Prohledat tento blog

pondělí 6. června 2011

Portrét: Lars von Trier


Otázka, jestli by Lars von Trier získal Zlatou palmu v Cannes, kdyby neprovokoval na tiskové konferenci, je samozřejmě jen hypotetická (svůj názor na režisérovo chování jsem komentovala tady). Porota nejprestižnějšího „uměleckého“ filmového festivalu na světě ocenila nicméně jeho film hereckou cenou pro Kirsten Dunstovou a film měl reklamu, jaké by se mu normálně ani jako vítězi nejspíš nedostalo.

Psychologické drama Melancholia (které jsem recenzovala zde) si na jihu Francie odbylo slavnostní premiéru 18. května, další čtvrtek vstoupilo do dánských a také českých kin. Vzápětí po canneských snobech, kteří tolik milují umění i hollywoodské celebrity, jsme se také my mohli nadchnout pro nové dílo dánského mistra. Nebo je zavrhnout jako depresivní a zvrácené. V Trierově případě totiž neexistuje kompromis: zlatá střední cesta lhostejnosti zůstává divákovi uzavřena. „Film by měl být jako kámen ve tvé botě,“ tvrdí ostatně režisér, který v dubnu oslavil pětapadesátiny. 

Jde o tvůrce, kterého by nebavil osamělý život ve vlastní slonovinové věži: tvoří, aby své diváky provokoval a dráždil. A dokáže při tom zasáhnout jak znalce vysokého umění, tak fanoušky mainstreamu. Jedenáct velmi různorodých celovečerních titulů, které Lars von Trier natočil, spojuje přesvědčení, že pravidla byla stvořena k tomu, aby si je člověk osvojil – a pak je porušil.

Vášeň pro žánr 

Evropa je Larsovým možná nejlepším dílem
Ze snímků absolventa filmových studií na Kodaňské univerzitě a filmové režie na Dánské filmové škole je patrné, jak bohatým zdrojem témat, postupů a motivů je pro něj kinematografie. Už ve svém debutu, vizuálně podmanivé krimi Prvek zločinu (1984), Trier vycházel z atmosféry expresionismu a filmu noir. Klasické prvky využíval i ve stylovém retro dramatu Evropa (1991), jehož idealistický americký hrdina zažíval deziluzi v poválečném Frankfurtu. Pro ceněný milostný příběh Prolomit vlny (1996) zase vytěžil stravující, temné poselství o potřebě absolutní oběti z půdorysu romantických snímků o tom, jak „chlapec potkává dívku“ a ožení se s ní. Depresivní Tanec v temnotách (2000), který Trierovi v Cannes před jedenácti lety vynesl Zlatou palmu, se zase vázal mistrně natočenými snovými sekvencemi k tradici hollywoodského muzikálu. Nejčastěji se však režisér vrací k „pokleslému“ hollywoodskému hororu - filmu hrůzy s nadpřirozenými prvky. K tomu odkazoval jeho druhý film Epidemic (1987) i divácky úspěšný nemocniční seriál Království (jehož spolutvůrcem byl Trier v letech 1994 až 1997). Ze stejné oblasti provokativně těžilo i psychologické drama Antikrist (2009), v němž se manželský pár traumatizovaný smrtí malého synka pokouší vypořádat s vlastními démony v osamělé lesní chatě. 

Krásný film o svatbě: Mělancholia
Trierův nejnovější film pak půdorys „romantického“ příběhu o rodinné svatbě kombinuje s apokalyptickou sci-fi o zmaru přicházejícím z kosmu. V Melancholii totiž oblohu náhle opanuje titulní zlověstná, cizí planeta, která uvrhne svatebčany spolu s celým lidstvem na práh apokalypsy. Sám režisér snímek charakterizoval jako „katastrofické psychologické drama“. Prohlásil dokonce, že jde o první jeho film se špatným koncem. Znalcům svých děl tak řádně zamotal hlavu: který z mistrových filmů kdy vlastně skončil dobře? Cožpak nejde o reprezentativní přehlídku násilných smrtí, zmrzačení, společenského vyobcování a ponížení hrdinů, kteří se rozhodli rebelovat proti konvencím?

Trierova představa „dobrého konce“ ovšem nikdy neměla mnoho společného s hollywoodskými happy endy. I když ve svých filmech používá stylizované prvky, mainstreamové žánry a „neskutečné“ motivy, popisuje životní realitu. A v té se šťastné konce moc nevyskytují.

„Dnes večer všechno dobře dopadne, zlí se budou smát a dobří budou plakat,“ prohlašuje sarkasticky režisér-moralista ústy mongoloidního páru myčů nádobí, kteří z podzemí nemocnice komentují dějové peripetie seriálu Království.

Umění provokovat 

Antikrist: chaos vládne
Uprostřed nejhlubší noci plné přízraků zrozených z přetvářky, nelásky, nevíry – a také pokleslé zábavy - se snaha být upřímný může podobat zlovolným útokům asociála snažícího se být za všech okolností temný. Apokalyptická atmosféra Trierových filmů se však odvíjí i od faktu, že jejich autor po léta zápasí s klinickými depresemi. Navíc je přesvědčen, že rozumový řád civilizovaného světa v našich časech selhává, což nahrává osvobození primitivních lidských pudů a iracionálních mechanismů. Jak režisér praví ústy mrtvé lišky v Antikristovi: „Chaos vládne“.

Pro diváka je ovšem vzrušující hádat, kdy Trier něco myslí upřímně, kdy pro pobavení potměšile cinká bláznovskými rolničkami a kdy podléhá roli nekompromisního manipulátora. Pokud však jde o provokaci, není v ní doma jen jako filmař, ale také jako iniciátor slavného Manifestu Dogma 95. Soubor bizarních pravidel, směřující k očištění filmového natáčení od kašírovanosti, ukládá režisérovi například povinnost vzdát se ve jménu přirozenosti svého jména v titulcích, klasické filmové kamery nebo systému svícení. „Dogmatické“ filmy tak sice vypadaly jako ošklivé domácí video, řada z nich však překvapovala nápaditostí. Manifest vášnivě diskutovala mezinárodní odborná kritika a chytla se ho řada tvůrců na americké ultranezávislé scéně. Dnes už je jedno, že jej Trier možná vymyslel s ohledem na propagaci svého snímku Idioti (1998) - mimochodem jediného svého „dogmatického“ díla. 

Médea aneb žena, která zabila své děti
Osobitý solitér z Hamletovy pravlasti je totiž také producentem svých snímků - a nikdo tedy neví lépe než on, jak jejich finanční neúspěch zatěžuje firmu Zentropa, již spoluzaložil v roce 1992. Kupříkladu Antikrist stál jedenáct milionů dolarů, ale tržby měl celosvětově jen asi tři čtvrtě milionu. Ještě, že Zentropa vydělala před pár lety spoustu peněz produkcí hardcorového porna zaměřeného na ženy. Trier dobře ví i to, že role „zlého muže“ má svou tržní hodnotu. Umí se tak prosadit i v éře, která už dávno porušila všechna tabu, ať už se týkají výlučné morálky postav nebo explicitních scén sexu a násilí. Těmi sám v rámci svých výtvarně složitých, rafinovaných a často vizuálně nádherných snímků nešetří: své diváky nechává rád plakat a ošívat se nad děsivými a hnusnými scénami. Kdo viděl jeho televizní drama Médea (1988), asi stěží zapomene na okamžik, kdy antické vládkyni pomáhá její starší syn věšet mladšího sourozence. Film Prolomit vlny své diváky zase zmrazil scénou, ve které se citlivá, křehká hlavní hrdinka vydá do rukou sexuchtivých surovců, aby tak podle zvráceného příkazu svého boha zachránila milovaného manžela. Antikrist diváky zase znechutil zálibně detailním záběrem na ženu, která si nůžkami odstřihává klitoris… 

Tanec v temnotách: Bjork a Catherine
 Deneoveová
Zajít si do kina na trpící ženskou hrdinku, zvlášť když ji s nasazením hrají hvězdy typu islandské hudební divy Björk (Tanec v temnotách), Nicole Kidmanové (Dogville) či Kirsten Dunstové (Melancholia), zavání sadismem. Ten sám Lars von Trier počítá mezi přirozené divácké pudy. Jeho filmy jsou ovšem něčím víc než jen atrakcemi pro otrlé diváctvo. Vyprávějí o principech manipulace, který ovládá mezilidské vztahy a společenské struktury, jež pod tlakem podléhají extrémům. Manipulací, která Triera zajímá nejvíc, je ovšem vztah mezi režisérem, jeho filmem a jeho publikem. 

Persona non grata v Cannes 
Na diváky pohlíží tento filmařský nelida v duchu své sarkastické hříčky na téma lidské svobody Manderlay (2005): jako na věčně (a právem) reptající negry, nelidsky robotující pod žhavým sluncem na plantáži života. Osvobodit je a naučit je, aby si rozumně vládli sami, nelze: nejšťastnější jsou totiž jako otroci spoutaní souborem pravidel. Sám otrokář - režisér na tom ostatně není o mnoho lépe. Pravidla existují, ať už se jim podřizuje, nebo je porušuje. Jako komentář k apokalypse to zní skoro vesele. 

(Tento text vyšel v týdeníku Euro. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuji. Zajímavé je možná to, že ještě do Cinemy - 11/2000 - jsem psala Trierův portrét z poměrně nadšeneckých pozic a dnes už si zachovávám chladnou rezervovanost. I když zajímavý Trier pro mne zůstává.) 

4 komentáře:

  1. Už podruhé odkazujete na svůj starší článek, kde říkáte, že "komentujete situaci". Já tam ten ten komentář ale nemůžu najít. Je to spíš výklad možných motivací Triera, ale mě by právě zajímalo, jestli si myslíte, že to, co řekl, bylo "dobře", "špatně", nebo jak moc mezi tím... Prostě nějak to okomentovat. Můžete to, prosím, (pokud to není tajemství) objasnit? Asi si chcete zachovat odstup, ale mě by nejvíc zajímalo, jestli myslíte, že je idiot, nebo není. :-D

    M. Svoboda

    OdpovědětVymazat
  2. M. Svoboda: Myslím, že se tady málokdy dozvíte, že je podle mne něco "dobře" nebo "špatně". :-) Asi nějak neumím věci vidět tímhle způsobem. Mám pocit, že i takhle plno lidí nadává, že - řečeno slovy jednoho mého čtenáře - se naparuju, že jsem "chytřejší než režisér". O Trierovi jsem napsala to, co se mi zdálo logickou spojnicí mezi jeho filmy a jeho jednáním v Cannes. Nevím, jestli to podobně rozebíral někdo jiný, ale tohle se mi zdálo určitě zajímavější a hlubší, než ho odsuzovat nebo omlouvat. Mrzí mne, že jste z mého textu (nebo textů) nevyčetl žádný názor - myslela jsem si, že z nich už celkem jasně vyznívá, že Trierův vztah vůči divákovi (médiím, společnosti) považuju za zajímavý a provokativní, ale neobdivuji jej a rozhodně se s ním neztotožňuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Rozhodně jsem nechtěl říct, že se tu nedozvím žádný váš názor, to bych sem pravidelně nechodil a nečetl téměř všechny vaše texty, ale víte co - reakce "neodsuzuju, neztotožňuju" je v tomhle konkrétním případě trochu neefektivní, tedy z mého pohledu, tak jsem se snažil vytřískat maličko víc :-D. Ten text o Trierovi se mi rozhodně líbil, musím už konečně sehnat Idioty, o což se neúspěšně snažím asi rok, ale zajímalo mě, jestli třeba jeho výroky považujete za antisemitismus, což je pro mě nepředstavitelné, ale mnozí to tak vnímají... Nevím, odmítám rasizmus, xenofobii a podobné věci všeho druhu, ale ať o Trierových výrocích přemýšlím jakkoli, nevidím na nich nic "takového"... asi něco v tom smyslu mě zajímalo. Myslím, že blog je přesně místo, kde se takové otázky dají řešit. Ale třeba byste pak byla z blogspspotu vykázána, takže to za riziko nestojí :-D

    M. Svoboda

    OdpovědětVymazat
  4. Já asi prostě nedokážu uvažovat tak, jak potřebujete. :-) Zkusme to takhle: podle Trierových filmů nemyslím, že režisér se se svými výroky z Cannes "doslovně" ztotožňuje, a obviňovat ho z antisemitismu atd. považuji za hysterické, hyperkorektní nedorozumění. I v normálních interview Trier přece často používá dost obrazný jazyk a nadsázku (viz rozhovor na stránkách Aerofilms, na který odkazuji v textu a který byl pořízený před Cannes - proti výrokům v něm se nikdo nikdy neohradil, přestože tam režisér mluví podobně jako na té neblahé tiskovce).

    I když v Manderlay se vypráví o černých otrocích, kteří jsou ze všeho na světě nejraději otroky, nemyslím, že Trier je rasista. Přestože v Království vystupuje nadutý lékař, kterého všichni nenávidí, protože je Švéd, soudím, že Trier není xenofob. A přestože v Evropě vystupuje Žid-udavač, kterého (dokonce) hraje sám Trier, nemyslím, že je antisemita a že může souhlasit s Hitlerem. Výroky z Cannes považuji za provokativní vtip neurotika a možná za reklamu, jak jsem o tom psala v textu.

    OdpovědětVymazat