Prohledat tento blog

středa 22. června 2011

Pan Popper a jeho tučňáci

Potíže muže v přechodu vyřeší tučňáci
Jim Carrey těsně před padesátkou se snaží navazovat na to, jaký byl Jim Carrey v roce 1994, v době Ace Ventury: Zvířecího detektiva. Jenže mezi tím se stalo plno věcí, "vážně" dobrých (jako Truman Show, Muž na Měsíci nebo Věčný svit neposkvrněné mysli) i komediálně horších (jako třeba Grinch nebo Finty Dicka a Jane). Při spoustě carryovek zjišťuji, že se směju, ale vlastně mne vůbec nezajímá, o čem a jak jsou tyhle filmy udělané. Nějak se mi mechanicky zkroutí pusa do veselé grimasy, podobně jako samotnému Carreymu jeho gumově pružná herecká maska, když dělá do kamery nějaký ten svůj komický obličej. U Pana Poppera to platí také. 

Film propaguje zdravou stravu: suši
na různé způsoby 
V poslední době Carrey hodně experimentuje, ale diváky to nezajímá (nijak dobře si nevedla digitální Vánoční koleda, a gay komedie I Love You, Phillip Morris byla bohužel strašlivý propadák). Pan Popper a jeho tučňáci možná vypadaly jako sázka na jistotu, čísla nelítostně praví, že film s rozpočtem 55 milionů dolarů však za první víkend utržil jen 18 a půl milionu (a od 17. června, kdy měl premiéru v USA, je navýšil už jen o něco víc než o dva miliony). Časy, kdy Carrey fungoval jako kasovní jistota, jsou zřejmě pryč: hercovým posledním diváckým hitem byl Božský Bruce, což je už osm let! Směs bezmezné nekorektnosti a starosvětskosti, která Carreyho pudila k nejrůznějším "morálním" historkám o důležitosti mezilidských vztahů, zřejmě už jaksi nezabírá. 

Tučňáci nepatří do zoo,
ubíjí to jejich osobnost
V adaptaci klasické dětské knížky Richarda a Florence Atwaterových, kterou režíroval nikoli nezajímavý Mark Waters, vypadá Carrey staře a jaksi mechanicky, digitálně. V tom konvenuje svým šesti tučňáčím spoluhráčům. Mimochodem nedokážu uvěřit tomu, že jde o skutečné, živé ptáky a že jen některé scény s nimi byly trikově dotvořeny: nenašla jsem ani jedinou, o které bych byla v tomto směru přesvědčená. Takže buď je film dalším triumfem nejmodernější trikové techniky, nebo tiskové materiály lžou. Ve skutečnosti je to ovšem jedno: v Panu Popperovi působí uměle jako nanuk plný éček všechno - a nejvíc zápletka kolem uchvátaného, cynického byznysmena, kterému zemřelý otec odkáže šestici tučňáků, což posléze podle očekávání zcela změní jeho životní priority. Ta je oproti knížce v souladu s požadavky "kinematografie hospodářské krize pro nejmenší diváky" aktualizovaná (malíře pokojů se dvanácti tučňáky se změnil v ziskuchtivého finančníka s polovičním počtem těchto ptáků), ale působí  neskutečně neosobně a chladně. 

Film je také klasickou re-marriage story 
Film je postavený na nanukové bázi i v tom, že se skoro celý odehrává v zimě, což by mohlo v letních parnech působit osvěživě (ale nepůsobí). Coby typický letní blockbuster je určený rodinnému publiku s nejmenšími dětmi, což je docela v pořádku. Je proto velmi jednoduchý a minimálně sprostý (tedy pokud ho poměřujete s filmy pro větší děti nebo s Carreyho obvyklou úrovní humoru: tučňáci vyměšují a jeden trpí větry, což má být legrace). Nemohu se však ubránit pocitu, že ten film by mohl být zábavnější a bláznivější, protože tak je současná produkce filmů pro děti (i ty malé) prostě nastavená. Nemyslím, že jsem se příliš nudila, ale ani důvtipná scéna, ve které se podlaha newyorského Gugenheimova muzea změní v tučňáčí skluzavku, nemůže podle mne ospravedlnit  existenci celovečerního filmu. 

Tučňák oslí a Carrey gumový 
Předpokládám, že na všeobecném dojmu, že všichni tvůrci a herci během příprav na natáčení prošli jakousi decentní formou lobotomie, se podílí především nějaké záhadné rozhodnutí šéfů studia Fox. Protože jsem optimistka, věřím, že půjde jen o dočasné změny. A že Jim Carrey třeba ještě natočí něco, co mne bude opravdu bavit a překvapovat, a ne mi jenom mechanicky roztahovat čelisti do úsměvu.    



USA 2011, 95 minut, dabing
Režie: Mark Waters
Scénář: Sean Anders, John Morris, Jared Stern (na motivy knihy Richarda a Florence Atwaterových
Kamera: Florian Ballhaus
Hrají: Jim Carrey (Popper), Carla Guginoová (Amanda), Angela Lansburyová (paní Van Gundy), Ophelia Lovibondová (Pippi), Clark Gregg (Jones), David Krumholtz (Kent), Madeline Carrollová (Janie), Maxwell Perry Cotton (Billy)

Premiéra: 23.6.2011

Žádné komentáře:

Okomentovat