Prohledat tento blog

pátek 5. července 2013

Film ve Varech: Ať žije svoboda

Dvojnické komedie mají ve spojitosti s prostředím vrcholné politiky dlouhou tradici. Stačí si vzpomenout třeba na hollywoodskou romantickou komedii Dave (1993) nebo na klasické české veselohry Císařův pekař a pekařův císař (1951) a Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa (1932). V těchto příbězích je celkem pravidelně neoblíbený, sebestředný, vyhaslý politik s diktátorskými sklony nahrazen sympatickým, energickým, nesobeckým dvojníkem. Výměna je osvěžením pro nicnetušící, znavený lid, vzpruhou pro spolupracovníky původního lídra a zklamáním pro intrikány a protivníky. Kýžené omlazení politické scény se symbolicky odrazí i ve vztahu dlouhodobě otrávené první dámy k sexuálně atraktivnějšímu dvojníkovi. 

O tom, že tenhle příběhový model je zřejmě nevyčerpatelný, svědčí i film režiséra Roberta Andòa, který na MFF Karlovy Vary reprezentuje italskou kinematografii v hlavní soutěži. Tragikomedie Ať žije svoboda si mezi čtrnácti soutěžními snímky udržuje – alespoň v očích diváků - pozici jednoho ze žhavých uchazečů o Křišťálový glóbus. Sarkastický portrét dlouhodobě znesvářené italské politické scény má totiž obecnější platnost.  

Čtyřiapadesátiletý Roberto Andò je rodákem ze sicilského Palerma a svůj pátý celovečerní projekt natočil podle scénáře, inspirovaného vlastním úspěšným románem Il trono vuoto (Prázdný trůn). Ten získal v roce 2012 prestižní cenu Premio Campiello za knižní debut. Svůj film by podle ní vůbec netočil, kdyby nezískal souhlas Toniho Servilla – populárního italského herce, kterého varské publikum může letos vidět i v komedii Velká nádhera režiséra Paola Sorrentina. Servilla mohli čeští diváci vidět i v jiných italských filmech s politickou tematikou – dramatu Gomora (2008) režiséra Mattea Garroneho nebo v Sorrentinově životopisu legendárního křesťanského demokrata Giulia Andreottiho Božský (2008).

Na rozdíl od obou zmíněných titulů je film Ať žije svoboda „jen“ žánrově odlehčenou podívanou - což ovšem nijak neumenšuje skutečnost, že s nadhledem i hlubokou emotivitou postihuje situaci vleklé politické krize.  

Blázen na Hrad!

„Jsme uprostřed  krize, která ochromila hodnoty, na nichž Západ doposud stál,“ vysvětluje režisér Roberto Andò své pocity. „Ocitli jsme se v bodě, kdy není cesty zpět a kdy je nutné najít nový začátek, nové principy vládnutí i politické komunikace.“

Tuto krizi ve filmu Ať žije svoboda zosobňuje fiktivní šéf hlavní italské opoziční strany Enrico Oliveri. Volby se blíží, ale podle aktuálního průzkumu mu ve srovnání s kandidátem vládnoucí pravice neustále klesají preference. Zdeprimovaný, utahaný a nejistý Enrico jednoho dne beze stopy zmizí - a jeho nejbližšímu spolupracovníkovi Andreovi Bottinimu náhoda přihraje do cesty jeho bratra-dvojče. Giovanni Ernani je sice filozof na přášcích právě propuštěný z blázince, nabídku zastoupit na pár dní nepřítomného bratra však přijde s pobavením. Načež začne dělat všechno to, co odcizený sourozenec nedělal: mluvit pravdu, pojmenovávat současnou krizi a vyzývat ke změně. Používá k tomu podle momentálního radostného rozmaru verše, urážky protivníků, vtipy i tango – a začne měnit politickou scénu stejně nepředvídatelným způsobem, jakým v souladu se svou obsedantně kompulzivní poruchou křižuje dlaždicové vzory na podlahách vládních budov. Zatímco nicmetušící italský lid jásá, že získal novou, optimistickou vizi budoucnosti, Enrico si zatím ve Francii napravuje pokřivené ego…

Roberto Andò ve svém filmu samozřejmě nenabízí žádné realistické řešení krize. Jeho Giovanni je sofistikovanou, vědoucnou variantou prosťáčka božího ve stylu autistického zahradníka z klasické hollywoodské satiry Byl jsem při tom (1979). Motiv nejistého vůdce na útěku pak připomíná i italskou komedii Naniho Morettiho Máme papeže! (2011).

Východisko, které film Ať žije svoboda nabízí, je ryze poetické. Nejde v něm o konfrontaci odlišných politických postojů, ale spíš protikladných mentalit. „Nadstranická“ svobodomyslnost a hédonismus tu smí vítězit nad podstatou praktické politiky: poslání nad povoláním, morálka a emoce nad racionalitou vedoucí ke konsensu, jenž tvoří podstatu politického dialogu, poetická vize nad vizí politickou. Součástí idealistického konceptu je i fakt, že dvojnické politické příběhy pravidelně využívají motivu sametově nenásilné revoluce, v níž outsider „zezdola“ nečekaně získává moc a promlouvá z duše „bezmocného“ lidu.

Příběh o „bláznovi na Hrad“ tak nabízí – spíš než příspěvek z tradici italského politického filmu - únik do ideálního světa nepolitické politiky. O tom, že je takový únik potřebný i českým divákům, ovšem svědčí ovace ve stoje, kterých se snímku Ať žije svoboda dostalo po promítání v Karlových Varech. Vstup Andòova filmu do české distribuce by tak mohl jistě trochu zlepšit náladu českého publika, znejistělého děním na naší politické scéně.

Viva la libertà   / Ať žije svoboda
Itálie 2013, 93 minut
Režie: Roberto Andò
Hrají: Toni Servillo, Valerio Mastandrea, Valeria Bruni Tedeschiová, Anna Bonaiutová, Michela Cesconová, Brice Fournier

(Tento text jsem napsala do Lidových novin. Za možnost uveřejnit ho i zde na blogu děkuju.)





Žádné komentáře:

Okomentovat