Ještě větší blbec, než jsme doufali |
Ještě větší blbec, než jsme doufali – to je název erbovní „restituční“ komedie, kterou v roce 1994 natočil Vít Olmer. Jejím hrdinou je naivní nešika Vitoušek, který po listopadu 1989 přijde o práci (Národní divadlo, kde hlídal hladinu spodních vod, přebírají jeptišky) i střechu nad hlavou (nový majitel bytový dům předělává na kasino).
Prototyp českého naivky, Luděk Sobota |
Blbec v podstatě uzavírá sérii snímků, které se vyrojily po sametovém převratu, aby se v duchu staré dobré komunálníé satiry vyjádřily k nové české realitě. Režisér Vít Olmer se spoluscenáristou a hlavním představitelem Luďkem Sobotou přitom vyzobali z filmů svých předchůdců osvědčené motivy, takže jejich snímek k nim dnes může posloužit coby manuál. Tyto filmy totiž disponují velmi jednoduchým schématem.
Divák jako největší blbec
Tankový prapor (Miroslav Donutil) |
Po listopadu 1989 se proto se spotřební filmovou zábavou domácí provenience roztrhl pytel. Filmaři se ovšem rozhodli nezávaznou zábavu maskovat úlisnou společenskou satirou! Karatelský tón tepající nešvary nové doby zaváněl kalkulem a pokrytectvím. Pomyslným diváckým masám totiž vycházel vstříc křečovitým populismem, jenž neměl s realitou mnoho společného. Nové době tak se tak vesměs nastavovalo stejně pokřivené zrcadlo, jaké využívaly pseudokritické snímky v minulém režimu.
Slunce, seno, erotika |
Pokud se Troška později v trilogii Kameňák stal vypravěčem anekdot, zachoval si vyrovnanější (ne)vkus než řada jeho kolegů, kteří se na počátku 90. let pokoušeli o lidovost. Ta je mu – v dobrém i zlém – bytostně vlastní. U „intelektuálských“ umělců typu Věry Chytilové (Dědictví aneb Kurvahošigutntag / 1992) nebo Juraje Jakubiska (Lepšie je byť bohatý a zdravý jako chudobný a chorý / 1992) však zarazila a znechutila.
Pomsta nové době
Playgirls 2 |
Inteligentní tvůrci starší generace zřejmě po listopadu 1989 koketovali s „lidovou“ společenskou kritikou proto, že trpěli akutním syndromem ztráty nepřítele. Za minulého režimu nejrůznějšími způsoby bojovali s cenzurou a museli se často uchylovat ke kompromisům a jinotajům, aby vyjádřili nevoli vůči jeho špinavým praktikám a morálním deformacím společnosti.
Dědictví Věry Chytilové |
Ještě legitimněji působil nápad obrátit se na většinového diváka prostřednictvím žánrových filmů, nejčastěji prostoduchých komedií. „Morální“ poselství, trčící z filmu jako násada od hrábí, musel pochopit i sebevětší idiot. Podobně přitom uvažovala zkušená intelektuálská filmařka Věra Chytilová i prostoduchý diletant Jan Bartoň, pachatele patrně nejhoršího „kritického“ snímku své doby – Hořkého léta (1995).
Jenže i tyto komedie – aby fungovaly – vyžadovaly dobrou znalost řemesla. A ta polistopadovému českému filmu zoufale chyběla. Diváci se proto do kina nijak nehrnuli. Možná snili o bazénech a rychlých autech a respektovali podnikatele ve fialových sakách – na podbízivou zábavu neuměle kritizující polistopadovou realitu však neměli chuť. Do kin je tak přitáhla jen solidní moralita Dědictví aneb Kurvahošigutntag (díky populárními Bolku Polívkovi) a nevalně udělaný Konec básníků v Čechách, který ovšem těžil z úspěchu předchozích dílů „básnické“ série.
Z reality do pohádky
Dědictví - Karel Gott jako symbol úspěchu pro idioty |
Není ani divu, že hrdinou takových filmů musí být přihlouplý naivka, který je divákovi vnucován coby prototyp malého českého člověka. Divákovi nezbývá, než mu držet palce, protože ostatní postavy ve vyprávění jsou prohnané stvůry nebo jejich morálně pokřivené, ubohé oběti. Dědictví dávné moralizátorky Věry Chytilové či Olmerův Blbec ukazují, jak snadno prostý hrdina ve špatné společnosti podlehne bezpracnému a „amorálnímu“ sladkému životu. Když to postihne hrdiny v podání populárních herců Bolka Polívky či Luďka Soboty, je v bezprostředním ohrožení každý „normální“ divák. V obou filmech se symbolem podlehnutí stává bazén, v němž se obluzený protagonista cachtá ve společnosti vnadných, poloobnažených krasavic.
Anděl v Dědictví aneb kurva se neříká... |
Lepší je být bohatý a zdravý... |
Nejvýraznější roli ovšem pohádková postava hraje v privatizační taškařici Divoké pivo (natočené v roce 1993, ale uvedeném do kin o dva roky později): tam je totiž hlavní hrdinkou sličná Dobromila (Markéta Hrubešová), dcera středověkého sládka, kterou dali nepoctiví radní kdysi popravit, protože upozorňovala na pančování populárního moku. Dobromila přichází do moderního světa, aby v jihočeském městečku dohlédla na pocitvou privatizaci místního pivovaru. Podobně jako titulní zvířecí hrdina klasické české komedie Až přijde kocour z roku 1963, i ona disponuje kouzelou mocí: kdo si před ní lokne piva, mluví pravdu…
V populistických snímcích operujících s komunální satirou se ovšem později pohádkové bytosti přestaly vyskytovat: v komedii Františka Filipa Nebát se a nakrást (1999, s Luďkem Sobotou) či v komedii Martina Kotíka Vy nám taky, šéfe! (2008) po nich není ani stopy.
Podnikání – zkáza (českého) lidstva
Dědictví jako odsudek mamonu |
Rozdělení lidí na veselou, dobrotivou lůzu a zlé, nešťastné boháče, kteří kvůli mamonu zapomněli na „skutečné“ hodnoty, je staré jako lidstvo samo. Spíš než z pohádek si je ovšem filmaři vypůjčili z normalizační, respektive socialistické kinematografie – navzdory skutečnosti, že taková sociální schémata parodovala legendární Pytlákova schovanka už v roce 1949. V „kritických“ příbězích po roce 1989 nepředstavuje největší zlo restituent. To je jenom chudák, který neumí s majetkem spadlým z nebe zacházet. Vitoušek z Ještě většího blbce nakonec pořídí ještě celkem dobře.
Hotýlek v srdci Evropy |
Splynout s podnikatelským stavem se ovšem v první polovině 90. let rovnalo pádu do morálních pekel, jejichž nekorunovaným králem je padouch v „akční krimi“ Hořké léto: ten totiž dokonce ze zášti unese půvabnou hrdinku – studentku, jež je hrdou nositelkou titulu Miss Haná. Nebýt dívčina oddaného přítele, lékaře letecké záchranné služby, kdo ví, co by se s nebohou dívkou stalo… Podnikatelé jsou zavrženíhodnými taškáři i v Divokém pivu, kde se místního pivovaru pokouší zmocnit podvodný německý podnikatel Montag (Antonín „Strýček“ Jedlička), ve skutečnosti zbohatlický kabaretiér Pondělíček z Brna. Dalším zloduchem je tu majitel společnosti Eurofond, pašerák cigaret Jonáček, jemuž pomáhá podlá Evelína. Ta coby svůdná sekretářka infiltruje do místního zkorumpovaného zastupitelstva.
Ve čtvrtém dílu Básníků se zase hrdina – věčný snílek Štěpán Šafránek v podání Pavla Kříže – odmítne podílet na lukrativním kšeftování s lidským zdravím, a protože nemá peníze na zřízení soukromé praxe, neuchytí se v podnikatelské sféře jako jeho dávní známí a kolegové. Skončí ušlechtile coby lékař v sanatoriu pro mentálně postižené děti.
Lepší je být bohatý... konec morálky |
Podobně uvažovali i autoři komedie Trhala fialky dynamitem, v níž se početná moravská rodina Karafiátových (jíž vládne bodrá mamka v podání Heleny Růžičkové) rozhodne podnikat v cestovním ruchu. Nová doba totiž rodince znemožnila dosavadní způsob obživy založený na recyklaci kradených smutečních věnců do podoby zdobných kytic. Je příznačné, že nezkušení naivkové narazí, když se střetnou se „skutečnými“, tvrdými podnikateli.
Kde končí legrace
Playgirls jako upadlá pikantérie |
Etické zázemí nepostrádají ovšem jen Playgirls: většina polistopadových kritických snímků se sice ohání morálkou, ale nemůže skrýt rozpor mezi karatelským tónem a snahou lacino se zavděčit se pomyslnému „blbému“ divákovi. Hrdina, se kterým by se publikum mělo ztotožnit, je jenom výmyslem, jehož charakter není odpozorovaný z reality, ale vycucaný z prstu. Postavy, odvozené z pokleslých vzorů, neženou kupředu pozitivní (nebo vůbec nějaké) cíle. A jejich kroky většinou neřídí osudová nutnost, ale snaha autorů pobavit diváky za každou cenu sledem halabala pospojovaných, více či méně vtipných epizod. Odfláknutý populismus ovšem nebyl příznačný jen pro pokleslé, polistopadové kritické komedie, marnivě kladoucí důraz na svého malého, českého ducha. V o chlup vážněji míněné podobě ožil i v kriminálních snímcích s akčními prvky. Vedle Hořkého léta se k této nálepce hlásil i Kamarád do deště II. – Příběh z Brooklynu (1992) režiséra Jaroslava Soukupa či Olmerova Nahota na prodej (1993). Tyto filmy se sice snažily působit světácky a koketovaly s výrazivem hollywoodských thrillerů, i ony ovšem operovaly se zjednodušenou společenskou kritikou, typizovanými postavami a nablblými schématy.
Nahota na prodej |
Je jasné, že filmy, které většinou za moc nestály už v době svého vzniku, se s uplývajícím časem nijak nevylepšily. Snad jen Chytilové Dědictví drží pohromadě a dokonce získává na zajímavosti. Některé z těchto filmů se periodicky objevují v televizi a šíří kolem sebe odér zatuchlosti, spojený s pachutí nostalgie. Většina z nich se ovšem těší zaslouženému zapomenutí. Hořké léto dokonce dnešním divákům úplně vypadlo z paměti, protože jeho tvůrce a producent Jan Bartoň prý šel do sebe a postaral se o zmizení dílka ve svém soukromém „trezoru“.
Vyhnání z ráje |
Možná nejpodivnější ovšem je, že pokleslá schémata pracují dál i v současnosti, ve filmech, které se do první poloviny 90. let vracejí jako do retro-minulosti. Nepěkně tak zabodoval režisér Petra Jákl, jehož thriller Kajínek (2010) je sice nesrovnatelně profesionálnější než Nahota na prodej, líčí ovšem zkorumpovanou a prohnilou českou realitu 90. let se stejnou prostoduchou jánošíkovskou energií. Nohy ujely dokonce i Janu Hřebejkovi v jeho zatím nejhorším filmu, tragikomedii U mě dobrý (2008), který se vrací do polistopadové éry, aby vylíčil rafinovaný podraz skupinky bodrých kamarádů na partu zlovolných skořápkářů.
Odkaz pokleslých moralit z éry raného polistopadového kapitalismu se tak české kinematografie drží jako chronická dětská vyrážka, kterou je potřeba čas od času podrbat.
(Tento text jsem psala pro časopis jen pro muže ForMen a bavilo mne to. Redakci za možnost ho napsat a uveřejnit i zde děkuji.)
Díky za filmové typy. Právě tyto satirické filmy mě spíše osloví než agitační filmy nebo novodobé filmy o tzv. reálném socialismu.Tyto díla mě spíše připomínají filmy s padesátých let.
OdpovědětVymazatAbych byl objektivní některé filmy jsou opravdu velmi zmatené. Ovšem jiné zase vyčnívají.
OdpovědětVymazat