Prohledat tento blog

neděle 5. února 2012

Český lev za rok 2011 - nominace

Moderátorka Ester Kočičková (po boku s nepříliš výrazným Jakubem Žáčkem) se razantně - a celkem úspěšně - snažila dát nominační večer Českého lva do uvozovek a vyvážit tím oficialitu výročních cen i samotné Lucerny, nacpané sevřenými šiky celebrit i "celebrit". Přímý přenos po dlouhé době sáhl po čemsi jako vnitřní harmonii právě díky Kočičkové, která osobitě zhodnotila pořadatelský smysl pro "divný" humor - ten pokřivený otisk lví tlapy Petra Vachlera. I když je asi pravda, že fenomenální bavičský rozměr Kočičkové (navýšený o děsně elegantní paruku zděděnou prý po plánované moderátorce "hlavního" večera Lucii Bílé) nejspíš nepokryl smysl pro humor všech zúčastněných. (Ale nevím, jak to bylo na místě - na Českého lva mne Vachlerovi lidé už tradičně nezvou a mohla jsem coby řadový divák ČT soudit jen podle nevyrovnaně sladkých/kyselých úsměvů, které kamera lovila v publiku.)

Moderátoři (oba) každopádně zvládli to, co je úkolem průvodců na každé takové monstrakci - zprostředkovat rozhodnutí členů Vachlerovy Akademie, aniž by diváci ve zmatku uprchli nebo naopak usnuli nudou. Kočičková mne bavila dokonce víc než samotné nominace a rozličné audiovizuální vsuvky, místy nepochopitelné, místy rozvleklé. I ona má asi hlavní podíl na tom, že jsem nevnímala žádný časový stres, který obvykle číhá v pozadí každého přímého přenosu. A jsem teď zvědavá, jak si s touhle skvělou předskokankou na "hlavním" večeru 3. března poradí Lucie Bílá.

Pokud jde o samotné nominace, vím, že srovnání s Cenami české filmové kritiky není příliš na místě (a pokud, mělo by být podrobnější). Každopádně jsou časově předsazeny Českélu lvu a možnost nějakého ovlivnění vyloučit nelze. Ať už jde nebo nejde o vztah akce-reakce, je rozdíl skoro mimozemský a - kritici a akademici jsou nejspíš dvěma odlišnými živočišnými druhy. Zatímco většině kritiků se nejvíc líbila tragikomedie Rodina, základ státu (stejně jako teď většině vachlerovských kritiků a teoretiků), Akademie Sedláčkovu filmu přiřkla jen šest nominací a soustředila se s až brutálním sentimentem na Odcházení Václav Havla (neuvěřitelných dvanáct nominací je zjevně vygenerovaných nepochybně smutnou skutečností ex-prezidentovy smrti).

Je ovšem možné, že navzdory tomuto pietnímu šílenství se nakonec bude rozhodovat spíš mezi Nevinností (osm nominací), Poupaty (deset nominací) a Aloisem Nebelem (jen osm nominací - což je divné, protože to přece byla právě Akademie, která Luňákův snímek vyslala do boje o Oscara!). Dalšími filmy z loňské domácí produkce, na které Akademie shlédla milostivě a které kritiky naopak příliš nenadchly, je "vlastenecký kýč" Lidice (pět nominací) a nepovedená, leč ušlechtile myšlená Vendeta (čtyři nominace). S naprostým nezájmem se naopak - podobně nevysvětlitelně - setkalo 80 dopisů Václava Kadrnky, což skoro pobaví (a vzbuzuje letitou otázku, kolik z hlasujících opravdu vidí všechny filmy, o kterých rozhoduje).

Česká Akademie se každopádně jeví jako pěkně konzervativní instituce, jež hodně dbá na "mimofilmové" okolnosti, úlitby a letité zásluhy (je opravdu Mahlerův scénář k Lidicím tak výjimečný? A Dagmar Havlová-Veškrnová v Odcházení tak nezapomenutelná?). To ovšem ladí se všeobecnou představou o každé akademii, ať se zabývá čímkoli - včetně Americké akademie hlasující o Oscarech nebo Akademie Jediů.

P.S. Seznam hlasujících a další informace najdete tady na stránce Českého lva.

NOMINACE

Nejlepší film

Alois Nebel - Pavel Strnad (Negativ)
Nevinnost - Rudolf Biermann (In Film Praha)
Odcházení - Jaroslav Bouček (Buc-Film)
Poupata - Viktor Schwarcz (Cineart TV Prague)
Rodina je základ státu - Radim Procházka (Produkce Radim Procházka)

Nejlepší režie

Alois Nebel - Tomáš Luňák
Nevinnost - Jan Hřebejk
Odcházení - Václav Havel
Poupata - Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu - Robert Sedláček

Nejlepší scénář

Lidice - Zdeněk Mahler
Nevinnost - Petr Jarchovský
Odcházení - Václav Havel
Poupata - Zdeněk Jiráský
Rodina je základ státu - Robert Sedláček

Nejlepší kamera

Alois Nebel - Jan Baset Střítežský
Lidice - Antonio Riestra
Odcházení - Jan Malíř
Poupata - Vladimír Smutný
Vendeta - Martin Štrba

Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli

Nevinnost - Anna Geislerová
Odcházení - Dagmar Havlová-Veškrnová
Perfect Days - I ženy mají své dny - Ivana Chýlková
Poupata - Malgorzata Pikusová
Rodina je základ státu - Eva Vrbková

Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli

Dům - Miroslav Krobot
Lidice - Karel Roden
Odcházení - Josef Abrhám
Poupata - Vladimír Javorský
Vendeta - Ondřej Vetchý

VYHLÁŠENÉ CENY

Český lev za nejlepší zahraniční film: Králova řeč (The King´s Speech, r. Tom Hooper, 2010, distribuce v ČR Bontonfilm)

Cena Magnesia za nejlepší studentský film: Neplavci (r. Jakub Šmíd, 2011)
Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší hraný film: Rodina je základ státu (r. Robert Sedláček)
Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokumentární film: Vše pro dobro světa a Nošovic (r. Vít Klusák)
Cena filmového portálu kinobox.cz: Lidice (r. Petr Nikolaev)
Cena za nejlepší plakát: Robert V. Novák (Alois Nebel)

5 komentářů:

  1. V nominacích chybí Igor Chmela, v Rodina je základ státu byl vynikající.

    OdpovědětVymazat
  2. Proč "ne příliš výrazný Jakub Žáček"??
    Podle mě fungoval skvěle a přesně, jako určitý vyvažující prvek

    OdpovědětVymazat
  3. Protože: "Ne příliš výrazná Alena Prokopová"

    OdpovědětVymazat
  4. Anonym 3: Ani nevíte, jak bych si přála být "ne příliš výrazná".

    OdpovědětVymazat
  5. budeme vám držet palce

    OdpovědětVymazat