Nějaké zásluhy je třeba připsat i jejich pomocníkům. Williamu Shakespearovi, autorovi hry o zavraždění samozvaného samovládce Julia Caesara skupinou politických odpůrců vedenou jeho adoptivním synem Brutem, která se ve své zjednodušené podobě stala základem filmu. A Fabiovi Cavallimu, dlouholetému režisérovi divadla, v němž si krátí čas nedobrovolní obyvatelé římské věznice Rebibbia. Muži odsouzení k dlouholetým trestům za prodej drog, členství v mafii nebo vraždy. Muži, které Tavianiové najali jako hlavní protagonisty své novinky a představí je v jednoduše působivé scéně castingu, v níž všichni mají pouze s různými emocemi vyslovit své jméno a bydliště.
Jak Shakespeare působí na duši vězňů
Nebudu asi sama, kdo zastává názor, že Shakespearova síla je hlavně v jeho textu. Tavianiové, jeho celoživotní obdivovatelé, ho zkrátili, upravili a přizpůsobili vězňům a jejich dialektům - sílu hra ale v tomto případě kupodivu moc neztratila. Zjednodušení slov jen příměji odhaluje témata politické tragédie, tedy zradu, výčitky, rivalitu, zneužití moci - vše, čemu vězni moc dobře rozumějí. „Shakespeare musel žít u nás v ulici“, komentuje děj jeden odsouzený. Jiné aktéry repliky vyprovokují k improvizaci vycházející z vlastní zkušenosti nebo k momentům bolestné, paralyzující reflexe.
Vězni si před kamerou nevylévají srdce, jejich komentáře jsou stručné a řídké, jako takové poznámky pod čarou. Ale vlastně hlavně ony způsobují, že Caesar musí zemřít není jen divadlo, ač velmi dobře natočené a velmi dobře zahrané (zvlášť na lidi se zkušenostmi většinou pouze z vězeňského divadla, vrozená italská expresivita asi pomohla). Film není ani jakýsi polo-dokument, už jen proto, že hlavní postavu „Bruta“ hraje jeden z nemnoha vězňů bývalých, Salvatore Striano, který se po propuštění z Rebibbie stal profesionálním hercem (debutoval v Gomoře). Navíc Tavianové měli větší ambice než jen předvést, jak vězni přehrávají Shakespeara. Ukazuje na to pečlivý výběr, v jaké části vězení se bude odehrávat jaká scéna, výrazná doprovodná hudba i rozhodnutí používat kromě začátku a konce černobílý obraz.
Ten se podle tvůrců lépe hodí k procesu duševního přerodu aktérů: určitě se také víc hodí k přeměně realismu v syrový poetismus, v němž se prostor vězení může stát novými kulisami starého dramatu. Čas proměn je ale omezený. Po triumfu představení, které se na konci vrátí opět na scénu místního divadla, se i herci musí vrátit do „barevného světa“, kde se opět stávají vězni. „Teprve, když jsem poznal umění, stala se moje cela opravdovým vězením,“ říká pak jeden z nich (který stále sedí), čímž srozumitelně shrnuje, o čem opravdu byla tato tragédie. Takové využití Julia Caesara podle mého názoru dokládá nejen, jak inspirativní a věčné Shakespearovo dílo je, ale i jak záviděníhodnou bystrou inteligencí disponují osmdesátiletí bratři Tavianiové.
Itálie 2012, 76 min.
Režie: Paolo a Vittorio Tavianiovi
Scénář: Paolo a Vittorio Tavianiovi (podle hry Julius Caesar Williama Shakespeara)
Hudba: Guliano Taviani, Carmelo Travia
Kamera: Simone Zampagni
Hrají: Salvatore Striano (Brutus), Cosimo Rega (Cassius), Giovanni Arcuri (Caesar), Antonio Frasca (Marcus Antonius), Fabio Cavalli (režisér)
(Děkuji kolegyni Ivě Přivřelové za laskavé hostování na mém blogu - za recenzi na film, který - jak doufám - budeme moct jednou vidět i v českých kinech.)
Žádné komentáře:
Okomentovat