Prohledat tento blog

pondělí 27. ledna 2014

O Cenách české filmové kritiky

O letošních Cenách české filmové kritiky jsme toho s uměleckým ředitelem MFF Karlem Ochem moc nestihli říct v pořadu Josefa Chuchmy Jasná řeč (moje historicky první diskusní vystoupení v televizi se vysílalo v pondělí 27. ledna v nekřesťanskou hodinu - ve 23.25 na ČT Art - ale na stránkách ČT je ke stažení). Takže přidám ještě pár osobních poznámek. Dominance kinoverze třídílného televizního filmu Hořící keř Agnieszky Hollandové, která z deseti nominací proměnila šest, bude patrně pokračovat i v rámci Českého lva. Zatímco výsledky hlasování kritiků, které byly slavnostně vyhlášeny v sobotu v pražském divadle Archa, najdete na stránkách Sdružení českých filmových kritiků - tady), ceny České filmové a televizní akademie se budou udílet až 22. února. Příběh o snaze vrátit veřejně čest upálenému Janu Palachovi v podmínkách nastupující normalizace získal čtrnáct lvích nominací (v souladu s tím, že akademici udělují své ceny ve více kategoriích než kritici). Možná bude mít ovšem hlasování kritiků na akademiky negativní vliv a vyzdvihnou třeba psychologické drama Zdeňka Tyce Jako nikdy. Druhý nejoceňovanější domácí film loňského roku má totiž dvanáct nominací na českého lva. Nebo zamíří do komerčnějších vod a ocení Revival Alice Nellis, který se u kritiků naštěstí nesetkal s velkým ohlasem.

Milan Fridrich a  Eva Zaoralová 
Pokud jde o Hořící keř, rozhodnutí společnosti HBO umístit do kin celovečerní verzi rozměrného projektu nepomohlo filmu Hollandové k tomu, aby se dostal do oscarové soutěže (jejíž organizátoři nakonec shledali, že nevyhovuje jejich pravidlům). A také divácký ohlas v českých kinech byl - jak o tom mluvím v Chuchmově pořadu - zřejmě zcela mizivý. V rámci televizní obrazovky má však projekt velký mezinárodní úspěch (HBO film uvedlo v patnácti zemích a do osmi ho prodalo, v červnu bude mít premiéru v amerických kinech). Hořící keř patrně získá - aspoň v rámci televizního žánru - i nějaká mezinárodní ocenění. Mimochodem Cenu za nejlepší film v Arše udělovala první dáma české filmové kritiky Eva  Zaoralová s Milanem Fridrichem - ředitelem programu České televize, která scénář Štěpána Hulíka kdysi odmítla! Čerstvý držitel Ceny české filmové kritiky za scénář a ceny RWE udělované objevu roku se proto tehdy obrátil na společnost HBO, která Hořící keř (znamenitě) realizovala. Jde o dost unikátní situaci, protože ČT patří k pravidelným koproducentům českých filmů a někdo se v ní musel kvůli chybnému odhadu pěkně chytit za nos. Nápad instalovat Fridricha na pódium zrovna  při udílení ceny právě tomuto filmu byl sice velmi nešťastný, leč veřejnoprávní. (Veřejnoprávní účel mělo zřejmě i vystoupení generálního ředitele Národního filmového archivu Michala Breganta, který při udílení ceny za kameru Martinu Štrbovi dost neústrojně zviditelnil restaurátorské aktivity své organizace. Třeba o tom, že NFA zlikvidoval měsíčník Filmový přehled, se samozřejmě nemluvilo.)

Ondřej Zach není číšník nalévající sponzorský
Moet producentům Hořícího keře, ale muž,
který je za HBO zodpovědný za vznik tohoto filmu
Nevím, jak přímý přenos působil v televizi, předpokládám ale, že dojem na obrazovce byl stejně korektní a vkusný jako v sále. Blahopřání organizátorům - jen je mrzuté, že chyběl příliš mnoho oceněných. On nějaký telemost s Hollandovou by nebyl špatný... Volba moderátora byla dobrá, i když mně mnohé vtipy Václava Moravce moc vtipné nepřipadaly. Možná je to ovšem tím, že všichni kritici, kteří ceny udílejí, jsou už tradičně posazeni vzadu v sále, kde není skoro nic vidět ani slyšet. (Televizní kamery totiž musejí kvůli sledovanosti zabírat celebrity a ne nějakou Ivu Hejlíčkovou, Ivu Přivřelovou, Tomáše Seidla nebo Ondřeje Vosmíka, že.) Tohle při druhém udílení Cen velmi pěkně narušil Ondřej Vetchý,  který z pódia nečekaně zaběhl dozadu do sálu - mezi nás, dělný lid kritický.  

Žádné komentáře:

Okomentovat