Prohledat tento blog

úterý 13. října 2009

Výsledky protektorské ankety, tak trochu o Oscarovi

Otázka mé další protektorské ankety zněla: Jak se vám líbí potenciální oscarový film Protektor? - a nabídka odpovědí pro milovníky rychlých kliků se tudíž vztahovala jednak k hodnocení vlastního diváckého zážitku z nového filmu Marka Najbrta, jednak k volbě české Akademie, která by Protektora mohla dostat mezi pětici děl, nominovaných na Oscara v kategorii neanglicky mluvených filmů.
Šest procent hlasujících je filmem zklamáno, protože má asi nastavenou laťku i pro české filmy poněkud výš - čili čekalo víc a jejich těšení zůstalo nenaplněno. Ale pro 43 procent hlasujících jde o překvapení roku: podle nich (a podle mne také) jde konečně o český film, který se dá srovnávat se zahraničním standardem. Jen o něco víc - "vítězných" 56 procent hlasujících - považuje Najbrtův snímek za jeden z nejzajímavějších českých filmů za poslední roky.

Tři procenta to vůbec nezajímá, tři procenta to bude zajímat, až Protektor toho Oscara dostane, a stejné množství hlasujících považuje film za stejně nafoukanou formalistickou hříčku, jako je Ševčíkův Normal. Ejhle, našinec by řekl, že právě na těchot dvou filmech se dá docela pěkně demonstrovat rozdíl mezi sympatickou snahou o to, povědět něco bez okázalé sebeprezentace (jak to dělá Najbrt) a nepříjemně vlezlou snahou o křiklavou režisérskou exhibici.

Mimochodem nejblíž má Protektor podle mne k Normalu v příliš exhibičním pojetí těch scén, kdy hrdinka tajně chodí do kina a stýká se s promítačem. To je celé samozřejmě velmi svůdný nápad - a navíc logicky vychází z hrdinčina povolání i skutečnosti, že Židé měli zakázáno chodit i do kina. (Strašlivá představa, že?). V civilnějším pojetí bych to skousla snáz, ostatně byl by to sám o sobě báječný námět na drobný, truffautovsky cinefilský film, třeba televizní (ráda ho vážným zájemcům prodám).

A pak tady jsou tři procenta hlasujících, která reagovala na můj šťouch o lehké podobnosti některých motivů Protektora a Hanebných panchartů - mimochodem dějová linie s kinem je jistě zajímavější než skutečnost, že Tarantino měl peníze na zúčtování s celou Hitlerovou sebrankou, zatímco producenti Protektora samozřejmě na davovou scénu s atentátem na Heydricha nikoli.



Žádné komentáře:

Okomentovat