Prohledat tento blog

pondělí 17. října 2011

HBO: Terapie televizního diváka

Česká HBO rozjela nový seriál Terapie 
V reklamních sloganech společnost HBO zvýrazňuje svou odlišnost od ostatních komerčních televizí - a nejde o barnumskou sebechválu: v zemi svého vzniku, USA, oslovuje diváky už devětatřicet let. S 28,2 miliony předplatitelů je druhým největším americkým neterestrickým kanálem. Divákům v dalších sto padesáti jedna zemích světa (včetně Česka) dnes HBO nabízí přes různé placené kabelové a satelitní služby bohatý program, Společnost kontrolovaná mediálním kolosem Time Warner se soustřeďuje hlavně na nové filmy, věnuje se však i vlastní tvorbě: vedle dokumentů, magazínů či přenosů nejrůznějších akcí vysílá i své původní filmy, minisérie nebo seriály. Právě kvalitou vlastní produkce se HBO nejvýrazněji liší od konkurence: její programy pravidelně bodují při udílení nejprestižnějších mezinárodních ocenění. Výjimkou nebylo ani letošní udílení televizních cen Emmy.

V záři úspěchu 

Mildred Pierceová
Pětidílná minisérie Mildred Pieceová, s níž se od začátku září mohou setkávat i čeští diváci, vynesla cenu Emmy hlavním představitelům Guyi Pearceovi a Kate Winsletové. Držitelka Oscara za drama Předčítač (2008) v přepisu románu Jamese M. Cainea ztělesnila ženu, která se v éře hospodářské krize 30. let musí obejít bez manžela. Dramatický příběh energické a umanuté Mildred, jež se sice dovede prosadit jako podnikatelka, ale neumí si uspořádat vlastní bouřlivé soukromí, nabízí volnou paralelu k současné ekonomické krizi. Stejně poutavě jako hrdinčino melodaramtické citové tápání je totiž v minisérii vylíčena situace dobře situované rodiny, pro kterou je stejně důležité jako výdělek udržení morálního standardu.Cenu Emmy získala minisérie Mildred Pierceová i za výpravu, výběr hereckého obsazení a hudbu. Stylové vyprávění režíroval zkušený Todd Haynes, nominovaný před devítili lety na Oscara za drama Daleko do nebe

Bratrstvo neohrožených: ve stopách
Zachraňte vojína Ryana 
Angažování špičkových filmových herců a tvůrců je součástí filozofie, která se HBO dlouhodobě vyplácí. Válečný seriál Bratrstvo neohrožených (který v roce 2001 získal Zlatý glóbus) zaštítili jako výkonní producenti režisér Steven Spielberg a herec Tom Hanks. V roce 2003 získala jedenáct cen Emmy a pět Zlatých glóbů šestidílná minisérie Andělé v Americe, v níž slavný Mike Nichols režíroval Ala Pacino a Meryl Streepovou. Televizní drama z produkce HBO Warm Springs (2005) s ceněným Kennethem Branaghem v roli prezidenta Roosevelta získalo pět cen Emmy. Na devítidílném historickém seriálu Borgiové, jejž mohli čeští předplatitelé HBO sledovat od června, se zase podíleli ceněný britský režisér Neil Jordan a fenomenální heerc Jeremy Irons. Jedním z projektů, kterými se HBO v nedávné době mohla pyšlit, je televizní film Too Big to Fail, které režíroval oscarový Curtis Hanson. Politické dokudrama inspirované knihou Adama Rosse Sorkina se zabývá příčinami vzniku ekonomické krize a vztahy Washingtonu a Wall Street. K českým divákům se televizní film, nominovaný na jedenáct cen Emmy, dostane příští rok. 

Impérium - Mafie v Atlantic City
Zatím posledním významným filmařem, kterému spolupráce s HBO přinesla ocenění, je Martin Scorsese. Devětašedesátiletý držitel Oscara za krimi Skrytá identita (2006) získal letos cenu Emmy za režii pilotního dílu krimiseriálu Impérium – Mafie v Atlantic City, na němž se podílel také jako výkonný producent. Úvodní část seriálu se stala nejnákladnějším pilotem v televizní historii: HBO do ní investovala 18 milionů dolarů. Pořad už získal Zlatý glóbus jako nejlepší dramatický seriál a stejnou cenu vynesl i představiteli hlavní role, Stevu Buscemimu. První, dvanáctidílnou řadu podmanivého retro dramatu odehrávajícího se v americkém podsvětí v éře prohibice vysílala americká HBO od loňského září a do Čech se dostala s čtyřměsíčním zpožděním. Na druhou řadu se čeští diváci mohli vrhnout už od října. 

HBO tak s vynikajícími výsledky sází na nákladné projekty v historických kulisách - takové, jakými byl před čtyřmi lety seriál Řím, který získal celkem sedm cen Emmy, nebo jakým je nyní fantasy seriál Hra o trůny (jenž vynesl Peteru Dinklageovi cenu Emmy za herecký výkon ve vedlejší roli). Úspěch má však společnost i na poli komediální zábavy. Dosvědčuje to i cena Emmy v kategorii nejlepší komediální seriál pro Takovou normální rodinku nebo stejné ocenění, které v kategorii nejlepšího dětského programu připadl pořadu A Child's Garden of Poetry.

Původní tvorba české HBO 

Čállkovo Nebe, peklo
Česká pobočka HBO, která je součástí středoevropské sekce společnosti (HBO Central Europe), působí na našem území od listopadu 1994. Původní tvorbě se začala věnovat v roce 2004 prostřednictvím bavičské show Na stojáka. Situaci jí ulehčuje dobrá ekonomická kondice: v roce 2009 dosáhla zisku 199 milionů korun (meziroční nárůst o 14 milionů) a tržeb 1,623 miliardy (což je nárůst o téměř 37 procent). Loni společnost skončila hospodaření se ziskem 132 milionů korun a téměř dvoumiliardovými tržbami. V rámci cyklu Bez cenzury, inspirovaného úspěšným americkým cyklem Undercover, tak začala pod křídly české HBO vznikat série celovečerních dokumentů zpracovávajících silné, aktuální lidské příběhy z domácího prostředí. Patří mezi ně snímek Davida Čálka Nebe, peklo (2009) představující čtveřici lidí, kteří se otevřeně přiznávají ke svým masochistickým praktikám, či dokument Petera Bergányiho Erotic Nation (2009) vyprávějííc o rodině, která po roce 1989 založila na Slovensku první sex-shop. Chrámy těla režiséra Ivana Pokorného loni poskytly zajímavý pohled do zákulisí české kulturistiky a Tantra (2010) se věnovala frekventantům seminářů o sexu a erotice. 

For Semafor: MIDI LIDI
Dokumenty HBO se ovšem nepokoušejí jen o seriózní pohled na kontroverzní atrakce (což je přístup, který se nemůže nevyplatit, ale zůstává poněkud sporný). Sází i na tematicky neefektní dokumentaristiku: Jana Počtová tak v Generaci singles (2011) zkoumala stále početnější skupinu Čechů, kteří místo partnerského života volí samotu. Dagmar Smržová v dokumentu Zachraňte Edwardse (2010) přibližovala příběh rodiny vychovávající postižené dítě a Jan Gogola v Rocku života (2011) nabídl portrét šéfa rockové formace Katapult Oldy Říhy. Velmi příjemně z dosavadní linie vybočil režisér Miroslav Janek, když v dokumentu For Semafor (2010) představil třiadvacet muzikantů a kapel, které se pro připravované CD rozhodly aktualizovat písničky Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra. 

Karel Roden v Terapii
Nedávno vstoupila HBO Česká republika i do oblasti původní seriálové tvorby. První z pětatčtyřiceti dílů nového seriálu Terapie odvysílala symbolicky 9. října, v předvečer Světového dne duševního zdraví. Seriál, který bude vysílán po devět týdnů každý všední den po osmé, je totiž svého druhu terapeutickým projektem určeným všem divákům, kteří mají rádi nezvyklou, komorní podívanou s prvky autenticity. 

Sandra (Tatiana Pauhofová) dá
svému terapeutovi pořádně zabrat
Každý ze zhruba půlhodinových dílů mapuje jedno terapeutické sezení v pracovně psychoterapeuta Marka Pošty (kterého fascinujícím, lakonickým způsobem ztělesnil Karel Roden). V pondělí na jeho pohovku pravidelně přichází svůdná Sandra (Tatiana Pauhofová), v úterý mladý voják Igor (Lukáš Hejlík), který prošel Afghánistánem. Ve středu se u Marka uvelebí mladičká gymnastka se sebevražednými sklony Linda (Michaela Doubravová) a čtvrtek kolem páté patří rozhádanému manželskému páru – Janě a Michalovi (Aňa Geislerová a Martin Hofmann). V pátek se do role pacienta přesouvá sám terapeut, který před zkušenou kolegyní ventiluje vlastní rodinnou krizi i vztahy s pacienty. Jako vyznavače empatické léčebné metody amerického psychologa Carla Rogerse totiž Marka problémy jeho klientů nemohou nepoznamenat. Seriál Terapie nezdobí jen jména hereckých osobností a zajímavých mladých talentů (třeba Bereniky Kohoutové v roli hrdinovy vzpurné dcery). Supervize nad seriálem a dramaturgie se ujal ceněný filmař Petr Zelenka, který se o režii podělil s Jaroslavem Fuitem a Markem Najbrtem. 

BeTipul: Assi Dayan
Navzdory svým kvalitám i nepřehlédnutelnému přínosu domácích tvůrců je ovšem Terapie „jen“ českou verzí původního izraelského seriálu BeTipul, který v roce 2005 vymyslel Hagai Levi. Minipříběhy terapeuta Reuvena Dagana v podání Assiho Dayana už získaly i srbskou (2009) a nizozemskou (2010) verzi. Ta česká je součástí projektu středoevropské divize HBO, která plánuje i další regionální mutace seriálu. Největší popularitu si ovšem získala americká podoba BeTipul, kterou znají i čeští diváci pod názvem V odborné péči. V zemi, pro kterou je (na rozdíl od Čech) psychoterapie normální součástí života, sytila předplatitele americké HBO od ledna 2008 a dnes má víc než sto dvacet dílů. Získala už dvě cemny Emmy a vynesla Zlatý glóbus Gabrielu Byrneovi, který v seriálu ztvárnil terapeuta. Americká verze se může pyšnit i dalšími výjimečnými výkony: coby hrdinova terapeutka v ní exceluje Dianne Wiestová a v roli mladičké atletky poprvé zazářila stále zajímavější Mia Wasikowská. Nad seriálem bděl syn světoznámého kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze, Rodrigo Garcia. 

Malé filmy velké televize 

Fuitova Dvojka 
Nejsvobodněji česká HBO může uplatňovat své představy na poli filmové tvorby. První zajímavou vlaštovku představoval v roce 2009 debut režiséra Jaroslava Fuita Dvojka. Civilní road movie o dvojici, která se po pětiletém soužití ocitne na rozcestí a pokouší se vyjasnit si své preference během „tajemné“ skandinávské dovolené, zaujala přirozeností zpracování a autenticitou výpovědi. Naznačila také, že česká HBO bude zatím sázet spíš na menší projekty, dobře připravení po scenáristické stránce a vyhýbající se stereotypům českého filmového rybníčku. 

DonT Stop: žádný Občanský průkaz 2
I v případě komedie Signál, která má přijít do kin počátkem příštího roku, vsadila na neortodoxní talent: čtyřiadvacetiletý Tomáš Řehořek má na svém kontě už tři celovečerní projekty včetně energického dramatu Czech Made Man. Hrdiny snímku, který má aspirace přiblížit se české veseloherní klasice Vesničko má středisková, jsou dva technici (Vojta Dyk a Kryštof Hádek), kteří přijedou do zapadlé vesničky instalovali stožár pro příjem mobilního signálu. Protože za projektem stojí Tomáš Hoffman, který se úspěšně etabloval jako producent filmů Jiřího Vejdělka, půjde patrně v rámci vlastní hrané tvorby o první skutečně divácky populistické gesto České HBO. Dalším připravovaným projektem HBO Česká republika je režijní a scenáristická prvotina Richarda Řeřichy, který se etabloval jako úspěšný kameraman (mj. na filmech Davida Ondříčka). DonT Stop je už ovšem realizačně poměrně náročnou „dobovkou“, odehrávající se na začátku 80. let v normalizační Praze. Protagonisty autobiograficky laděného příběhu, který se do kin chystá v polovině příštího roku, je pětice sedmnáctiletých mladíků, která svou nespokojenost se světem dospělých proklamuje založením punkové kapely. Vyprávění, jež těží ze specifických rysů české punkové subkultury, připomíná nedávno uvedenou tragikomedii Občanský průkaz jen tématem dospívání v normalizační éře. Řeřichův pohled bude zjevně syrovější a žánrové zacílení dramatičtější než líbivá, pestrobarevná pohlednice režiséra Ondřeje Trojana. 

(Tenhle text jsem si vymyslela pro týdeník Euro, kde také v kratší verzi vyšel. Redakci děkuji za možnost uveřejnit ho i zde, na blogu.)


Žádné komentáře:

Okomentovat