Původně televizní fenomén nabral nový dech před sedmi lety: v roce 2009 přišel producent a režisér J. J. Abrams s novým filmem přibližujícím vznik původní posádky vedené kapitánem Kirkem. Módní formát prequelu diváky zaujal, takže vzniklo pokračování Star Trek: Do temnoty (2013). Nyní předal Abrams režii Justinu Linovi, sám si však nad šikovně rozjetou sérií ponechal produkční dohled. Nový Star Trek je tak zjevným potvrzením skutečnosti, že pojistkou kvality a kontinuity může být i dostatečně kreativní producent s jasnou vizí. Právě Abrams (jemuž byly v době uvedené prvního startrekovského dílu tři měsíce) tuto představu naplňuje: svá želízka v ohni nemá jen u Star Treku, ale i dalších dvou znovuoživených, klasických sérií – Star Wars a Mission: Impossible.
Proto byly zbytečné obavy z Justina Lina, který je ve startrekovské sérii nováčkem a na svém kontě má především čtyři díly autíčkové akční série Rychle a zběsile. Tchajwanský rodák Lin je zkušeným řemeslníkem, který umí držet vytyčený směr. (Svědčí o tom i skutečnost, že nyní režíruje další odbočku ze série o „agentovi bez minulosti“ Bourneovi). Abrams zjevně usoudil, že pro startrekovskou sérii momentálně není potřeba žádná velká inovace. Tento předpoklad se mu poněkud vymstil, protože dnes už víme, že film s odhadovaným rozpočtem 185 milionů dolarů představu výdělečného hitu nenaplnil. V rámci startrekovského fokusu má ovšem Do neznáma svoje nezastupitelné místo, a to především díky návratu k původnímu „televiznímu“ charakteru série.
Staré, dobré „nové“ dobrodružství
Nový díl Staru Treku je tu pak v zásadě od toho, aby odfiltroval kapitánovu únavu z dobrodružství a „bezcitnému“ Spockovi ukázal důležitost emočních vazeb (ať už na Kirka či sličnou poručici Uhuru). Toto „výchovné“ dobrodružství se odehrává kdesi v neprobádané mlhovině, na zapadlé planetě Altamid, kam Enterprise přiláká volání o pomoc. Jde však jen o past. Nestvůrný zloduch Krall (Idris Elba) se totiž neštítí ničeho, aby získal starobylou superzbraň, s jejíž pomocí se chce pomstít celé Spojené federaci planet. Příběhové klišé je naplněno v tom smyslu, že potíže jen posílí přátelskou loajalitu posádky. Postava vůdce, který si uvědomuje zodpovědnost vůči svým lidem, je pak zjevným „předvolebním“ bonusem nového Star Treku. Není to samozřejmě poprvé (a jistě ani naposled), co „naivní“ hollywoodské blockbuster komentuje aktuální politické dění v USA.
Utužení morálky na palubě Enterprise navíc samozřejmě ladí s konzervativními vztahy v prapůvodním příběhu: hrdinové se do kosmického „Neznáma“ vydávají především proto, aby usadili v myslích diváků svůj prapůvodní, důvěrně známý obraz. Kirk, Spock, doktor McCoy, navigátor Chekov či inženýr Scotty jsou na konci filmu „hotovými“ postavami známými z původního seriálu, k čemuž se ovšem museli probojovat dvěma předchozími revizionistickými díly. Tato vypravěčská strategie není momentálně nijak neobvyklá - používají ji comicsoví X-Meni či třeba bondovky s Danielem Craigem. Divákova rozkoš z přibližování původnímu konceptu je ovšem vynikajícím hnacím motorem takového vyprávění.
Nový Star Trek je se svou věrností televiznímu prapůvodu vlastně originálnější než předchozí dva díly, které se pokoušely zajistit si diváckou pozornost tím, že upínaly fenomén vně startrekovského universa, k jiným populárním sériím – v případě prvního filmu ke Star Wars, v případě druhého k bondovkám). Nový Star Trek se přibližuje k původní sérii i lehce starosvětským „future retro“ designem (včetně např. masek mimozemšťanů). Je rovněž odlehčenější než předchozí dva díly: osudovost a temnotu nahradila představa „nekonečného“, pestrého dobrodružství, ve kterém hraje důležitou roli i neustálé špičkování hrdinů a vtipné dialogy.
Na vtipnosti celé podívané má nepochybně podíl spoluscenárista Simon Pegg, který v sérii současně ztvárňuje šéfinženýra Scottyho. Oblíbený britský herec coby příležitostný scenárista prosazuje nejraději komediální pohled na populární žánry (Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení, Paul, U Konce světa). Star Trek však (naštěstí) nikdy nesklouzne k parodii a bere vážně jak vztahy hlavních hrdinů, tak samotné schéma výpravné space opery. Diplomatická mise Enterprise končívá dost často bitvou planetárních rozměrů - pokud jde o diplomacii k divákům, počíná si však nový film nadmíru chytře. Může totiž popisovaným způsobem pobavit jak skalní fanoušky série, tak diváky chtivé letně rozevlátého filmového rozptýlení.
Staré, dobré „nové“ dobrodružství
Příběh je chytlavý: Kapitán Kirk (osvědčený Chris Pine) ve třetím roce plánované pětileté mise Enterprise prochází těžkou krizí. Další diplomatická mise se zvrhla v bitku, ve které si - zase - zničil uniformu. Nikdo zatím neví, že se chce uzemnit na poklidném admirálském postu a předat velení svému prvnímu důstojníkovi a příteli Spockovi (Zachary Quinto). Kirk netuší, že také Vulkánec hodlá opustit Enterprise: jeho starší já zemřelo a on hodlá navázat na jeho práci (pokud neznáte předchozí díly pracující s existencí Enterprise v alternativním vesmíru, nesnažte se to radši pochopit).
Nový díl Staru Treku je tu pak v zásadě od toho, aby odfiltroval kapitánovu únavu z dobrodružství a „bezcitnému“ Spockovi ukázal důležitost emočních vazeb (ať už na Kirka či sličnou poručici Uhuru). Toto „výchovné“ dobrodružství se odehrává kdesi v neprobádané mlhovině, na zapadlé planetě Altamid, kam Enterprise přiláká volání o pomoc. Jde však jen o past. Nestvůrný zloduch Krall (Idris Elba) se totiž neštítí ničeho, aby získal starobylou superzbraň, s jejíž pomocí se chce pomstít celé Spojené federaci planet. Příběhové klišé je naplněno v tom smyslu, že potíže jen posílí přátelskou loajalitu posádky. Postava vůdce, který si uvědomuje zodpovědnost vůči svým lidem, je pak zjevným „předvolebním“ bonusem nového Star Treku. Není to samozřejmě poprvé (a jistě ani naposled), co „naivní“ hollywoodské blockbuster komentuje aktuální politické dění v USA.
Utužení morálky na palubě Enterprise navíc samozřejmě ladí s konzervativními vztahy v prapůvodním příběhu: hrdinové se do kosmického „Neznáma“ vydávají především proto, aby usadili v myslích diváků svůj prapůvodní, důvěrně známý obraz. Kirk, Spock, doktor McCoy, navigátor Chekov či inženýr Scotty jsou na konci filmu „hotovými“ postavami známými z původního seriálu, k čemuž se ovšem museli probojovat dvěma předchozími revizionistickými díly. Tato vypravěčská strategie není momentálně nijak neobvyklá - používají ji comicsoví X-Meni či třeba bondovky s Danielem Craigem. Divákova rozkoš z přibližování původnímu konceptu je ovšem vynikajícím hnacím motorem takového vyprávění.
Nový Star Trek je se svou věrností televiznímu prapůvodu vlastně originálnější než předchozí dva díly, které se pokoušely zajistit si diváckou pozornost tím, že upínaly fenomén vně startrekovského universa, k jiným populárním sériím – v případě prvního filmu ke Star Wars, v případě druhého k bondovkám). Nový Star Trek se přibližuje k původní sérii i lehce starosvětským „future retro“ designem (včetně např. masek mimozemšťanů). Je rovněž odlehčenější než předchozí dva díly: osudovost a temnotu nahradila představa „nekonečného“, pestrého dobrodružství, ve kterém hraje důležitou roli i neustálé špičkování hrdinů a vtipné dialogy.
Na vtipnosti celé podívané má nepochybně podíl spoluscenárista Simon Pegg, který v sérii současně ztvárňuje šéfinženýra Scottyho. Oblíbený britský herec coby příležitostný scenárista prosazuje nejraději komediální pohled na populární žánry (Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení, Paul, U Konce světa). Star Trek však (naštěstí) nikdy nesklouzne k parodii a bere vážně jak vztahy hlavních hrdinů, tak samotné schéma výpravné space opery. Diplomatická mise Enterprise končívá dost často bitvou planetárních rozměrů - pokud jde o diplomacii k divákům, počíná si však nový film nadmíru chytře. Může totiž popisovaným způsobem pobavit jak skalní fanoušky série, tak diváky chtivé letně rozevlátého filmového rozptýlení.
USA 2016, 122 minut
Režie: Justin Lin
Režie: Justin Lin
Scénář: Simon Pegg, Doug Jung
Kamera: Stephen F. Windon
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Chris Pine (Kirk), Zachary Qunito (Spock), Simon Pegg (Scotty), Zoe Saldanaová (Uhura), Karl Urban (McCoy), John Cho (Sulu), Anton Yelchin (Chekov), Idris Elba (Krall), Sofia Boutellaová (Jayla)
Premiéra: 18. 8. 2016
(Tento text jsem napsala pro Lidové noviny. Za možnost uveřejnit ho i tady na blogu redakci děkuji.)
Premiéra: 18. 8. 2016
(Tento text jsem napsala pro Lidové noviny. Za možnost uveřejnit ho i tady na blogu redakci děkuji.)
Žádné komentáře:
Okomentovat