Star Trek je fenomén, který má za sebou
sedmačtyřicet let existence. Šest televizních seriálů a deset filmů
vygenerovalo speciální fanouškovskou základnu – a jsou to právě trekkies, kdo mají největší výhrady
k restartu série, o nějž se před čtyřmi lety zasloužil režisér J. J.
Abrams. Jde totiž o konzervativní universum s obrovským množstvím ikonických
postav, jejichž osudy mají punc posvátnosti. A nepatří mezi ně jen původní
posádka kapitána Kirka, který vesmírný koráb USS Enterprise vedl na průzkumných
misích do nejzapadlejších koutů vesmíru v prvním seriálu v letech
1966-69. Patří sem třeba i titulní protagonista filmu Star Trek: Khanův hněv
z roku 1982.
Právě Khan je nyní staronovým protivníkem kapitána
Kirka (Chris Pine) a jeho posádky - respektive Hvězdné flotily i celé Spojené
federace planet. V podání Benedicta Cumberbatche (kterého proslavil
televizní seriál Sherlock) vstupuje Khan na scénu coby terorista John Harrison,
který neváhá zaútočit na pozemské ústředí Flotily. Protože při
tom zahyne i Kirkův mentor, admirál Pike, stává se tajná mise, na niž je
Enterprise vyslána, pro mladého kapitána osobní záležitostí. Místo likvidace
zloducha, skrývajícího se na území nepřátelské rasy Klingonů, ovšem dojde ke
Khanovu polapení. Ani v tomto okamžiku Star Trek nepřestane dějovými
peripetiemi připomínat poslední bondovku…
Navenek absurdní srovnání s kultovní špiónskou sérií
není až tak od věci – také filmové příběhy agenta 007 tvoří ucelený vesmír. A také
ony se nedávno dočkaly restartu, kdy můžeme napříč několika filmy sledovat přerod
divokého, chybujícího, nekonformního protagonisty ve známou hrdinskou figuru.
Podobně jako v bondovce Skyfall, i v novém Star Treku je navíc padouch
zběhlým kolegou, jemuž hrdinové mohou čelit jen na bázi vzájemné loajality. Ta
je sice důležitější než služební předpisy, mise Enterprise však může být
naplněna jen jejím prostřednictvím. Otázka, pro co je správné obětovat vlastní
život, se stává leitmotivem celého vyprávění. Khan vyhlíží překvapivě
sobecky vedle semknuté, láskyplné, multirasové rodiny, kterou posádka
Enterprise začíná tvořit. Týmový motiv, vázaný na téma spolupráce původně
nepřizpůsobivých protagonistů, nezazněl jen ve zmíněné bondovce, ale i v divácky
mimořádně úspěšném comicsovém dobrodružství Avengers.
Podívaná
větší než život
Star Trek odpovídá současným trendům i v tom,
že nabízí divákům vizuálně opulentní podívanou plnou triků, typickou pro letní
„zážitkovou“ filmovou sezónu. V trikové oblasti poskytuje to nejlepší, co je
v současném hollywoodském mainstreamu k vidění. Atraktivitu filmu,
uváděného ve stereoskopickém formátu, může ještě navýšit způsob promítání:
zatímco v komorních scénách 3D zklame, scény v otevřeném vesmírném
prostoru působí velkolepě díky použití speciálních kamer. Verzi, ve které se
v celkem třiceti minutách promítání plátno ještě zvětší, můžete ovšem
vidět jen ve velkoplošném kině IMAX na pražské Floře.
Tato podívaná „větší než život“ není ovšem jen
prezentací zmíněného konzervativního týmového trendu a technickou exhibicí. Je
i příkladnou podívanou usilující inteligentně oslovit zábavychtivé publikum. Fenomén
byl dlouhá léta majetkem relativně uzavřené fanouškovské skupiny, na nový Star
Trek ale může vyrazit i divák, který má jen nejasné povědomí o Spockově chladnokrevné
oddanosti předpisům - a nemá ponětí o „posvátných“ frázích, které
v jistých chvílích prostě musejí zaznít.
Film drží pohromadě i díky postavám, které vstupují
do překvapivě dynamických konfliktů a vztahů. Pošťuchování mezi Kirkem a jeho
prvním důstojníkem Spockem je zábavné díky dobře napsaným dialogům (i když
Chris Pine je herecky slabší než Zachary Quinto - a oba nesahají Cumberbatchovi
ani po kotníky). Aby bylo do hry zapojeno i ženské publikum, dějovou linii obohacuje
„povinná“ love story, založená na milostném poutu Spocka a komunikační důstojnice
Uhury. I v tomto ohledu se autoři scénáře Alex Kurtzman, Roberto Orci a
Damon Lindelof museli přiblížit dnešním trendům, atakujícím co nejširší divácký
segment.
Vzhledem k tomu, že tito scenáristé s J. J.
Abramsem spolupracují od jeho slavných seriálových časů, představuje podoba
nového Star Treku i velmi rozmyslnou práci se sériovým vyprávěním. Známé motivy
zaznívají znovu v obměnách - a současně se tu zjevně kumuluje i palivo pro
pokračování, které je nevyhnutelné: zápletka zůstala nedořešená. A už teď
vzbuzuje zvědavost fakt, že tvůrci do hry zapojili téma nesmrtelnosti.
Skutečnost, která by v normálním příběhu mohla
vyblokovat ze hry obavy o životy ohrožených hrdinů, je ovšem nedílnou
součástí universa Star Treku. Kirk a spol. si svou nesmrtelnost
v popkulturním prostoru vydobyli už dávno – což je fakt dobře známý
trekkies. A musí ho respektovat většinový divák.
USA 2013, 132 minut
Režie: J. J.
Abrams
Scénář: Alex Kurtzman, Roberto Orci a Damon Lindelof
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Michael GiacchinoHrají: Chris Pine (Kirk), Zachary Quinto (Spock), Benedict Cumberbatch (Khan), Zoe Saldanaová (Uhura), Karl Urban (Kostra), Simon Pegg (Scotty), Bruce Greenwood (Pike)
Premiéra: 6. června 2013
Scénář: Alex Kurtzman, Roberto Orci a Damon Lindelof
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Michael GiacchinoHrají: Chris Pine (Kirk), Zachary Quinto (Spock), Benedict Cumberbatch (Khan), Zoe Saldanaová (Uhura), Karl Urban (Kostra), Simon Pegg (Scotty), Bruce Greenwood (Pike)
Premiéra: 6. června 2013
(Tento text jsem napsala pro Lidové noviny. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji. Pevně věřím, že mi nikdo nebude vyčítat, že "prozrazuji" identitu Cumberbatchovy postavy. Je toho už plný internet... o hlavách fanoušků nemluvě.)
Veškerá produkce J.J.Abramse od Aliasu je odpad, v kterém se zrcadlí pouze jeho narůstající šílenství. V co doufám je, že než zničí i Hvězdné války, stihnou ho zavřít do Bohnic. Skutečný StarTrek skončil nakonec nečekaně povedeným seriálem StarTrek: Enterprise a filmem Nemesis
OdpovědětVymazatSkutečný Star Trek :-))
OdpovědětVymazat