Steven Soderbergh má ve svých padesáti letech pověst jednoho z nejzajímavějších amerických filmařů. Oprávněnost takové chvály vynikne i v případě nejnovějšího režisérova filmu – milostného dramatu Liberace!, pojatého jako životopisný příběh inspirovaný skutečnými událostmi. Jméno titulního protagonisty, fenomenálního baviče a klavíristy, ovšem českému divákovi patrně mnoho neřekne. Liberace (1919-1987) víc než třicet let oslňoval Ameriku v době, kdy u nás panovala komunistická cenzura. A pro tu byl naprosto nepřijatelný. Ve světě za železnou oponou navíc jeho líbivý, konvenční repertoár nemohl oslovit ani žádného slušného hudebního kritika. A dnes je Liberace dokonale mimo – nebo není?
Ve filmu, který vznikl pro televizní společnost HBO, se Steven Soderbergh a scenárista Richard LaGravenese každopádně Liberaceho profesionální existenci vnímají jen jako základ pro příběh o ztracené identitě. Důležitější než Liberaceho famózní klavírní produkce je pro ně napětí mezi opulentním veřejným obrazem a přísně tajeným soukromím ješitného, stárnoucího homosexuála, který se neobejde bez plastických operací a mladičkých milenců. To, co je dnes samozřejmou součástí života některých celebrit, muselo zůstat v konzervativní Americe 60. a 70. let před veřejností skryto: věčně mladý Liberace musel pro miliony fanynek ztělesňovat nezpochybnitelný, mužně romantický ideál.
V roce 1977, kdy Soderberghův příběh začíná, přitom Liberace se svými masivními šperky, bizarními klavíry, nákladnými kostýmy plnými flitrů a okázalým jevištním projevem představoval jakousi blouznivou vizi sladkého života. A právě ta okouzlila šestnáctiletého Scotta Thorstona, který se oficiálně stal zaměstnancem etablované hvězdy, neoficiálně však několik let fungoval jako její vydržovaný milenec. Navzdory čtyřicetiletému věkovému rozdílu spolu Scott a Liberace prožili několik šťastných let – a pro oba šlo patrně o životní lásku.
Po roztržce a bouřlivém rozchodu Scott napsal spolu s novinářem Alexem Thorleifsonem vzpomínkovou knihu. A právě ta se stala základem filmu Liberace!, který zprvu vyhlíží jako nezúčastněný popis vzniku a krachu jednoho vztahu. Postupně však diváka zatahuje do světa plného falešných odrazů, mámivých odlesků a pokřivených zrcadlových odrazů – světa, ve kterém i milostný cit vyhlíží jako umně interpretovaná klavírní skladba.
Smutný konec Frankensteinova monstra
Smutný konec Frankensteinova monstra
Liberace! je dalším ze Soderberghových filmů, které si v rámci žánrového vyprávění pohrávají s našim vnímáním sexuálních rolí, zakonzervovaných oficiálním Hollywoodem. Od utahané ženy v domácnosti Erin Brockovich (2000), která nakonec dokáže víc, než hromada protřelých právníků, vedla cesta k přímočaré akční hrdince thrilleru Zkrat (2011), která se musí na své cestě za pomstou obejít bez mužů. Okázale heterosexuální romantická komedie Bez kalhot (2012) pak „zneužila“ atraktivitu pánské striptýzové show k lehce podvratné úvaze o smyslu amerického snu. Liberace!, na němž se Steven Spoderbergh podílel také jako kameraman, je okouzlující, fantastickou výpravou do světa milostného kýče přeneseného do gay reálií. Jde přitom o klání protagonistů, kteří zapadli do Liberaceho světa tak hluboko, že už se nepodobají sami sobě.
Přirozený, naivní mazlík Scott se totiž pod vlivem zkušeného a pragmatického milence mění v paskřivý otisk uctívané celebrity: díky plastické operaci dokonce začne Liberaceho fyzicky připomínat. Brilantní stylista Soderbergh, který si pohrává s dobovými filmařskými standardy i přesnými replikami osobních předmětů uctívané celebrity, se při tom nespoléhá jen na (perfektní) maskérské efekty. Opírá se – jako už mnohokrát předtím – o herce. Film bezpečně ovládá osmašedesátiletý Michael Douglas, který v titulní roli podává patrně nejlepší herecký výkon své kariéry (a vyrovnává se přesvědčivě i s Liberaceho hudebními čísly). V 80. a 90. letech přitom Douglas ztělesňoval sofistikovanou mužnost, i když nikdy neinklinoval k vysloveně akčním rolím – na rozdíl od svého brilantního sparing partnera Matta Damona, který v roli Scotta Thorstona vytváří rozkošnou antitezi ke svým chlapáckým rolím. Zatímco Douglas se Soderberghem spolupracoval jen dvakrát (na drogovém dramatu Traffic – nadvláda gangů a na Zkratu), Damon patří dlouhodobě k režisérovým oblíbencům. Přestože spolupracují už pošesté, daří se režisérovi i tentokrát ukázat Damona znovu a jinak.
Scott se v rámci oblíbené soderberghovské změny perspektivy v průběhu vyprávění vyprofiluje jako postava komická i zoufalá. Jako diváci jsme nuceni přijmout úhel pohledu zhrzeného milence, vyloučeného ze světa lásky, péče a blahobytu do ubohé reality jako ošklivé Frankensteinovo monstrum. Otázka „spravedlivého“ trestu za mladickou pošetilost a poživačnost ovšem nemá místo ve vyprávění, jehož autor odmítá roli moralizujícího soudce.
Liberace! zůstává sofistikovaným, vtipným a „hezkým“ filmem, divák se však jen stěží vyváže ze zodpovědnosti udělat si na hrdiny vlastní názor. Což je závazek, kterou můžete přijmout s chutí.
Behind the Candelabra
USA 2013, 118 minut, titulky
Režie a kamera: Steven Soderbergh
Scénář: Richard LaGravenese (podle knihy Scotta Thorsona a Alexe Thorleifsona)
Hudba: Marvin Hamlisch
Hrají: Michael Douglas (Liberace), Matt Damon (Scott Thorson), Scott Bakula (Bob Black), Dan Aykroyd (Heller), Debbie Reynolds (Frances), Rob Lowe (doktor Startz), Tom Papa (Arnett), Bruce Ramsay (Carlucci)
USA 2013, 118 minut, titulky
Režie a kamera: Steven Soderbergh
Scénář: Richard LaGravenese (podle knihy Scotta Thorsona a Alexe Thorleifsona)
Hudba: Marvin Hamlisch
Hrají: Michael Douglas (Liberace), Matt Damon (Scott Thorson), Scott Bakula (Bob Black), Dan Aykroyd (Heller), Debbie Reynolds (Frances), Rob Lowe (doktor Startz), Tom Papa (Arnett), Bruce Ramsay (Carlucci)
Premiéra: 18. 7. 2013
(Tento text jsem napsala do Lidových novin. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji.)
Žádné komentáře:
Okomentovat