Přidat popisek |
Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky |
Údolí včel |
„Obvykle jsme společně pracovali na technickém
scénáři. Po jeho napsání byl vlastně pro Vláčila už film natočený,“ vzpomínal
Uldrich, který si po černobílém Údolí včel vyzkoušel práci s barevným
materiálem na Vláčilově „sudetském“ milostném dramatu Adelheid (1969). „Na place to už obvykle nechal na mně. Celé
natáčení se mi už ani nepodíval do kamery."
Po emigraci kolegy Bedřicha Baťky Uldrich obrazově
dokončil Vláčilův opus magnum - Marketu Lazarovou. Vláčilovi, kterému
normalizační cenzoři zabránili pracovat na Barrandově, se díky Uldrichovi první
polovinu 70. let povedlo naplnit plodnou prací: natočili spolu tři krátké
dokumenty a dva středometrážní filmy s dětskými hrdiny. Později Uldrich a Vláčil realizovali ještě
psychologická dramata ze současnosti Dým bramborové natě (1976) a Hadí jed
(1981), poetický příběh Pasáček z doliny (1983) a čapkovskou adaptaci Stín
kapradiny (1984). O „svém“ režisérovi pak Uldrich v roce 1989 realizoval unikátní
krátkometrážní dokument V síti času, který je unikátním svědectvím o
režisérově přístupu k filmařskému řemeslu.
Stín kapradiny |
Kameraman, jehož profesionální portfolio nakonec
čítalo téměř padesát filmů a několik televizních seriálů, na rozdíl od o
dvanáct let staršího Vláčila ještě získal možnost pracovat ve svobodných
poměrech. Mezi filmy, které kameramanský nestor realizoval po roce 1989, patří
třeba pohádka Jak si zasloužit princeznu (1994). Podílel se i na koprodukčním
projektu argentinského režiséra Bedy Docampa Feijóa Perfektní manžel (1993)
s Timem Rothem v titulní roli.
Františku Uldrichovi se po revoluci dostalo konečně
i oficiálního ocenění: Asociace českých kameramanů mu v roce 2009 udělila
cenu za celoživotní dílo.
(Tento text má příběh. Napsala jsem ho velmi rychle na objednávku Hospodářských novin, kterým děkuji za možnost uveřejnit ho i zde na blogu. Během časného nedělního odpoledne jsem při tom s údivem sledovala, kterak četní internetoví kolegové opisovali z ČTK chybnou informaci, že František Uldrich byl kameramanem Markety Lazarové - což dokonce dávali do titulků svých textů. Neříkám, že sama nemám silnou vrstvu másla na hlavě... Za nejvzrušivější v této drobné kauze považuji skutečnost, že během pozdního odpoledne byly tyto texty - prý včetně zprávy z ČETky - rychle uváděny na pravou míru... Ó, blahoslavený internete, umožňující bleskovou revizi chyb!)
(Tento text má příběh. Napsala jsem ho velmi rychle na objednávku Hospodářských novin, kterým děkuji za možnost uveřejnit ho i zde na blogu. Během časného nedělního odpoledne jsem při tom s údivem sledovala, kterak četní internetoví kolegové opisovali z ČTK chybnou informaci, že František Uldrich byl kameramanem Markety Lazarové - což dokonce dávali do titulků svých textů. Neříkám, že sama nemám silnou vrstvu másla na hlavě... Za nejvzrušivější v této drobné kauze považuji skutečnost, že během pozdního odpoledne byly tyto texty - prý včetně zprávy z ČETky - rychle uváděny na pravou míru... Ó, blahoslavený internete, umožňující bleskovou revizi chyb!)
Viděl bych jako problematické místo toto: "Po emigraci kolegy Bedřicha Baťky Uldrich obrazově dokončil Vláčilův opus magnum - Marketu Lazarovou." - viz můj facebookový post
OdpovědětVymazatPodílel se i na opomíjených (neprávem) filmech jako Nahota, Tvář za sklem, byl "dvorním" kameramanem Karla Steklého a nasnímal také nesmrtelnou Dobrou vodu...
OdpovědětVymazat