Hudbymilovný kokainista Holmes, štrikující slečna Marpleová, tlustý asociál Nero Wolfe nebo filozofující, depresivní Cohle z Temného případu – coby hrdinové detektivek se už představili prakticky všichni podivíni, které si dovedete představit. Soukromé očko trpící Downovým syndromem je ovšem přece jen novinka. Od nápadu na samorostlého detektiva s jedním chromozomem navíc se odvíjí film s diagnózou v názvu - Detektiv Down. Autorem snímku, který právě přichází do českých kin, je norský filmař Bård Breien. Ten svou zajímavost osvědčil už svým debutem - tragikomedií Kurz negativního myšlení. Také ve snímku, který svému tvůrci v roce 2007 vynesl na MFF Karlovy Vary Křišťálový globus za režii, hráli klíčovou roli postižení hrdinové. S těmi režisér tehdy konfrontoval depresivního, impotentního invalidu, kterého měli podle přání jeho manželky nabít pozitivní energií.
Ze střetu normálního světa s prvky jinakosti také v Detektivu Downovi nevytěžil Bård Breien jen očekávané „politicky korektní“ emoce: postava trpící genetickou anomálií – osmadvacetiletý Robert Bogerud – se totiž naštěstí z diváků nepokouší prvoplánově vymačkávat slzy dojetí. Mladík dětského vzhledu, kterého matčina smrt odsoudila k pobytu v ústavu pro mentálně postižené s veselým názvem Beruška, nepostrádá vážnou, lidskou důstojnost i nepřehlédnutelný komediální rozměr. Neherec trpící skutečným Downovým syndromem, Svein André Hofsø Myhre, pak naplňuje představu klasické komické postavy ve stylu Bustera Keatona: také jeho Robert prochází nepřátelským, chaotickým světem jako cizinec obrněný proti posměchu a pohrdání melancholickou maskou.
Robert chce být jako soukromé očko ve stylu Humphreyho Bogarta – v klobouku a dlouhém kabátě ovšem působí mladý muž drobného vzrůstu nepatřičně. Od vysněného prvního případu ho vzdaluje jeho tvář, která ho z pohledu případných klientů beznadějně stigmatizuje. „Mongoloid“ přece postrádá jakékoli intelektuální schopnosti... Není divu, že první zakázku dostane Robert od mondénní Isabel, která si nepřeje nic jiného, než aby se její zmizelý manžel nikdy nenašel.
Záhada zmizelého subžánru
Každý slavný pátrač má svou osobitou metodu, jak odhalit zločin. „Mongoloid“ Robert Bogerud sází na metodu vciťování – takže rodina bývalého bruslařského šampiona Olava Starra se nestačí divit, když samozvaný vetřelec začne bystře odhalovat její tajný chorobopis. Nedostatek lásky ovšem není jen diagnózou Starrových, ale prosazuje se i v prostředí, které Roberta obklopuje. Samotou a depresí strádá i hrdinův ovdovělý otec-kriminalista, který se v kanceláři místo po místech činu toulá po internetových seznamkách. Vztah Roberta a jeho otce Eddieho působí realisticky oproti bizarnímu světu Starrových, kterým jde hlavně o dědictví po babičce, jež je stále ještě poněkud příliš naživu. Vše, co Robert vypátrá, ho ovšem obloukem vrací k tématu jeho vlastního existence – nedostatku komunikace a absenci lásky.
Detektiv Down tak celkem sebevědomě osciluje mezi černou komedií, psychologickým rodinným dramatem a detektivkou v klasickém pojetí americké drsné školy (respektive filmem noir). Na rozdíl třeba od Marhoulova Mazaného Filipa ovšem nejde o parodii, která by zpochybňovala podstatu detektivního pátrání. V jeho rámci naopak Robert osvědčuje inteligenci, bystrost a vtip. Pokud ovšem jde o nezbytné atributy tohoto subžánru – akční scény -, těží z nich tvůrci filmu především komediální situace. Nešťastnému detektivovi prochází, že se v honičkách pohybuje jako roztomile těžkopádně medvídě, což vážně destabilizuje uvěřitelnost celé podívané. V řadě jiných případů totiž hrdina svým protivníkům stačí - a dokonce je předčí, takže nad nimi může zvítězit.
Detektiv Down tak zůstává nakonec jen roztomilou, svébytnou hříčkou, která je pro nás důležitá i proto, že se natáčela v Čechách a mají na ní podíl čeští členové štábu (i když to z filmu moc není poznat). Jako legitimní vzpomínka na nestárnoucí, drsný, romantický svět filmu noir samozřejmě neobstojí – a nejspíš je chyba to po něm chtít. V rámci koprodukčních „eurofilmů“ totiž naplňuje zadání veřejně prospěšného projektu. Samozřejmě tedy nepojednává o skutečném Downově syndromu, ale o jeho poetické verzi, jejímž prostřednictvím tvůrci relativizují pojmy výlučnosti a normality. Robert Bogerud tak usvědčuje realitu z šílenosti a její „normální“ obyvatelé jsou postiženější než on sám. Nic z toho nepůsobí překvapivě ani podvratně, ale podívat se na to v rámci tohoto filmu něco jako zábava pro všechny slušné lidi.
(Tento text jsem napsala v chvatu pro Lidové noviny. Ne, že by to nebylo znát.)
Detektiv Downs
Norsko / ČR / Dánsko 2013, 90 minut
Režie: Bård Breien
Scénář: Bård Breien, Eske Troelstrup
Kamera: Gaute Gunnari
Hudba: Chris Minh Doky
Hrají: Svein André Hofsø Myhre, Nils Jørgen Kaalstad, Ida Elise Brochová, Per Schanning, Sven Nordin, Liv Bernhoft Osaová
Preméra: 17. 4. 2014
Ze střetu normálního světa s prvky jinakosti také v Detektivu Downovi nevytěžil Bård Breien jen očekávané „politicky korektní“ emoce: postava trpící genetickou anomálií – osmadvacetiletý Robert Bogerud – se totiž naštěstí z diváků nepokouší prvoplánově vymačkávat slzy dojetí. Mladík dětského vzhledu, kterého matčina smrt odsoudila k pobytu v ústavu pro mentálně postižené s veselým názvem Beruška, nepostrádá vážnou, lidskou důstojnost i nepřehlédnutelný komediální rozměr. Neherec trpící skutečným Downovým syndromem, Svein André Hofsø Myhre, pak naplňuje představu klasické komické postavy ve stylu Bustera Keatona: také jeho Robert prochází nepřátelským, chaotickým světem jako cizinec obrněný proti posměchu a pohrdání melancholickou maskou.
Robert chce být jako soukromé očko ve stylu Humphreyho Bogarta – v klobouku a dlouhém kabátě ovšem působí mladý muž drobného vzrůstu nepatřičně. Od vysněného prvního případu ho vzdaluje jeho tvář, která ho z pohledu případných klientů beznadějně stigmatizuje. „Mongoloid“ přece postrádá jakékoli intelektuální schopnosti... Není divu, že první zakázku dostane Robert od mondénní Isabel, která si nepřeje nic jiného, než aby se její zmizelý manžel nikdy nenašel.
Záhada zmizelého subžánru
Každý slavný pátrač má svou osobitou metodu, jak odhalit zločin. „Mongoloid“ Robert Bogerud sází na metodu vciťování – takže rodina bývalého bruslařského šampiona Olava Starra se nestačí divit, když samozvaný vetřelec začne bystře odhalovat její tajný chorobopis. Nedostatek lásky ovšem není jen diagnózou Starrových, ale prosazuje se i v prostředí, které Roberta obklopuje. Samotou a depresí strádá i hrdinův ovdovělý otec-kriminalista, který se v kanceláři místo po místech činu toulá po internetových seznamkách. Vztah Roberta a jeho otce Eddieho působí realisticky oproti bizarnímu světu Starrových, kterým jde hlavně o dědictví po babičce, jež je stále ještě poněkud příliš naživu. Vše, co Robert vypátrá, ho ovšem obloukem vrací k tématu jeho vlastního existence – nedostatku komunikace a absenci lásky.
Detektiv Down tak celkem sebevědomě osciluje mezi černou komedií, psychologickým rodinným dramatem a detektivkou v klasickém pojetí americké drsné školy (respektive filmem noir). Na rozdíl třeba od Marhoulova Mazaného Filipa ovšem nejde o parodii, která by zpochybňovala podstatu detektivního pátrání. V jeho rámci naopak Robert osvědčuje inteligenci, bystrost a vtip. Pokud ovšem jde o nezbytné atributy tohoto subžánru – akční scény -, těží z nich tvůrci filmu především komediální situace. Nešťastnému detektivovi prochází, že se v honičkách pohybuje jako roztomile těžkopádně medvídě, což vážně destabilizuje uvěřitelnost celé podívané. V řadě jiných případů totiž hrdina svým protivníkům stačí - a dokonce je předčí, takže nad nimi může zvítězit.
Detektiv Down tak zůstává nakonec jen roztomilou, svébytnou hříčkou, která je pro nás důležitá i proto, že se natáčela v Čechách a mají na ní podíl čeští členové štábu (i když to z filmu moc není poznat). Jako legitimní vzpomínka na nestárnoucí, drsný, romantický svět filmu noir samozřejmě neobstojí – a nejspíš je chyba to po něm chtít. V rámci koprodukčních „eurofilmů“ totiž naplňuje zadání veřejně prospěšného projektu. Samozřejmě tedy nepojednává o skutečném Downově syndromu, ale o jeho poetické verzi, jejímž prostřednictvím tvůrci relativizují pojmy výlučnosti a normality. Robert Bogerud tak usvědčuje realitu z šílenosti a její „normální“ obyvatelé jsou postiženější než on sám. Nic z toho nepůsobí překvapivě ani podvratně, ale podívat se na to v rámci tohoto filmu něco jako zábava pro všechny slušné lidi.
(Tento text jsem napsala v chvatu pro Lidové noviny. Ne, že by to nebylo znát.)
Detektiv Downs
Norsko / ČR / Dánsko 2013, 90 minut
Režie: Bård Breien
Scénář: Bård Breien, Eske Troelstrup
Kamera: Gaute Gunnari
Hudba: Chris Minh Doky
Hrají: Svein André Hofsø Myhre, Nils Jørgen Kaalstad, Ida Elise Brochová, Per Schanning, Sven Nordin, Liv Bernhoft Osaová
Preméra: 17. 4. 2014
Milá paní Prokopová,
OdpovědětVymazatpřečetla jsem si vaši recenzi v LN a hledajíce na Vás kontakt i zdejší verzi recenze filmu "Detektiv Down".
Nemohu jinak, než Vám napsat, že Downovým syndromem se "netrpí". Downův syndrom buď máte nebo nemáte. Tak jako buď jsme krátkozrací nebo nejsme. Trpět můžeme angínou nebo křečovými žilami.
Čeština se spolu s ostatními jazyky vyvýjí také pod vlivem politické korektnosti, myslím, že to není tak na škodu.
Ještě že v LN slovo "Mongoloid" nahradili "netradičním detektivem".
Nejdřív jsem se chtěla omluvit za mou přímočarost, ale teď si říkám: Zač se omlouvat? Vy si také nepřipouštíte žádné pochyby.
Pro Vaše další recenze Vám přeji hodně úspěchů a trochu méně chvatu.
Markéta Kolářová, Wuppertal
Dobrý den, já třeba krátkozrakostí nebo potížemi se žlučníkem "trpím". Představuje to pro mne jisté omezení, vnímám rozdíl mezi ostatními lidmi a sebou. který mne nutí chovat se jinak (s ohledem na vlastní zdraví i na okolí, kupříkladu abych někoho neobtěžovala žlučníkovým záchvatem nebo tím, že ho nepoznám na vzdálenost jednoho metru). .Předpokládám, že také lidé, kteří "mají" Downův syndrom, jím tedy v tomto smyslu "trpí". Pokud jde o označení "mongoloid", ve filmu několikrát zazní v negativním smyslu a pokud si myslíte, že je nevnímám jako hanlivé, tak se mýlíte.
Vymazat... "vyvýjí" v kontextu oné věty vnímejte prosím jako důkaz toho, že humor nepostrádám.
OdpovědětVymazat