Vynálezce Nikola Tesla v Dokonalém triku - to byla jedna ze signifikantních filmových rolí popové hvězdy, která se na plátně naneštěstí objevovala nesoustavně a s vnitřní přetržitostí. Podobně jako jiní přemýšliví tvůrci, Christopher Nolan nahradil ve filmu Bowieho muzikantské charisma charismatem filmové postavy, které by ovšem nemohlo fungovat bez představitelovy původní aury. Ta byla vyjadřovaná - na pódiu i ve filmu - nejrůznějšími maskami a převleky. Tam postupovali už Nicolas Roeg v Muži, který spadl na Zemi, Jim Henson v Labyrintu či Tony Scott v Hladu. Propojení filmové role a "teatrální" existence Bowieho-muzikanta chtě nechtě fungovalo i v okamžiku, kdy se hudební hvězda zkoušela pustit do "vážného" charakterního hraní zbaveného efektní masky (Veselé Vánoce, pane Lawrenci japonského režiséra Nagisy Óšimy).
Díky zájmu o prezentaci na filmovém plátně (kterou jsem zaznamenala na kterési dávné Letní filmové škole díky Pennebakerově koncertnímu záznamu Ziggy Stardust a The Spiders from Mars) byly Bowieho fúze s filmem častější a úspěšnější než u jeho hudebních kolegů.
David Bowie, který začal směřovat k nové (a nepochybně vizuáně působivé) inkarnaci včera, už žádný další film nenatočí. Album Blackstar, které vydal v pátek, v den svých devětašedesátých narozenin, bylo dlouho očekávané a poslední. Klip nazvaný Lazarus, který k němu vznikl, je Bowieho posledním klipem. Tak poslouchejte a dívejte se. Nolanovský Tesla v Dokonalém triku nám přece připomíná, že kopie a reprodukce jsou věčně živé, možná živější, než originály.
David Bowie, který začal směřovat k nové (a nepochybně vizuáně působivé) inkarnaci včera, už žádný další film nenatočí. Album Blackstar, které vydal v pátek, v den svých devětašedesátých narozenin, bylo dlouho očekávané a poslední. Klip nazvaný Lazarus, který k němu vznikl, je Bowieho posledním klipem. Tak poslouchejte a dívejte se. Nolanovský Tesla v Dokonalém triku nám přece připomíná, že kopie a reprodukce jsou věčně živé, možná živější, než originály.
Žádné komentáře:
Okomentovat