Prohledat tento blog

pátek 4. ledna 2013

Frankenweenie: Domácí mazlíček

Chlapec a jeho (nemrtvý) pes 
V čtyřiapadesáti letech je americký režisér Tim Burton stále ještě jednou z vnitřně nejcelistvějších osobností amerického filmového mainstreamu. Jeho podmanivě výstřední filmy vynikají láskyplnou bizarností, makabrózním humorem a hrou se starosvětskými hororovými prvky. Esencí burtonovského přístupu k realitě je pak režisérův nový projekt Frankenweenie: Domácí mazlíček, který právě vstupuje i do našich kin. Pravděpodobnost, že se tady stane kasovním trhákem, je zřejmě mizivá- navzdory tomu, že je uváděn i v módním formátu 3D. České publikum se totiž stále ještě domnívá, že animované filmy jsou zábavou pro dětičky. A tou rozhodně není černobílá, loutková tragikomedie o navenek spořádaném americkém městečku, ve kterém se realita vymkne kontrole. Frankenweenie navíc odkazuje ke klasické evropské „literatuře hrůzy“ a starým hollywoodským hororům, především ze 30. let, jejichž znalost rozhodně nepatří ke standardní výbavě českého diváka. 

V úvodu Victor promítá rodičům
svůj amatérský filmeček - ve 3D,
ale na celuloidu
Ani v domácích USA Frankenweenie netrhá divácké rekordy 1/. Stát se diváckým hitem ostatně ani nebylo primárně cílem tohoto celého technicky nesmírně pracného projektu, založeného na metodě stop-motion – respektive, podobně jako filmy Jiřího Trnky, na klasické, ruční loutkové animaci (a bez přispění digitálních efektů). Frankenweenie je svého druhu bonusem od studia Walta Disneyho, pro které Burton před dvěma lety natočil mimořádně lukrativní Alenku v říši divů. (Návštěvnost Burtonových filmů je ovšem velmi předem stěží předvídatelná: kupříkladu režisérův předposlední film – nákladná hororová komedie Temné stíny –oproti očekáváním v kinech propadla.)

V původním filmu si divnou
spolužačku zahrála Sofia Coppolová
Frankenweenieje každopádně především ryzím srdečním projektem, který Tim Burton mohl v roce 1984 pro Disneyhoz finančních důvodů realizovat jen jako krátkometrážní snímek (určitě vám doporučuji, abyste se na něj podívali - najdete ho celý tady na youtube). Půlhodinová, hraná story o chlapci, který oživí svého milovaného mrtvého pejska ve stylu filmového hororu Frankenstein z roku 1931, se však nyní stala východiskem k příběhu s prvky společenské satiry. Což není v burtonovském světě žádnou novinkou - stejně jako řada jiných motivů a vizuálních prvků, které snímek mění v režisérovu živou autorskou konfesi.

Nehleďte na účes sousedovic pudlice 

Malý "šílený vědec" se pouští
do tajného experimentu
Frankenweenie: Domácí mazlíček se odehrává v městečku New Holland a jeho hrdinou je samotářský Victor Frankenstein, kterého z bezstarostného dětského světa surově vytrhne smrt milovaného pejska Sparkyho. Vliv podivínského starého fyzikáře Rzykruského způsobí, že Victor svého zvířecího kamaráda oživí. Experiment provedený původně v rámci školní soutěže ovšem nelze dlouho utajit, především před spolužáky. Městečko se tak v den výročních oslav změní v rejdiště nejrůznějších ničivých monster, jejichž řádění musí Victor se Sparkym a kamarádkou ze sousedství Elsou učinit přítrž – i když o nastolení harmonie a rovnováhy v beznadějně vyšinutém světě tady nemůže být řeč. 

Městečko New Holland
V duchu předchozích Burtonových hrdinů je Victor tichým melancholikem, neochvějně oddaným vlastnímu světu, který si s okolím (včetně vlastní rodiny a vrstevníků) moc nerozumí. Idealista řídící se svým srdcem působí jako nepraktický naivka, je to však činorodý, důmyslný a cílevědomý vyděděnec: Victor je totiž vyslancem sebejistého světa bizarnosti, která se u Burtona opakovaně stává nesmiřitelným měřítkem konvenční, pokrytecké většinové společnosti. Ta má – podobně jako ve většině jiných režisérových filmů – podobu spořádané, civilizované society, jejíž podoba se už ovšem nezadržitelně začala vymykat normám pod vlivem vykloubených citů a nevalné morálky 2/. 

Fyzikář Rzykruski a jeho divní žáci
New Holland je přízračným odrazem Burtonova rodného Burbanku z první poloviny 70. let a současně nadčasově pitvorným místem, v němž už generace dětí  svými jmény či rovnou svým vzhledem připomíná hororová monstra.Victor Frankenstein je sice ještě chlapec, ale (podobně jako Alenka nebo hrdina Karlíka a továrny na čokoládu) si nijak nezadá s dospělými burtonovskými hrdiny. Je pomyslným příbuzným sympaticky monstrózního Střihorukého Edwarda, excentrického Beetlejuice, comicsovéhonetopýřího podivína Batmana či „nejhoršího režiséra na světě“ Eda Wooda. A samozřejmě má blízko ke svému jmenovci z předchozího režisérova originálního loutkového projektu - Mrtvé nevěsty Tima Burtona (2005). 

Elsa Van Helsingová  pomáhá
Victorovi zvládnout řádění monster
Burtonův postoj je možná nesmiřitelně idealistický, ale nikoli naivní: režisér prostřednictvím svého vnitřně konzistentního a vizuálně bohatého vyprávění obhajuje nevinnost, která je výjimečná v rámci kýčovitě infantilní hollywoodské zábavy.I proto se Burtonve svém vtipném, nápaditém a hluboce melancholickém vyprávění vrací ke klasickým vzorcům. Nevadí ovšem, když vám „účes“ pudlice Victorovy malé sousedky, Elsy van Helsingové, nepřipomene titulní hrdinku starého hororu Frankensteinova nevěsta, a když v učiteli fyziky Rzykruském nebudete vidět syntézu hned několika klasických hororových hereckých celebrit. Pro milovníky souvislostí je Frankenweenie samozřejmě mnohem zábavnější -pozvánku na tenhle láskyplný dýchánek v hororovém vetešnictví ovšem může klidně přijmout kdokoli. To hlavní, co k návštěvě kina potřebuje, je totiž chuť pobavit se také jednou trochu jinak. 

Poznámky:

1/ S rozpočtem 39 milionů dolarů má tržby v USA 34,7 milionu, což není valné, ale celosvětově to je zatím 66,5 milionu.

2/ New Holland bezprostředně upomíná na vesnici Sleepy Hollow v Ospalé díře, která, přestože leží ve státě New York, je "evropskou", přesněji "nizozemskou" lokalitou , včetně jmen tamních obyvatel. Pokud jde o uspořádání, je typicky burtonovské: nad banálními, rodinnými předměstskými domky položenými v rovině se tyčí kopec se "strašidelným" starým objektem (nejvýraznější shoda je tu se Střihorukým Edwardem, jehož titulní protagonista sejde do městečka rovnou z "gotického" zámku a jenž rovněž nese autobiografické a satirické rysy. V New Holland je na kopci starý mlýn (kde se, stejně jako ve Whaleově Frankensteinovi, odehraje dramatické finále). Na úbočí kopce je nápis "New Holland" připomínající legendární nápis "Hollywood". Důležitou roli hraje hřbitov zvířátek (viz Ukradené Vánoce, které natočil Henry Selick podle Burtonových výtvarných návrhů - řada postav a lokací je s Frankenweeniem v podstatě totožná).  
    
/Tento text jsem původně napsala pro Lidové noviny, kde také vyšel. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu  - rozšířený a opatřený odkazy a poznámkami - redakci děkuji./

USA 2012, 87 minut, titulky
Režie: TimBurton
Scénář: John August (podle scénáře Leonarda Rippse)
Kamera: Peter Sorg
Hudba: Danny Elfman
Mluví: Charlie Tahan (Victor Frankenstein), Martin Short (pan Frankenstein/starosta Burgmeister/Nassor)), Martin Landau (pan Rzykruski), Catherine O'Haraová (paní Frankensteinová/podivínská dívka/učitelka tělocviku), Winona Ryderová (Elsa Van Helsingová), Atticus Shaffer (Edgar), Robert Capron (Bob), James Hiroyuki (Tošiaki), Dee Bradley Baker (Persefona /Shelly/krysa/Colossus/pan Whiskers/řidič). Hraje: Christopher Lee (archivní záběry - Dracula v televizi)
Premiéra: 3. 1. 2013

Žádné komentáře:

Okomentovat