Prohledat tento blog

pátek 27. června 2014

Transformers: Zánik je vlastně začátek

V jedné z úvodních scén nového letního blockbusteru Michaela Baye se hrdina ocitne v zaniklém kině texaského městečka Paris. Kdysi luxusní kinosálu se změnil ve skladiště nepotřebného haraburdí – projekčních přístrojů a krabic s filmovými pásy. Veteší je i starý majitel kina, který si posteskne, že všechny dnešní filmy jsou idiotské a že jde jen o samá pokračování. Akční thriller, v jehož fikčním světě se tato scéna odehrává, je přitom už třetím pokračováním úspěšného snímku Transformers (2007). A s klasickým celuloidem nemá nic společného: byl natočený na speciální digitální kamery stupňující divácký požitek při 3D projekci na obřím plátně kina IMAX. Režisér tak hned v úvodu svého nového filmu pomrkává na ty diváky svého filmu, kteří se domnívají mít v hlavě mozek. V rámci podobných, sofistikovaně vybalancovaných paradoxů mají noví Transformeři v podtitulu slůvko Zánik, přestože jde o restart zavedené série. Akční blockbustery inspirované hračkami společnosti Harbro se totiž ukázaly být zlatým dolem, který musí být vytěžený do mrtě. Tři předchozí příběhy o obřích robotických mimozemšťanech, kteří se umějí v případě potřeby proměňovat v pozemská auta, totiž patří mezi čtyři nejvýdělečnější série ve filmové historii. Celosvětově přinesl do pokladen kin přes 2,6 miliardy dolarů. 

Podobu nového dílu formovala obava, že diváky už počtvrté nezláká známý model. V duchu současné hollywoodské módy na remaky a updaty proto duchovní otec série - Michael Bay – a scenárista Ehren Kruger (který se podílel na předchozích dvou dílech) provedli restart prostřednictvím zbrusu nových lidských postav. Riskantně vyřadili ze hry oblíbeného, mladého hrdinu a s ním i dosavadní hvězdu série - Shiu LaBeoufa. Středoškoláka Sama Witwického vytřídal otec dospívající dcery, automechanik a všeuměl Cade v podání Marka Walberga.

Herecké schopnosti i žánrové charisma třiačtyřicetiletého Hollywooďana se prudce mění podle toho, s jakým režisérem spolupracuje. Wahlberg se objevil už v Bayově velmi atypickém snímku – komedii Pot a krev. A nutno přiznat, že v nových Transformers funguje stejně účelně a sympaticky jako robotický šéf Autobotů – Optimus Prime (stvořený kombinací digitálních triků a hlasu Petera Cullena). Což berte jako pochvalu Wahlbergova výkonu.

Vlastenectví versus individualismus 

Podobně jako řada současných restartů uvnitř série (noví X-Meni, Spider Man), i noví Transformeři jsou letní zábavnou hrou obohacenou o sofistikované kontexty. Pokud dokážete vnímat akční podívanou s obřími mimozemšťany jako žánrové zrcadlo současného světa, jděte do toho! Výchozí situace připomíná mccarthyovský hon na čarodějnice či atmosféru po teroristických útocích z 11. září 2001. Pět let poté, co vzala při souboji dvou frakcí Transformerů - hodných Autobotů a zlých Decepticonů - za své půlka Chicaga (viz předchozí díl), lidstvo vnímá Autoboty jako psance. Jakoukoli mimozemskou aktivitu jsou občané povinni nahlásit – a tajné vládní komando se pak postará o likvidaci skrývajícího se Transformera. Automechanik a neúspěšný vynálezce Cade ovšem náhodou narazí na psance Optima Prima – načež se stává klíčovou lidskou postavou v boji za svobodu zviditelněnou americkou vlajkou. Nakonec proti sobě - což je zajímavé - nebojují lidé a mimozemšťané nebo Autoboti a Decepticoni, ale postavy ze všech možných táborů, sdílející posléze stejné hodnoty. Včetně Dinobotů, což jsou „dinosauří Transformeři“, kteří patří už dlouho do hračkářského portfoli a společnost Harbro (výkonným producentem série je ovšem autor Jurského parku - Steven Spielberg).  

Cílem celého filmu je samozřejmě prosté předvádění Transformerů v akci, které Michael Bay mění ve svou typickou, barokně opulentní, samožernou režijní exhibici. Akční scény zabírají podstatnou část hlučného a dynamického vyprávění, Bayův snímek však šlape jako hodinky i na jiných úrovních než „čím větší hrdina, tím větší filmový trhák“. Liší se tak od nedávných „obřích hitů“ Pacific Rim - Útok na Zemi či Godzilla

V rámci intimní, rodinné linie je zničena půlka velkoměsta (tentokrát jde o Hongkong) – a to jen kvůli tomu, aby přehnaně starostlivý tatínek Cade konečně dovolil své sedmnáctileté dceři Tesse randit. Z popela minulosti povstává budoucnost: chudý outsider vzpomínající na zemřelou manželku se mění v akčního hrdinu a pochopí, že dcera je dospělá a může mít chlapce (respektive irskoamerického milovníka rychlých kol Shanea). Dinoboti se z archeologických exponátů mění v živé, létající draky chrlící oheň. V rámci souvislostí se Autoboti dávají dohromady v Monument Valley, kde se točily klasické hollywoodské westerny. Do světlé budoucnosti se hrdinové vydávají ve jménu svobodné vůle a individualismu. Dobrovolné spojenectví bývalých protivníků je pak zaměřeno proti všem, kdož škodí pod heslem „všichni pro někoho pracujeme“. Když k tomu prodáte novou – fantasy! - žánrovou rovinu spojenou tajemnými Stvořiteli , máte zaděláno na další dva díly. Cadeova farma možná vezme za své, ale domov může být zničen, protože ten skutečný su nosíme ve svém srdci. Podobně jako v předchozím filmu, i tentokrát mají Transformeři sociálně-politický podtext: kritizují instituce, ale nikoli ideu spojenectví, potažmo Spojených států. Bayův film tak funguje také jako báječný, americky ryzí vlastenecký kýč. 

A abych se vrátila zase na začátek, ve stejném duchu jsou uceleny i motivy týkající se pokračování, kopií a updatů. Samorostlý vynálezce Cady a ambiciózní vládní vědec Joyce (skvělý Stanley Tucci) společně zjišťují, že laciné kopie nemají smysl. A navíc - že se kopie  vždycky nebezpečně vymykají z rukou svým tvůrcům.  

Na vlastní, pečlivě kontrolovanou práci ovšem Michael Bay tuto poučku nevztahuje. Pročež připravuje pokračování.

Transformers: Age of Extinction
USA / Čína 2014, 165 minut
Režie: Michael Bay
Scénář: Ehren Kruger
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Steve Jablonsky
Hrají: Mark Wahlberg (Cade Yeager), Jack Reynor (Shane), Nicola Peltzová (Tessa), Stanley Tucci (Joyce), Kelsey Grammer (Attinger), Sophia Mylesová (Darcy), T. J. Miller (Lucas)
Premiéra: 26. 6.

/Tohle je delší, pracovní verze textu, který vyšel v Lidových novinách. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuju./

2 komentáře:

  1. Děkuji za recenzi, nicméně toto je již 4. pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to čtvrtý film, ale třetí pokračování. Jednička přece není pokračováním ničeho. :-)

      Vymazat