Téma alternativní reality se ve filmu začalo objevovat
na počátku 80. let v souvislosti s novými technologiemi, které
umožnily její zobrazování na plátně. O desetiletí později se pak virtuální
světy staly módou. Kinematografie tak se značným časovým odstupem následovala
sci-fi literaturu, která tyto motivy významně reflektovala, zvláště ve spojení
se sociologickými prvky, už v 60. letech. Kyberpunkové vize Williama
Gibsona tak předcházela díla Philipa K. Dicka či Stanisława Lema.
Právě Lemova klasická povídka Futurologický kongres,
která v Polsku poprvé vyšla v roce 1971, nyní inspirovala film, který
přichází do našich kin. Jeho režisérem je Izraelec Ari Folman, který má na svém
kontě i adaptaci románu Pavla Kohouta Svatá Klára (1996). Jednapadesátiletý
filmař se na mezinárodní scéně prosadil válečným dramatem Valčík
s Bašírem, které mu v roce 2009 vyneslo mimo jiné i nominaci na
Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Snímek vzniklý rotoskopickou
metodou předznamenal Folmanův zájem o animované techniky. Ten se projevil i v rámci
Futurologického kongresu: film obsahuje pětapadesát minut, ve kterých se hraný
děj přesouvá do kresleného světa. Součástí režisérovy kritiky průmyslově
generované alternativní reality je i skutečnost, že tento segment vznikal časově
náročnou metodou „starosvětské“ ruční animace, kterou americká studia prakticky
přestala používat.
Právě hollywoodská továrna na sny se pak stala
terčem kritiky v příběhu, který se ve své hrané části nijak nestýká s Lemovou
předlohou, filozofující na téma společnosti udržující své občany v alternativní
realitě prostřednictvím drog. Historku vyprávěnou oblíbeným Lemovým mužským
protagonistou Ijonem Tichým ve filmu nahradilo vyprávění o stárnoucí americké
filmové hvězdě Robin Wrightové, již mateřské produkční studio přiměje, aby mu
prodala svou virtuální podobu. Herečka tak odchází na vynucený odpočinek, zatímco
na filmovém plátně se objevuje její virtuální dvojnice, oživovaná v dalších
a dalších filmech díky umu počítačových specialistů. Po dvaceti letech se hrdinka
vydává na futurologický kongres, aby jednala o prodloužení smlouvy. Ocitá se
tak ve fantazijním animovaném světě, kde se může stát cokoli a každý může
být tím, čím chce – a dokonce i Ari Folman si tu s omezenými finančními
prostředky může zahrát na režiséra honiček a akčních scén.
Globální
spiknutí z Hollywoodu
Folman se ve Futurologickém kongresu pouští do
kritiky populární kultury a adresněji hollywoodské továrny na sny. Tamní kult
věčného mládí zrcadlí fakt, že virtuální Robin nestárne, zálibu většinového
publika v myšlenkově vyprázdněných akčních podívaných pak skutečnost, že virtuální
hvězda hraje jen v samých v „hloupých“ filmech, s nimiž její umělecky
založená předloha odmítala mít cokoli společného. Ve virtuálním světě se to hemží dvojníky Elvise, Madonny,
Elizabeth Taylorové a jiných polobohů. Filmovou Robin Wrightovou ovšem naopak
hraje skutečná Robin Wrightová - a také tituly, které má hrdinka ve svém
portfoliu, odpovídají hereččině reálné filmografii, ať jde o Princeznu Nevěstu
nebo Forresta Gumpa. Realitě odpovídá i to, že kariéra Wrightové je dnes za
zenitem a herečka se musí spokojovat spíš s vedlejšími rolemi ve vesměs
nepříliš výrazných projektech. V rámci americké nezávislé scény má ovšem
její jméno stále ještě zvuk, což platí i o dalších hercích, které se Folmanovi
povedlo do projektu zaangažovat – o Harveym Keitelovi, který hraje Robinina
agenta, Dannym Hustonovi, který ztělesnil cynického šéfa studia, a Paulovi Giamattimu,
který se převtělil v oddaného „animátora“ virtuální hvězdy.
Pro diváka je proto víc než mrzuté, že režisér
opouští hraný příběh ve prospěch výtvarně značně nesoustředěné animované feérie
(pod níž je jako režisér podepsán Yuri Goodman, jenž se podílel i na Bašírovi).
Představa absolutní svobody se Folmanovi vymstila: divák se totiž ocitá
v područí podívané, která je už jen chaotickým, násilně ideologizovaným dotažením
původně zajímavě rozehraného příběhu. V množství detailů a „významných“ hříček
lze snadno utonout. Animovaná Robin má navíc - na rozdíl od svého reálného
předobrazu - minimální charisma. Do vyprávění přetíženého okamžitými,
nesourodými nápady se tak nevyhnutelně vkrádá nuda. Folmanovo přesvědčení začne
nakonec vyhlížet jen jako hysterická, intelektuálská teorie o globálním
spiknutí, které proti všem bytostem této planety snová zlovolný Hollywood.
Padoušský systém přitom na téma skrytých manipulací
v konzumní společnosti vyprodukoval – počínaje třeba Blade Runnerem přes Total
Recall, Truman Show a Matrix až k Nevědomí - desítky zajímavějších,
zábavnějších a dokonce i podvratnějších žánrových snímků, než je Futurologický
kongres.
Izrael 2013, 120 minut, titulky
Scénář a režie: Ari Folman (podle povídky Stanisława Lema)
Hudba: Max Richter
Kamera: Michal Englert
Hrají: Robin Wrightová (Robin Wrightová), Harvey Keitel (Al), Danny Huston (Jeff),
Paul Giamatti (Baker), Kodi Smit-McPhee (Aaron), Sami Gayleová (Sarah), Frances Fisherová, Don McManus
Premiéra 8. srpna 2013
Robin Wrightová za zenitem? Naopak. Poté, co se rozešla s Pennem její hvězda opět stoupá. "Moneyball", "Muži, kteří nenávidí ženy", "Rampart" rozhodně nejsou nevýrazné projekty. A hlavně R.W. účinkuje ve velkém seriálovém hitu, "House of Cards" (čerstvě je za hlavní roli v seriálu nominovaná na cenu Emmy).
OdpovědětVymazatDobře - Moneyball je docela výrazný projekt. :-) Nicméně jde o vedlejší role a o účinkování v televizi, což je typická kariéra hollywoodské herečky středních let, pro kterou neexistují v hraném filmu velké a zajímavé hlavní role.
Vymazat