Filmový přehled je také velmi podrobný - obrázky v něm sice nenajdete, ale v množství, přesnosti a kvalitě informací a v detailnosti popisu obsahů filmu se časopisu, vycházejícím v originálním a praktickém "ležatém" formátu, nevyrovnají ani "spřátelené" slavné tiskoviny - americké Variety nebo anglický Sight & Sound (který vydává Britský filmový ústav - podobně vzal Filmový přehled pod svá ochranná křídla poměrně nedávno náš Národní filmový archiv).
Po drtivou většinu své existence poskytuje Filmový přehled aktuální zprávu o nových filmech, zároveň však svým formátem a skladbou textu vybízí svého četnáře k uspořádání vlastní kartotéky. Ta nejkompletnější (i když nikoli úplná) se nachází v samotné redakci v místnostech NFA v Bartolomějské ulici, v legendární obrovské zelené registračce, kam je radost se zahrabat. Na tak posvátná místa se ovšem hned tak nedostanete: nejlepší je objednat si Přehled (včetně starších čísel) pěkně domů, ať už v papírové nebo digitální podobě. Můžete si začít tvořit vlastní databázi informací, nebo si za dvacet, třicet let na přibývající kartotéční listy koupit svou první registračku...
Přehled ale nabízí i jistý druh "normálního" počtení v podobě hodnotících textů, uvozujících každý jednotlivý film (ty se v posledním dvacetiletí konečně směly zbavit ideologického zabarvení, některé kousky třeba z 50. či 70. let ovšem právě díky nim nabízejí nebývalé přesný obraz totalitní doby). Časopis, vznikající s mezním nasazením početně minimální redakce, poskytuje i kompletní a ověřené filmografie tvůrců a herců.
Většina českých filmových profesionálů (ať už filmy programují pro kina, distribuují je nebo o nich píší) považuje Filmový přehled za zcela nepostradalenou tiskovinu, se kterou se neustále radí - a v případě řady publicistů ji také bezskrupulózně vykrádají. Pokud se vám nechce (nebo nedokážete) myslet, nestihli jste novinářskou projekci, odešli z ní nebo na ní beznadějně usnuli, můžete s pomocí Filmového přehledu profesionální díry snadno zalátat.
Kolem Filmového přehledu, jehož nenahraditelným šéfredaktorem je dnes Tomáš Bartošek a asistentkou redakce neméně nenahraditelná Klára Koubová (na fotce vpravo), se už pěknou řádku let soustřeďuje až zednářsky elitní společnost odborníků: skoro každý, kdo v psaní o filmu něčeho dosáhl, s ní přišel do kontaktun někdy i jako autor (nebo i redaktor). Psát do Přehledu (což činím už přes dvacet let, takže to mohu posoudit) je mimochodem skvělou školou postřehu a pružnosti.
Zvlášť objektivní zaznamenání obsahu bývá ve skutečnosti často nesmírně těžké - a nejde jen o to, že po sobě někdy obtížně luštíte podrobné poznámky, načmárané na klíně během technicky ne zcela kvalitní novinářské projekce se simultánním překladem Františka Fuky (který musí stejně zodpovědně překládat Shakespearovy verše i černošský slang). Vměstnat do požadovaného rozměru obsah některé z nových bondovek nebo nových Star Wars je mistrovským kouskem, který ovládá leda tak Tomáš Seidl (na fotce nahoře se nachází vlevo).
Nejužší přátelské kontakty měl Přehled dlouhá léta s bývalou redakcí Cinemy: spojoval je neustálý denní kontakt a společné ověřování faktů, ale i osobnost externího odborného redaktora Michaela Málka (na fotce chlapík s knírem a typickým postojem Indiana Jonese). Muž, který se ve svém oboru nikdy nemýlí, dokáže vložit i do lakonických korektorských znamének na okraji redigované stránky tolik sžíravé ironie, že mnohé křehčí povahy i po letech přivádí k pláči. (Nová redakce Cinemy mimochodem prohlásila, že žádného takového korektora nepotřebuje :-).)
Minulý čtvrtek odpoledne v kině Ponrepo a přilehlých prostorách proběhla oslava sedmdesátin Filmového přehledu (a také Bartoškových šedesátin). Kino, naplněné přáteli a zasloužilými bývalými i současnými spolupracovníky redakce, se dočkalo důstojného programu, jehož součástí bylo promítání animovaného kraťasu Václava Bedřicha Uloupený obraz a četba jeho obsahu tak, jak ho napsal dnes už pozapomenutý autor Filmového přehledu.
Nechyběl projev ředitele NFA Vladimíra Opěly či Bartoškův lehce sebekritický, lehce žertovný proslov, doprovázený trestuhodně velkoplošnou projekcí fotografií (proč jsem tam proboha vždycky byla k vidění jenom se sklenkou vína nebo příborem zaraženým v puse?). Výstavku fotek a kuriozit ve foyeru kina stupňovala chuť na zlatý hřeb programu - úchvatnou tombolu, kde se dala vyhrát fotka Maxe von Sydowa podepsaná jejím autorem (a letitým spolupracovníkem Přehledu) Milošem Fikejzem, láhev piva Divá Bára, které musí Tomáš Seidl ještě uvařit, nebo náhrdelník od mojí maličkosti, nazvaný Tajemný Přehled touhy (vyhrál ho Jarda Sedláček). A to ještě nikdo netušil, že vyvolení budou moct během večera ochutnat jeden z vynikajících moučníků tmavovlasé Marilyn Monroeové knihovny NFA - Jarky Fikejzové.
Ale dost už soukromých plesků. Jen poznámka na závěr: zůstává paradoxem, že vzhledem k minimální reklamě o existenci Filmového přehledu mnoho lidí z oboru (kupříkladu studentů FAMU či rozličných filmových věd) pranic netuší. Přitom je Filmový přehled - poté, co Premiere zahnala ekonomická krize na internet - vedle upadlé Cinemy jediným filmovým měsíčníkem na našem území.
Pan Bartošek- to je ten charismatický pán na nejhořejší fotce? Taky jsem to odbírala, ale pak v průběhu 80 tých let otrávena nevalnými filmy v naší distribuci, jsem to odhlásila. FP má jen jednu malinkou vadu, buď musím počkat se čtením, až shlédnu film nebo v první 3 přestat a dočíst potom. Protože jinak se celý děj.
OdpovědětVymazatEva Součková
Ano, Tomáš Bartošek je ten protivný vousatý dědek, žvýkající Přehled, na první fotce. :-) Já naštěstí mám mizernou paměť, když čtu o ději filmu nebo mi ho někdo vypráví, takže nemám takový problém jako vy. Hned to zapomenu a jsem v kině celá udivená... a vyjukaná..
OdpovědětVymazatAlena
Máte pravdu Filmový přehled je dnes prakticky jediný rozumný filmový měsíčník, kde je o každém filmu spousta informací. Což je na druhou stranu trochu smutné. Pamatuji doby, kdy tu bylo filmových magazínů na naši malou zemi až moc. Že by dnes už filmy tolik netáhly?
OdpovědětVymazatPovedené= krásné šperky vtipně inspirované filmy. A okouzlující P. Newman dole na fotce.
OdpovědětVymazat