Přidat popisek |
V rámci toho, co letos v českém filmu
vzniklo, Líbánky ovšem stále ještě představují kvalitu jak po řemeslné, tak po
„umělecké“ stránce. Nelze ovšem přehlédnout, že jsou nejslabší částí volné
trilogie, tvořené filmy Kawasakiho růže (2009) a Nevinnost (2011). Příběh
novomanželského páru, jehož povrchní jistoty rozmetá na svatební oslavě nezvaný
host, je obvykle vnímán přes disbalance v Jarchovského scenáristické práci.
Vykalkulovanost a nevyrovnanost vyprávění se pak podle většiny kritiků daří Janu
Hřebejkovi obratně a nápaditě maskovat. Vnímat scenáristickou a režijní složku
Líbánek odděleně je ovšem zavádějící u tak dlouholetých a sehraných
spolupracovníků, jakými tvůrci filmu jsou.
Minulost je hlídací pes morálky
Vnímat Kawasakiho růži, Nevinnost a Líbánky jako volnou
trilogii je celkem legitimní, ze strany Hřebejka s Jarchovským ovšem nejde o žádný
předem promyšlený plán. Projekty vznikaly na přeskáčku (třeba text Nevinnosti byl prý napsán dřív než Kawasakiho růže). A témata a postavy, o které se filmy opírají,
najdeme v různých podobách v předchozích dílech autorské dvojice. Všechny tři příběhy
se nicméně odehrávají v okamžiku, kdy jejich postavy dostihnou dlouho
utajované hříchy. Stejně jako lidé, které zaskočí jejich normalizační minulost,
a lékař obviněný z pedofilie, i novomanželé v Líbánkách bezstarostně
a samozřejmě využívají možnosti „druhé šance“. Tereza (Aňa Geislerová) a Radim
(Stanislav Majer) mají za sebou zkrachovalé vztahy, do nového manželství se
však rozhodli vstoupit s úporným zdáním čistého štítu. To ovšem znamená,
že si některé zásadní věci ze své minulosti nechali pro sebe. Na idylickém statku,
kam se svatebčané uchýlí po obřadu, se však objeví vetřelec (Jiří Černý)
rozhodnutý připomenout Radimovi jeho mladický poklesek.
Kawasakiho růže |
Nevinnost |
V rámci trilogie vždycky funguje napětí kolem
postupného odhalování toho, co se vlastně v minulosti stalo. V Líbánkách naneštěstí hra s divákem působí uměle a celá konstrukce nefunguje na základě
psychologické věrohodnosti. Ani tady však žádná postava není nevinná, žádná není bez chyby a
provinilci i samozvaní mstitelé nemají statut kladných hrdinů. Samolibá fasáda přítomnosti se tak ocitá pod
palbou nejrůznějších znejisťujících faktorů – a autoři dbají o to, aby divákovi
nabídli danou situaci z různých úhlů pohledu. Žádný přitom není vysloveně
„správný“, protože povrchní status quo maskuje trhliny v prožívání,
osobní morálce a vztazích všech přítomných.
Líbánky se až okázale vzdávají kontextů - mechanismů historických i politických (na
které nahlížela Kawasakiho růže) i společenských (Nevinnost). Jejich autismus je ovšem jen zdánlivý. Celá volná
trilogie totiž zrcadlí atmosféru panující v současné české společnosti, v níž
touhu po neposkvrněné druhé šanci provází snaha potlačit minulost. Což je katastrofa v životě jednotlivce i
národa.
(Tento text jsem napsala do Lidových novin. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji. Mou recenzi Líbánek do téhož periodika najdete tady.)
(Tento text jsem napsala do Lidových novin. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji. Mou recenzi Líbánek do téhož periodika najdete tady.)
Musim sa priznat ze ma recenzia presvedcila aby som tomu filmu dal sancu.
OdpovědětVymazat