Prohledat tento blog

čtvrtek 8. září 2016

Dítě Bridget Jonesové

Filmy o hrdince populárních knížek Helen Fieldingové se proměnily v trilogii díky nové komedii, kterou - stejně jako jedničku (Deník Bridget Jonesové/ 2001) - režírovala Sharon Maguireová. Zatímco dvojka (Bridget Jonesová - S rozumem v koncích / 2004) v režii Beeban Kidronové představovala zřejmý kvalitativní propad, nový film svou pozici ustál. Nejde přitom o adaptaci třetí knížky Fieldingové, která vyšla v roce 2013 - to by film nesl podtitul Láskou šílená, jeho hrdince by bylo přes padesát a po smrti manžela Marka Darcyho by se starala o dvě děti a první hluboké vrásky.

Jenže hlavní představitelece, Renée Zellwegerové, je teprve čtyřicet sedm, s vráskami odmítá být spojována - a likvidace postavy Marka Darcyho má příliš blízko k producentské sebevraždě. Dítě Bridget Jonesové se proto opírá o jiný příběh. Scénář vznikal několik let a jeho podoba je mimo jiné i výsledkem toho, že během kontroverzí odpadl jeden z hlavních představitelů - Hugh Grant. Jeho postavu - šaramantního svůdce Daniela Cleavera - tvůrci hned na začátku nového filmu šoupnou do hrobu. Lví podíl na příběhu, v němž je Bridget třiačtyřicet a konečně vyslyší zběsilé zvonění svých biologických hodin - má zřejmě Emma Thompsonová. Ceněná britská herečka, která má na svém kontě i scenáristického Oscara za adaptaci románu Jane Austenové Rozum a cit (1996), není nelogickou volbou: sama Fieldingová vygenerovala paralelu mezi moderní Londýňankou Bridget a světem anglické literární klasičky - a to především v postavě hrdinčina věčného nápadníka Marka Darcyho, který svým příjmením odkazuje k protagonistovi jiného románu Austenové - Pýchy a předsudku. Pro milovníky souvislostí je tu ještě fakt, že do role Bridgetina Darcyho byl obsazen Colin Firth, který ztvárnil austenovského hrdinu v seriálové adaptaci Pýchy a předsudku (1995). (V příběhu svého druhého románu - Bridget Jonesová - S rozumem v koncích - pak Fieldingová variuje děj austenovské Anny Elliotové.)

Pro Brity jsou jízlivá, leč silně konzervativní díla Austenové "povinnou četbou" a příběhy sympaticky střelené Bridget Jonesové mají pro ně proto ještě další rozměr. Děj nového filmu ovšem vychází ze situace, která by žádnou knižní previktoriánskou hrdinku nemohla postihnout: hrdinka totiž řeší otázku, kdo je otcem jejího očekávaného dítěte. Na hudebním festivalu totiž strávila noc se sympatickým Američanem Jackem (Patrick Dempsey) a pár dní poté se vyspala se svou životní láskou Markem (Firth). Když přimhouříme oko nad tím, že Bridget zahodí možnost generického testu, můžeme se soustředit na to, o co v novém jonesovském filmu jde: na hrdinčino rozhodování mezi dvěma atraktivními partnery. Cleaverovský charakter nabyl poněkud civilizovanější podoby bonvivánského amerického matematika, který přišel na "vzorec lásky" a velmi úspěšně ho obchoduje v internetové seznamce. Podle tohoto vzorce je kompatibilita mezi Jackem a Bridget celých 97 procent, zatímco pro souladnost sucharského právníka Marka a ztřeštěné Bridget, kteří marně zkoušeli soužít deset let, svědčí pouhých mizerných osm procent. A teď - ke komu se má hrdinka přiklonit, že.

Dítě Bridget Jonesové si pohrává s pravidly romantických komedií, ale nedovoluje si je překračovat a konzervativně hájí své původních pozice: věčný single Bridget ovšem už není socka, ale konečně se jí povedlo zhubnout a dostat slušnou práci produkční producentky v prestižním televizním pořadu. Má partu, která ji většinou dost spolehlivě drží nad vodou, a její trapnost získala starosvětskou hodnotu vnitřní integrity. Od prvního filmu uplynulo patnáct let, ... Nyní se ovšem zakulacuje a směřuje pod čepec. Postava sarkastické gynekoložky (Emma Thompsonová) sice svou citově rozkolísanou pacientku upozorňuje na možnost zůstat svobodnou matkou, výběr je však neskutečně lákavý a je jasné, že tento příbh je příběhem volby. Oba možní tatínci/partneři jsou bohatí, hezcí, milí a milující - a dokonce kvůli Bridget odloží vzájemnou nevraživost a pomáhají jí zvládat nástrahy těhotenství. O tom, kdo je otcem očekávaného synka a Bridgetiným partnerem, se rozhodne až v napínavém finále poněkud příliš dlouhého filmu (123 minut). Producenti filmu nás novináře požádali, abychom konec neprozrazovali, mohu vás však, spanilomyslné divačky, ubezpečit, že díky vypravěčské šikovnosti autorů filmu budete hrdinčinu volbu považovat za absolutně správnou.

Dítě Bridget Jonesové je samozřejmě filmem pro ženy, ale partneři rozdychtěných divaček zavlečení pod záminkou společné zábavy do kina se snad nebudou příliš mučit. Mnohé dialogy a situace jsou skutečně vtipné a autoři se v nich zbytečně sebestředně nerochní. Scény Bridgetina ztrapňování nejsou trapné a je zjevné, že se navazuje na tradici britských komedií ve stylu Richarda Curtise (který se coby scenárista podílel na předchozích dvou dílech, ale také na Čtyřech svatbách a jednom pohřbu nebo Lásce nebeské). Renée Zellwegerová přehrává s menší ničivou vervou než v předchozím filmu. Dempsey je velmi ucházející, i když z mého zaujatého pohledu nesahá Colinu Firthovi ani po záložky pečlivě nažehlených kalhot. Vedlejší postavy jsou tak zajímavé a vtipné, že byste o nich chtěli vědět víc, ba dokonce byste si některé z nich asi rádi vzali domů - ať jde o hrdinčiny rodiče, spolupracovníky nebo přátele.

Což potvrzuje, jak důležitá je socializace hlavních hrdinů klasické romantické komedie. Chytré jsou zvláště různé aktualizace týkající se ženských práv: Mark obhajuje hudební skupinu Prciny odkazující k Pussy Riots, přestože její hudba i ideologie jsou mu silně proti srsti. Bridgetina maminku udělá lokální politickou kariéru, když se zbaví svých předsudků, neopomene však šeptnout něco v tom smyslu, jestli ženy těch svých práv už nemají tak akorát. Pokud jde o reprezentaci současné ženy ve filmu, možná by se nějaká chytrá hlava mohla pustit do srovnávání tohoto pěkného britského filmu s americkými Krotiteli duchů.

Bridget Jones's Baby 
VB / Francie / Irsko / USA 2016, 123 minut
Režie: Sharon Maguireová
Scénář: Emma Thompsonová, Dan Mazer
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Craig Armstrong
Hrají: Renée Zellwegerová (Bridget), Colin Firth (Mark), Patrick Dempsey (Jack Quant), Emma Thompsonová (Rowlingová), Shirley Hendersonová (Jude), Sarah Solemaniová (Miranda), Jiam Broadbent, Gemma Jonesová (rodiče), James Callis, Sally Phillipsová (Sharon).
Premiéra: 15. září 2016

2 komentáře:

  1. Není produkční, ale producentka zpráv. Proto měla problémy se šéfovou ohledně koncepce, jak mají zprávy vypadat. Díky za opravu a za nesmazání příspěvků.

    OdpovědětSmazat
  2. Produkční zařizuje hosty. Producent má na starosti scénář, stopáž, o čem zprávy budou atd. To by ve 43 letech moc nepovýšila z reportérky, kdyby dělala produkční.

    OdpovědětSmazat