografickému dílu o lidech utkaných ze stejné látky jako sny.
Metoda tvůrčí nejistoty
Metoda tvůrčí nejistoty
Stejně jako v dokumentární eseji V zahradě (1995), i v Nepravděpodobné romanci se Ivan Vojnár vydává do léčebny v Horních Beřkovicích. Podobně jako v dokumentu Herci (1995) se přimyká k divadelnímu prostředí, a v souladu s dokumentem Cinematerapie (2010) využívá kameru jako prostředníka mezi lidmi a vnějším světem. A film mu slouží jako mnohotvárný prostředek komunikace – v žánrově záměrně rozviklaném prostředí vzniká mezi diváky, režisérem, herci a jejich postavami zvláštní pouto. Co je skutečné a co nikoli a kdo si na koho hraje, nelze s určitostí říct. Luisin příběh by byl jako přímočaře vyprávěné psychologické drama silný, ale banální. V rámci složité a unikavé kompozice však působí jen jako základ příběhu, který neorganizuje autoritativní režisér, ale každý divák - svobodně, sám za sebe.
Dívka z maloměsta, která přijede do Prahy a z dělnice se vypracuje v herečku, je nicméně ryzí melodramatickou hrdinkou, a její oddalování od nepřejícného manžela-realisty (Patrik Děrgel) a sbližování se studentkou Erikou (Alžběta Pažoutová) je příběhem lásky, krve a těla. Niternou perspektivu vyprávění dodává klaustrofobický rámec blázince a postava starého lékaře, kterého navíc hraje sám Vojnár. Psychiatr je Luisiným terapeutem a mentorem, kterého krásná, mladá pacientka fascinuje. Kritikem lékařova neprofesionálního a vpravdě „idiotského“ vzplanutí se ovšem stává zase žena – stárnoucí primářka v podání Veroniky Freimanové.
Dívka z maloměsta, která přijede do Prahy a z dělnice se vypracuje v herečku, je nicméně ryzí melodramatickou hrdinkou, a její oddalování od nepřejícného manžela-realisty (Patrik Děrgel) a sbližování se studentkou Erikou (Alžběta Pažoutová) je příběhem lásky, krve a těla. Niternou perspektivu vyprávění dodává klaustrofobický rámec blázince a postava starého lékaře, kterého navíc hraje sám Vojnár. Psychiatr je Luisiným terapeutem a mentorem, kterého krásná, mladá pacientka fascinuje. Kritikem lékařova neprofesionálního a vpravdě „idiotského“ vzplanutí se ovšem stává zase žena – stárnoucí primářka v podání Veroniky Freimanové.
Nepravděpodobná romance může popudit tím, jak očividně straní přirozeně silným ženám, schopným najít svou cestu navzdory vztahům k „nesprávným“ mužům – a vlastně mužům obecně. V heterosexuální happy end proto nedoufejte: mužské postavy, včetně svého vlastního hrdiny, Vojnár vnímá především skrz jejich slabosti a selhání - což nás vrací zpět k metodě, které se drží on sám jako autor filmu. Vypadá to, že Vojnár je Kohoutovou fascinovaný v nejlepších tradicích čistého vzplanutí režiséra k jeho hvězdě. „Metoda tvůrčí nejistoty“ je pak vrcholným aktem čisté lásky, kdy se Luisina terapie nenápadně mění v terapii diváka. Spíš než o režiséra a herečku či o psychiatra a pacienta jde v tom nejširším smyslu o vztah, ve kterém jeden člověk pomáhá druhému se s něčím vyrovnat, něco přehodnotit, dozvědět se něco o sobě a směřovat někam dál...
Nepravděpodobná romance je jistě nesnesitelně dráždivým filmem pro ty, kteří požadují, aby jej tvůrce autoritativně vedl za ručičku. Co někdo vnímá jako osvěžující a inspirativní, jiný odsoudí coby nepřijatelnou směsku, nad kterou autor - zřejmě úmyslně! - ztratil kontrolu. A vypadá to dokonce, že si to všechno užívá. Buď Vojnára proklejete, nebo ho přijmete – ale předtím rozhodně musíte na tenhle film jít do kina.
Nepravděpodobná romance je jistě nesnesitelně dráždivým filmem pro ty, kteří požadují, aby jej tvůrce autoritativně vedl za ručičku. Co někdo vnímá jako osvěžující a inspirativní, jiný odsoudí coby nepřijatelnou směsku, nad kterou autor - zřejmě úmyslně! - ztratil kontrolu. A vypadá to dokonce, že si to všechno užívá. Buď Vojnára proklejete, nebo ho přijmete – ale předtím rozhodně musíte na tenhle film jít do kina.
Nepravděpodobná romance
ČR 2013, 105 minut
ČR 2013, 105 minut
Režie: Ivan Vojnár
Scénář: Ivan Vojnár, Jakub Zelníček, Tomáš Bojar)
Kamera: Michal Černý
Hrají: Berenika Kohoutová (Luisa), Alžběta Pažoutová (Erika), Ivan Vojnár (psychiatr), Patrik Děrgel (Igor), Igor Orozovič (Pavel), Veronika Freimanová (primářka)
Premiéra 7. 11. 2013
Premiéra 7. 11. 2013
Tak jo tak jsem šel a se mnou šlo na tento film 500 diváků. Jiné prameny uvádějí 156. Diváků. Za 14.000.000.-kč. Od státu. To je VINIKAJÍCÍ !!
OdpovědětVymazatTo je věc distribuce... u nás tenhle film vůbec nehráli, pustil jsem si ho až teď on-line... a vynikající je vaše znalost základů české mluvnice...
OdpovědětVymazat