|
Artový multiplex Ariston v Catanii |
Moje dovolená v Catanii - jako všechny moje výjezdy v posledních letech - je značně pracovní, hlavně proto, že soustředit se tady na práci je dost těžké. Dva (dlouhé) články o MFF Karlovy Vary do týdeníku Euro píšu už čtvrtý den i proto, že je mi zatěžko trávit jásavě teplé, slunné dny jen v pokojíku pod střešním okýnkem s výhledem na poletující vlaštovky. A ani večer se mi do práce moc nechce. Jako kompromis mezi prací a zábavou jsem včera navečer zvolila návštěvu kina
Ariston - což je komorní artový multiplex nacházející se - a to je sympaticky ecovské - v ulici Baudolino.
|
Velká krása - byt s terasou u Colossea |
Jakmile vkročíte do předsálí, skončí veškerý catanský bordel a špína. Lístek stál 6 euro (hotově, karty neberou), mohly jsme si sednout, kam jsme chtěly, a promítalo se načisto, bez všech úvodních serepetiček typu reklam a trailerů. Protože film má 140 minut a bylo potřeba sehrát tři představení, začala další projekce okamžitě po skončení závěrečných titulků té předchozí. Bylo docela plno, složení publika odpovídalo charakteru promítanému filmu: kultivovaně vyhlížející lidé mladšího a středního věku nejspíš věděli, na co jdou. Reagovali natolik přiměřeně, že jsem skoro zatoužila srovnat si jejich chování s "opravdovým" sicilským multiplexem s předpokládaně rozdivočelými diváky
Rychle a zběsile 5. Hollywoodský letní trhák s chlapci a jejich autíčky se v Catanii samozřejmě hraje také, ale v jiných kinech: Ariston klade důraz zřejmě hlavně na "semiumělecké" snímky, především domácí a evropské (s důrazem na Francii - takže v programu je teď vedle italské tragikomedie Velká nádhera (
La grande bellezza), na které jsme byly, i
Hašišbába a francouzská komedie Agnés Jauiové
Au bout du conte a
Láska všemi deseti.) Z plakátu na
Jen Bůh odpouští už ovšem slibně juká Ryan Gosling...
|
Ve stopách Felliniho... |
Pokud jde o film
La grande bellezza, jde o nové dílo oblíbeného a ceněného režiséra
Paola Sorrentina. Film nedávno soutěžil na MFF v Cannes a budete ho moct vidět na MFF Karlovy Vary. Jde o příběh stárnoucího novináře s literárními ambicemi Jepa Gambardellu, kterého hraje populární italský herec Toni Servillo (toho mimochodem v dvojroli určitě uvidíte ve Varech, v politickém snímku Roberta Andóa
Ať žije svoboda). Pětašedesátiletý Jep trpí krizí středního věku ve vztahu k práci i ženám, rád by napsal román a pronikl přes polétavou pěnu dní k pravdě života. Pročež chodí dnem i nocí po Římě, hovoří s přáteli známými, zažívá nejrůznější setkání, pozoruje město i jeho obyvatele, přemýšlí, sní a komentuje. Protože je i divadelním kritikem, občas zavítá na nějaké bizarní představení nebo performanci.
|
Možná přijde i žirafa - a zmizí |
Epizodická struktura dovoluje Sorrentinovi (ročník 1970, rodák z Neapole) vnímat zestárlého hrdinu jako konstrukt procházející Římem coby "existenciálním" prostředí. Inspirace ve Felliniho
Sladkém životě je zjevná, ale nepůsobí rušivě: Jep zavítá na různá místa, která kanonizoval felliniovský hrdina Marcello Rubini, občas vám
Sladký život připomene koncepce nějaké scény nebo nějaký kostým. Sorrentino ovšem zůstává až doposledka těkavě hravý - a má příliš rád svého hrdinu (a jeho představitele), než aby ho dokázal odsoudit. Jep je ironik, občas melancholický, občas požitkářský, ale vždycky sympatický (dokonce i když hrubě uráží nějakou ženu). Někdy hrdina slouží prostě jen jako záminka k rozpoutání večírkové taneční scény, nebo je jen součástí dekorativního záběru na krásnou, pokud možno nahou ženu.
|
Motiv katolicismu nemůže chybět |
La grande bellezza je tak spíš sofistikovanou, vtipnou, ornamentální hrou na pravdu než filmem, který by se tuto pravdu pokoušel cílevědomě a nelítostně obnažit. Sorrentino je "upřímným lhářem" ve Felliniho stylu, nemá však jeho hlubokou, hořkou skepsi: neupadá do beznaděje a udržuje v průběhu celého vyprávění prostřednictvím svého hrdiny jemně blazeovanou, sebeironickou pózu. Titulní "velká nádhera" tak zůstává napůl zastřená - a zřejmě neodhalitelná, což nikomu zjevně nemusí vadit. Kino a umění obecně jsou přece v podstatě založeny na triku. Pravda se může nacházet kdekoli pod povrchem, v ošlapaných botách stařičké řádové sestry, ruinách římského akvaduktu, letovém řádu plameňáků, kteří odpočívají na hrdinově terase.
Dvě české ateistky v publiku měly nicméně problém s tím, jestli náboženské motivy a postavy zakomponované do vyprávění slouží k ironické kritice katolicismu, popisu úpadku víry v moderním světě atd. Nakonec s laskavou pomocí přítelkyně Italky došly k tomu, že spíše neslouží. Sorrentino je totiž mistr unikavosti - a jeho film je především příjemnou a jen lehce provokativní podívanou, o které si samozřejmě můžete dosyta poklábosit nad noční zmrzlinou. A také nemusíte.
P. S. Za to, že mne do kina vytáhly, děkuji milým vílám Oldřišce a Beatrici.
P.P.S.: Film zřejmě milují italští intelektuálové, kteří jsou vesměs velmi levicově smýšlející. V tomto případě jde stranou i fakt, že film produkovala společnost Medusa Film, za kterou stojí Silvio Berlusconi. Toho prý tihle intelektuální Italové nenávidí tak, že nekupují ani těstoviny vyráběné jeho firmou.
Žádné komentáře:
Okomentovat