Letošní ceny Americké akademie - Oscary - zviditelnily zase jednou rozpor mezi "silným společenským tématem" a "technickými kategoriemi". To první zastupovalo protiotrokářské drama Stevea McQueena 12 let v řetězech (čtyři tři Oscary) to druhé sci-fi Alfonsa Cuaróna Gravitace (sedm Oscarů). Na 86. Cenách Akademie tak zase neplatilo, že nejlepší film na sebe strhne pozornost v "hlavních" kategoriích (režie, scénář, herecké výkony). Loni nastalo totéž pnutí mezi filmy Argo a Pí a jeho život, tedy také mezi "silným tématem" a "technickými kategoriemi". Totéž se odehrálo v předchozích letech: Králova řeč vs. Počátek, Smrt čeká všude vs. Avatar, Milionář z chatrče vs. Podivuhodný případ Benjamina Buttona... Samozřejmě přitom neplatí, že filmy oceněné převážně v technických kategoriích nemají "silné téma" a filmy se "společenským" apelem nevynikají profesionálními kvalitami.
V oscarové historii je ovšem celkem obvyklé, že nejcennější Oscar - za nejlepší film - se spáří s druhým nejcennějších Oscarem - za nejlepší režii. Co může být logičtější? Stejně jako loni, i letos ovšem došlo k rozpojení: autor nejlepšího filmu, Steve McQueen, není nejlepším režisérem (loni zase tohoto Oscara Ang Lee vyfoukl Benu Affleckovi). Členové Akademie, jejichž rozhodování formuje podobu globálně nejrespektovanějších filmových cen, patrně upadají v souvislosti se zmíněným dělením do rozpaků. Jenže uvažování společenství, založeného na postarších, bílých mužích (85 procent ve věku nad padesát let), se až příliš podobá rozhodnutí zahraničních novinářů v Hollywoodu udělujících Zlaté glóby. Také ti vnímají Cuaróna jako nejlepšího režiséra a 12 let v řetězech jako nejlepší film (a také oni nakonec vyloučili ze hry Špinavý trik a Davida O. Russella, považovaného občas - nechápu příliš proč - za jednoho z nejzajímavějších amerických režisérů).
Je samozřejmě těžké direktivně prohlásit, že v Oscarech existují nějaké dlouhodobé trendy - možná je to prostě tak, že příliš zaměstnaní a konzervativní Akademici prostě načichávají nejnovější trendy od čipernějších novinářů, kteří na rozdíl od nich hodnocené filmy vzhledem k charakteru své profese musejí skutečně vidět (což patrně platí - aniž bych chtěla někomu sahat do svědomí - také v Čechách, kde bylo hlasování českých filmových kritiků a Akademiků prakticky identické). Možné je i to, že Oscary prostě zrcadlí zmíněnou, politicky korektní roztržku mezi filmy "s ušlechtilým posláním" a filmy, které jsou "pouze zábavou".
Pokud jde o mé bezvýznamné mínění, dala bych Gravitaci i toho Oscara za nejlepší film, protože 12 let v řetězech mi připadá hodně tendenční. Pokud jste ještě nečetli moje recenze na oba letošní oscarové "soky", tady jsou odkazy: 12 let v řetězech a Gravitace. Byla bych štědřejší, pokud jde o úžasného Scorseseho Vlka z Wall Street.
A tady jsou kompletní výsledky:
Nejlepší film:
12 let v řetězech
Nejlepší režie:
Alfonso Cuarón - Gravitace
Nejlepší herec v hlavní roli:
Matthew McConaughey - Klub poslední naděje
Nejlepší herečka v hlavní roli:
Cate Blanchettová - Jasmíniny slzy
Nejlepší herec ve vedlejší roli:
Jared Leto - Klub poslední naděje
Nejlepší herečka ve vedlejší roli:
Lupita Nyong'oová - 12 let v řetězech
Nejlepší neanglicky mluvený film:
Velká nádhera
Nejlepší animovaný film:
Ledové království
Nejlepší kamera:
Emmanuel Lubezki - Gravitace
Nejlepší původní scénář:
Spike Jonze - Ona
Nejlepší scénář-adaptace:
John Ridley - 12 let v řetězech
Nejlepší hudba:
Steven Price - Gravitace
Nejlepší píseň:
Let it Go, Ledové království
Nejlepší výprava a dekorace:
Catherine Martinová a Beverley Dunnová - Velký Gatsby
Nejlepší kostýmy:
Catherine Martinová - Velký Gatsby
Nejlepší masky:
Adruitha Leeová a Robin Mathewsová - Klub poslední naděje
Nejlepší střih:
Alfonso Cuarón a Mark Sanger - Gravitace
Nejlepší zvuk:
Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead a Chris Munro - Gravitace
Nejlepší zvukové efekty:
Glenn Freemantle - Gravitace
Nejlepší vizuální efekty:
Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk a Neil Corbould - Gravitace
Nejlepší celovečerní dokument:
20 Feet from Stardom
Nejlepší krátkometrážní dokument:
The Lady in Number 6: Music Saved My Life
Nejlepší krátkometrážní animovaný film:
Mr. Hublot
Nejlepší krátkometrážní hraný film:
Helium
V oscarové historii je ovšem celkem obvyklé, že nejcennější Oscar - za nejlepší film - se spáří s druhým nejcennějších Oscarem - za nejlepší režii. Co může být logičtější? Stejně jako loni, i letos ovšem došlo k rozpojení: autor nejlepšího filmu, Steve McQueen, není nejlepším režisérem (loni zase tohoto Oscara Ang Lee vyfoukl Benu Affleckovi). Členové Akademie, jejichž rozhodování formuje podobu globálně nejrespektovanějších filmových cen, patrně upadají v souvislosti se zmíněným dělením do rozpaků. Jenže uvažování společenství, založeného na postarších, bílých mužích (85 procent ve věku nad padesát let), se až příliš podobá rozhodnutí zahraničních novinářů v Hollywoodu udělujících Zlaté glóby. Také ti vnímají Cuaróna jako nejlepšího režiséra a 12 let v řetězech jako nejlepší film (a také oni nakonec vyloučili ze hry Špinavý trik a Davida O. Russella, považovaného občas - nechápu příliš proč - za jednoho z nejzajímavějších amerických režisérů).
Je samozřejmě těžké direktivně prohlásit, že v Oscarech existují nějaké dlouhodobé trendy - možná je to prostě tak, že příliš zaměstnaní a konzervativní Akademici prostě načichávají nejnovější trendy od čipernějších novinářů, kteří na rozdíl od nich hodnocené filmy vzhledem k charakteru své profese musejí skutečně vidět (což patrně platí - aniž bych chtěla někomu sahat do svědomí - také v Čechách, kde bylo hlasování českých filmových kritiků a Akademiků prakticky identické). Možné je i to, že Oscary prostě zrcadlí zmíněnou, politicky korektní roztržku mezi filmy "s ušlechtilým posláním" a filmy, které jsou "pouze zábavou".
Pokud jde o mé bezvýznamné mínění, dala bych Gravitaci i toho Oscara za nejlepší film, protože 12 let v řetězech mi připadá hodně tendenční. Pokud jste ještě nečetli moje recenze na oba letošní oscarové "soky", tady jsou odkazy: 12 let v řetězech a Gravitace. Byla bych štědřejší, pokud jde o úžasného Scorseseho Vlka z Wall Street.
A tady jsou kompletní výsledky:
Nejlepší film:
12 let v řetězech
Nejlepší režie:
Alfonso Cuarón - Gravitace
Nejlepší herec v hlavní roli:
Matthew McConaughey - Klub poslední naděje
Nejlepší herečka v hlavní roli:
Cate Blanchettová - Jasmíniny slzy
Nejlepší herec ve vedlejší roli:
Jared Leto - Klub poslední naděje
Nejlepší herečka ve vedlejší roli:
Lupita Nyong'oová - 12 let v řetězech
Nejlepší neanglicky mluvený film:
Velká nádhera
Nejlepší animovaný film:
Ledové království
Nejlepší kamera:
Emmanuel Lubezki - Gravitace
Nejlepší původní scénář:
Spike Jonze - Ona
Nejlepší scénář-adaptace:
John Ridley - 12 let v řetězech
Nejlepší hudba:
Steven Price - Gravitace
Nejlepší píseň:
Let it Go, Ledové království
Nejlepší výprava a dekorace:
Catherine Martinová a Beverley Dunnová - Velký Gatsby
Nejlepší kostýmy:
Catherine Martinová - Velký Gatsby
Nejlepší masky:
Adruitha Leeová a Robin Mathewsová - Klub poslední naděje
Nejlepší střih:
Alfonso Cuarón a Mark Sanger - Gravitace
Nejlepší zvuk:
Skip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead a Chris Munro - Gravitace
Nejlepší zvukové efekty:
Glenn Freemantle - Gravitace
Nejlepší vizuální efekty:
Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk a Neil Corbould - Gravitace
Nejlepší celovečerní dokument:
20 Feet from Stardom
Nejlepší krátkometrážní dokument:
The Lady in Number 6: Music Saved My Life
Nejlepší krátkometrážní animovaný film:
Mr. Hublot
Nejlepší krátkometrážní hraný film:
Helium
V úvodu chybka: 12 let v řetězech má 3 Oscary.
OdpovědětVymazatK loňskému ročníku je zajímavé dodat, že Ben Affleck, jehož Argo zvítězilo, nebyl na Oscara za režii ani nominován!
Letos jako loni jsou tak vítězové vlastně dva, 12 let v řetězech a Gravitace, a na paty jim se 3 Oscary (dvěma hereckými) šlape Klub poslední naděje. Jakkoli je McConaughey v tom filmu skvělý, osobně mě mrzí už pátá propadlá nominace DiCapria, který je ve Vlkovi úžasný! A je dobře, že propadl 10x nominovaný (nechápu) Špinavý trik.
Ovšem že nebyli nominováni Tom Hanks za Kapitána Phillipse, Emma Thompson za Zachraňte pana Bankse a Daniel Brühl za Rivaly, to je podivné. A že Rivalové jako by neexistovali, to nechápu... Milan
Myslel jsem, že všechny kategorie jsou předem jasné a přitom jsem jich pět netrefil: nejlepší celovečerní dokument, nejlepší krátký hraný film, nejlepší krátký animovaný film, nejlepší masky a nejlepší píseň. Takže to vlastně nebyla absolutní nuda (asi jako výsledky Českých lvů)? ;-)
OdpovědětVymazat