Prohledat tento blog

středa 2. dubna 2014

Ona: úskalí moderního romantického vztahu

Jak vypadá moderní romantický vztah? Stejně jako za starých časů, kdy se muž ucházel o svou vyvolenou s kyticí růží? Podle amerického režiséra Spikea Jonze rozhodně ne. V moderním světě přece může našinec udržovat smysluplný vztah i s vlastním počítačem! Bizarní nápad, který stál u zrodu milostného příběhu s lakonickým názvem Ona, není v rámci tvorby tohoto nezávislého tvůrce výjimkou. Jonze proslavila spolupráce se scenáristou Charliem Kaufmanem na filmech V kůži Johna Malkoviche a Adaptace. A ani režisérův nový film nezůstává za těmito svéráznými díly pozadu. Scénář k němu si čtyřiačtyřicetiletý autor napsal sám – a získal za něj řadu významných výročních cen včetně Oscara a Zlatého glóbu.

Ona se kaufmanovským filmům v mnohém podobá: prostřednicím reálií vypůjčených z fantazijního žánru totiž vlastně vypráví o docela obyčejných, staromódních citech. Hrdinou vyprávění je osamělý Theodore, kterému se nedávno rozpadlo manželství. Utápí se v zoufalém osamění a na chuti do života mu nepřidává, že se živí psaním dopisů pro lidi, kteří na korespondování se svými nejbližšími nemají čas.

Theodorův život se ovšem změní v okamžiku, kdy si zakoupí nový, pokročilý operační systém. Protože děj filmu se odehrává v nedaleké budoucnosti, ovládá ho majitel svým hlasem – a umělá inteligence, která se představí jako Samantha, s Theodorem dokáže hovořit prakticky o všem. Protože je naprogramovaná jako empatická společnice, rozumí Theodorovi lépe, než ho kdy chápala jakákoli lidská bytost. Samantha je vtipná, nápaditá a laskavá, a neobyčejně živě se zajímá o lidský svět. Theodore konečně není osamělý – a podobně na tom jsou všichni kolem něj. Lepší než oplétačky s nespolehlivým, sobeckým lidským partnerem je totiž nepochybně vztah s dokonalou umělou inteligencí.

Happy end ovšem nečekejte – film Spikea Jonze je spíš roztomilou technofobní moralitou než klasickou milostnou romancí. Film Ona představuje moderní svět jako místo, ve kterém lidi ohrožují technické inovace, jež měly původně vést ke zlepšení a zjednodušení jejich existence. V žánru sci-fi jsou podobné příběhy dost obvyklé, v případě tohoto filmu je ovšem důležitější než story způsob, jakým je vyprávěna. Spike Jonze jako vždycky dbá o precizní obrazovou stránku. Vytvořil fascinující svět budoucnosti, který přímo vychází z naší reality. Před kamerou se neobjevuje prakticky nic, co bychom neznali, a nejfuturističtější věcí v celém filmu je starosvětský střih hrdinových kalhot.

S nekonvenčním pojetím světa blízké budoucnosti ladí i skutečnost, že Ona je vlastně komorním dramatem opřeným o jediného herce – ceněného devětatřicetiletého Joaquina Phoenixe. Držiteli Oscara za životopisné drama Walk the Line zdařile sekunduje Scarlett Johanssonová. Ze ztepilé populární plavovlásky si ovšem ve filmu užijete jen její smyslně zastřený hlas.

Smutnou komedii o nedostatku lásky v moderním světě tak můžu určitě doporučit milovníkům chytré zábavy i všem, kteří mají rádi herecké hvězdy v nezvyklých rolích.

(A tuhle svou recenzi jsem četla do rádia.) 

1 komentář:

  1. Hezké počtení.. Jen Phoenix Oscara nikdy nezískal.. Zlatý Globus ano..:-)

    OdpovědětVymazat