Prohledat tento blog

středa 22. února 2012

Hollandová chystá minisérii o Palachovi

V českých luzích a hájích jen zřídkakdy narazíte na jednoznačně potěšující zprávu týkající se nového filmařského projektu. Mezi takové patří oznámení společnosti HBO Česká republika o třídílné minisérii Hořící keř, kterou bude v Čechách natáčet polská režisérka Agnieszka Hollandová. Projekt, představený na úterní tiskové konferenci, korunuje dlouhodobější snahy české sekce společnosti HBO o vlastní původní produkci (o kterých jsem před časem psala tady). Pokud jde o úspěšný seriál Terapie s Karlem Rodenem nebyl mimochodem tak úplně originálním projektem HBO Česká republika: šlo o zakoupený formát, ve výsledku s pouze částečným podílem českých tvůrců. Hořící keř ovšem vzniká kompletně coby domácí iniciativa, posvěcená samozřejmě vstřícným americkým ústředím HBO. Hořící keř je ovšem dalším důkazem té utěšené situace z poslední doby, kdy televizní producenti nabízejí tvůrcům mnohem zajímavější příležitosti než ti filmoví. (K tomu, jestli to platí např. také pro Českou televizi, by se měli ovšem vyjádřit povolanější komentátoři.)

Hořící keř by měl mít premiéru v mateřské kabelové televizi v roce 2013, už dnes ovšem na sebe poutá pozornost: třiašedesátiletá režisérská klasička Hollandová se každopádně dokáže dobře pohybovat v prostoru eurokoprodukce. I když její zbojnická variace Jánošík: Pravdivá historie (2009) nebyla jednoznačným úspěchem, režisérčin nejnovější projekt W ciemności (In Darkness) se ocitl v nejužším výběru snímků, z nichž za pár desítek hodin vzejde držitel Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Také Hořící keř láká tématem, které je ve středoevropském prostoru stále aktuální: bude totiž líčit události po sebeupálení studenta Jana Palacha (který se ovšem - což považuji za šťastný tah, který příběh vymaňuje z pout povinného resentimentu - objeví jen na začátku vyprávění).

Příběh z pera sedmadvacetiletého scenáristy Štěpána Hulíka (který na sebe nedávno upozornil pozoruhodnou historickou knížkou Kinematografie zapomnění o počátcích normalizace ve Filmovém studiu Barrandov) se odpichuje od vystoupení komunistického poslance Viléma Nového, který se Palachův čin na stranickém mítinku v České Lípě pokusil zlehčit (tvrdil nesmyslně, že Palach chtěl použít tzv. studený oheň a že vinou jeho společníků došlo k záměně za benzín - a že Palach byl napojen na západní centrály). Palachova rodina se rozhodla Nového zažalovat - a zjevně beznadějného případu se ujala tehdy čtyřicetiletá advokátka Dagmar Burešová. To, že právničku, která za normalizace zastupovala disidenty a stala se v roce 1990 první předsedkyní České národní rady, bude hrát osmadvacetiletá Táňa Pauhofová, je - doufám - jedním z mála "komerčních" dezinerpretací reality v chystaném projektu.

Hořící keř jinak ovšem nevypadá jako příběh, který by chtěl hladit diváky po srsti: palachovské téma je totiž nejen poněkud kontroverzní (tak jako každá událost sebevraždy z přesvědčení), ale v rámci českého hraného filmu i prakticky nezpracované. Řada aktérů tehdejších událostí ještě žije - samozřejmě včetně samotné Burešové. Mezi pamětníky patří i Agnieszka Hollandová, která v roce 1969 studovala na pražské FAMU a aktivně se zapojovala do dobového protestního dění.

P. S. Jen na okraj - možná neznáte tenhle dobový klip, který Václav Neckář natočil po Palachově činu:

2 komentáře:

  1. Hollandova je uz trochu za zenitem, ale i tak je to vynikajici zprava a pevne verim ze to dopadne dobre. Tema je to kazdopadne moc zajimave.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za klip, o jeho existenci jsem neměla tušení, jinak mě také překvapila informace, že minisérie se bude odehrávat po upálení Jana Palacha. A. Hollandová vypadala, že se nebude utápět v sentimentu a zároveň má výhodu člověka, který byl přitom. Uvidíme, snad se zadaří.
    Eva Štěpánková

    OdpovědětVymazat