Avatar bez 3D brýlí |
Rio není žádné veledílo, produkční společnost Twentieh Century Fox na něm ovšem pravděpodobně neprodělá: samotný formát 3D pro rodinné publikum představuje lákavou atrakci. Boom stereoskopických filmů tak pokračuje, i když odborníci tvrdí, že je na ústupu. Jeho vrchol totiž zřejmě nastal před víc než rokem díky uvedení výpravné sci-fi Jamese Camerona Avatar. Od své premiéry v prosinci 2009 vydělal technicky inovativní snímek jen v USA téměř 750 milionů dolarů. Když k tomu připočteme víc než dvě miliardy dolarů ze světových tržeb, máme tu čest s nejvýdělečnějším titulem všech dob.
Burtonova Alenka by se bez 3D klidně obešla |
Hollywood se ovšem diváky snaží přesvědčit, že jsou svědky – nebo přímo hybateli – 3D revoluce. V době ekomonické krize totiž steroskopický formát představuje pro filmový průmysl záchranu – podobnou, jakou byl v době velké hospodářské krize ve 30. letech zvukový film. Návštěvnost v kinech všude po světě sice klesá, promítání filmu ve 3D jsou však nákladnější než klasické projekce a prodávají se na ně tudíž dražší lístky. Opticky to tedy stále ještě vypadá tak, že filmový průmysl – na rozdíl od jiných odvětví – krize zasáhla jen okrajově, protože jeho zisky se stále zvyšují.
Svět iluzí
Jaký bude Jack Sparrow ve 3D? |
Zkratka 3D tak sice znamená „třídimenzionální“, divák ale sleduje jenom klamnou prostorovou podívanou: plastický obraz si totiž mozek skládá ze dvou různých obrazů, z nichž každý je určen pro jedno oko. Totéž samozřejmě platí i pro 3D televizi, internet, domácí kino nebo videohry.
Opravdový prostorový obraz nám v budoucnosti ovšem může poskytnout až holografická projekce. Uživatel dnešního 3D – ať už v kině nebo doma - se tak ještě nějakou dobu neobejde bez speciálních brýlí. Ty sice pomáhají ošálit zrak a poskytnout mozku příslušné vjemy, o žádném uživatelsky příjemném zážitku se ovšem nedá mluvit. Argumentem proti 3D je právě nepohodlnost brýlí, kterých se kupříkladu v českých kinech používají - v souladu s existujícími systémy projekce - čtyři druhy.
Společenstvo slepců |
Pokud si chcete 3D projekci skutečně užít, naplánujte si návštěvu čerstvě digitalizovaného kina IMAX na pražské Floře. I když tamní nový digitál v očích specialistů nenahradí nádheru původní, klasické 70mm projekce, směřují právě do IMAXu nejočekávanější 3D hity letošní sezóny. Patří mezi ně čtvrtí Piráti z Karibiku, comicsová fantasy Thor nebo další díl akční série Mission: Impossible.
Falešné a pravé 3D
Souboji Titánů nepomohlo ani 3D |
S překlopením filmu do 3D se prý Hollywood často obrací na specialisty v Indii. Ať je výsledek jakýkoli, jde o nesrovnatelně méně nákladný a náročný proces než výroba „skutečného“ 3D filmu. Jeho natáčení se totiž pečlivě plánuje už od scénáře a předpokládá specifickou práci s herci a prostorem. Naprosto odlišný je střih i samotná práce s kamerou.
Kasovní hity Alenka v říši divů nebo Souboj Titánů ovšem potvrzují, že u diváků může uspět i „falešné“ 3D. Katastrofu naopak znamenala fantasy Poslední vládce větru „uměleckého“ režiséra M. Nighta Shyamalana. Ta loni dokonce získala anticenu Razzie za nejhorší stereoskopický film roku. I laik totiž poznal, že některé 3D efekty byly do filmu implantovány násilně a na poslední chvíli, a nesnesly se s režisérovou původní vizuální koncepcí.
Poslední vládce větru: hloupější, než jste doufali |
3D není žádná novinka
3D v 50. letech: rodinná atrakce |
Stereoskopickými filmy se ovšem samozřejmě nezabývali jen Američané: podobně jako v letech do vesmíru či ve zbrojení se je pokoušel trumfnout Sovětský svaz. Za první celovečerní snímek, který byl barevný a mluvený, vděčíme režisérovi Alexandru Andrejevskému. Diváci jeho Robinsona Crusoe v roce 1947 dokonce ani nepotřebovali speciální brýle. Separátní obrazy pro levé a pravé oko pro ně totiž vytvářelo speciální promítací plátno z vlnitého železa.
Vražda na objednávku ve 3D |
Přelom v historii plastických pohyblivých obrázků nastal až s digitální revolucí. Podíl na jejich globálním prosazení ovšem má i rozrůstající se řetězec kin IMAX, nabízejících divákovi špičkovou podívanou na obřím plátně. Jedním z prvních hollywoodských natočených digitálně ve 3D se stal v roce 2004 vánoční rodinný snímek Polární expres. Dodnes zůstává v pořadí jedenáctým nejvýdělečnějších 3D titulem všech dob.
Díky počítačově synchronizovaným digitálním kamerám a projekčním přístrojům dnešní 3D nabízí nesrovnatleně lepší zážitek než kdysi. Obraz je stabilnější a prostorová podívaná působí mnohem plynulejším dojmem: diváky tak bolí hlava výrazně méně, než jejich tatínky a dědečky.
Budoucnost ve 3D
Kozí příběh: nehezké, ale stereoskopické |
Počet kin, která nabízejí 3D projekci, tak i v Čechách stále narůstá. A nejde jen o multiplexy, ale i o „normální“ jednosálové biografy: v Čechách je dnes už 128 kinosálů určených milovníkům 3D zážitků. Na to, jestli se taková investice dlouhodobě vyplatí, ovšem dnes nikdo neumí odpovědět.
The Hole |
Na to, že stereoskopické snímky nezlikvidují klasický film, má stejný názor i režisér Jan Tománek, který v roce 2008 natočil první český (a první východoevropský) animovaný celovečerní snímek. Pro svou pohádkovou komedii Kozí příběh – Pověsti staré Prahy si ovšem vytvořil vlastní verzi potřebného kamerového systému. Ten, který se dá koupit v zahraničí, se mu totiž právem zdál nepřiměřeně drahý.
Navzdory tomu ovšem kouzlu módní technologie propadají i další domácí filmaři. V červnu chystá režisér F. A. Brabec do kin první český hraný 3D film – muzikál V pěřině. Své první stereoskopické role v něm vytvoří Lucie Bílá a Karel Roden.
(Tento text jsem napsala do týdeníku Euro, kde před týdnem také vyšel. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji.)
Fajn, ale vůbec nerozumím té zmínce o Kozím příběhu. Myslíte tím první díl (který ovšm podle mě nebyl 3D - ve smyslu stereoskopický)? A k čemu potřebuje počítačový animátor kamerový systém? Nespletla jste si to s Fimfárem?
OdpovědětVymazatMám na mysli film Kozí příběh - Pověsti staré Prahy (2008), který měl dokonce slogan "První český celovečerní 3D animovaný film" (viz http://www.kinobox.cz/cfn/film/37062-kozi-pribeh-povesti-stare-prahy).
OdpovědětVymazatAno, a tu kameru jsem měla asi dát do uvozovek nebo tak něco - samozřejmě vím, že je to u 3D jinak. Bohužel jsem to celé musela hodně zjednodušit - místa v časopisu bylo málo a vysvětlení pro čtenáře Eura, který není Ringem a o věci pranic neví, by mi sežralo další cenný odstavec textu potřebný pro jiná moudra. :-)
Ale to u Kozího příběhu nebylo myšleno 3D jako stereoskopie, ale 3D jako CGI, nebo se pletu? (Myslím, že se nepletu :-D.)
OdpovědětVymazatDocela by mě zajímal váš názor na 3D. Jestli ho máte/nemáte ráda. Z článku jsem to nepoznal (což je asi dobře).
Mám pocit, že se stalo hrozně moderní na to nadávat. Já to stále považuju za pěkný bonus, když je kvalitní a když je volbou... V Čechách to trochu znepříjemňuje věc dabingu, ale za to 3D neviním...
M. Svoboda
M. Svoboda: Aha, já Kozí příběh neviděla, proto ten omyl :-). Tak to se omlouvám.
OdpovědětVymazatČlánek byl schválně psán objektivisticky a informačně (byť zjevně s chybami :-)), pro takový typ periodika je to nejvhodnější. Já jsem 3D dlouho považovala jen za pomíjivou atrakci a neměla ho moc "ráda". Ale teď jsem ho začala respektovat a pokouším se v něm vyznat. Stejně jako vy mám pocit, že bych si ráda zvolila, v jaké podobě film uvidím. A pokud jde o dabing, myslím, že brzy budou dabované především filmy pro děti a ostatní budou mít normálně titulky.