Prohledat tento blog

čtvrtek 12. listopadu 2009

Reklamy na 2012 a Paranormal Activity

Katastrofický thriller Rolanda Emmericha 2012 měl premiéru v českých kinech právě dnes, přestože ve filmu dochází k definitivní ničivé aktivitě matky Země proti lidstvu až 21. prosince 2012. Považovala bych za stylové, kdyby se to víc překrývalo, ale vycházím z předpokladu, že distributoři hodlají před koncem světa ještě něco vydělat. Ve filmu se však odpočítává od současného roku v souvislosti s nevídanou sluneční aktivitou, která celý ten zmatek způsobí - takže pocit aktuálnosti byste mít měli.

Pokud jde o poměrně masivní reklamní kampaň, příznačnou pro každý správný blockbuster (a tím nové Emmerichovo dílo nepochybně je), soustředila se vedle obrázků zborcených velkoměst poněkud nešťastně i na motiv "Už staří Mayové to věděli...", který ve filmu nakonec nehraje příliš důležitou roli. Ve většině trailerů to ale působí, jako by se ve filmu pronikalo do tajů dávné "vědoucí" kultury (jako třeba v klasické, nepřekonatelné Poslední vlně Petera Weira z roku 1977). Vypadá to, že kreativci z reklamního oddělení dostali kdysi dávno nějaké zadání a drželi se ho, i když samotný motiv byl pak ve filmu dost upozaděn. (Vlastně se ho důsledně drží jenom roztomilá, sarkastická amatérská animace na blogu zdánlivého magora, kterého hraje Woody Harrelson. Ta je mimochodem pěkným shrnutím celého Emmerichova filmu...)

O reklamní kampani na nízkorozpočtový horor Paranormal Activity, který má premiéru za týden, už jsem psala (o uvedení do našich kin na příslušné internetové stránce žadoní na vbýzvu producenta k dnešnímu dni 1961 lidí, takže se zdá, že tahle reklama moc nezabrala :-). Podle nedávno ukončené ankety to alespoň na tomto blogu vypadá, že kampaň (ani já sama) jsme zájem o tenhle hororový filmeček příliš nezvedly. (Pokud jde o výsledky hlasování, jsou trochu trapné, protože 42 procent hlasujících prohlásilo rovnou, že na horory nechodí, na film určitě půjde jen jeden hlasující Dracula, reklama neodradila ani nepřitáhla nikoho a nezabrala by, ani kdyby se týkala jiného než hororového žánru. 45 procent hlasujících nenašlo žádný důvod chodit zrovna na tenhle film.) Paranormal Activity jsem ještě neviděla a pokud se mi to povede a film bude stát za to, podám o tom ale stejně zprávu...

Přitom samotný nápad vlákat veřejnost do hry, přesvědčit ji, že se na uvedení filmu sama podílela, a obstarat si tak potenciální diváky, je docela účinný - i když to není žádná moderní novinka (vzpomeňte třeba na to, jak producenti zaangažovali americkou veřejnost do castingu hlavních rolí v Jihu proti Severu/1939). Není samozřejmě těžké odhadnout, že se takové způsoby budou využívat stále častěji. Pokud totiž předpokládáme, že naše soužití s nejrůznějšími médii směřuje k jejich propojení a prolnutí a naší větší interaktivitě (nebo možná spíš našemu dojmu, že je větší nebo vůbec existuje), budeme nejspíš zapojováni do podobných akcí soustavně - a bude stále těžší rozlišit, jestli se v konkrétním případě jedná o realitu nebo nějakou další hru.
(Mimochodem, mimoděčnou reklamu udělal příběhu o dvojici ve strašidelném domě i ten náš malý český poltergeist - nebo co to je - v rokycanských Strašicích. Tedy pokud to celé není jiná, lépe vedená kampaň českého distributora.) Co se týče interaktivní propagace na příští podobné mamutí, totálně destruktivní a neintimní filmy, jako je 2012, jsem už celá napjatá, jak do ní budeme zapojeni.

Žádné komentáře:

Okomentovat