Bolek Polívka coby světácký důchodce Rudolf |
Znáte z traileru a plakátu :-) |
Komedie Ženy v pokušení (FP 5/2010) se stala nejnavštěvovanějším titulem roku 2010 a scenárista, režisér a producent Jiří Vejdělek se proto k úspěšnému konceptu vrátil s prakticky stejným tvůrčím týmem. Ženské hrdinky však v Mužích v naději nahradil mužskými protagonisty, kteří se – podobně jako v předchozím filmu – pokoušejí harmonizovat své milostné problémy a vzájemné vztahy. Místo příslušnic jedné rodiny zastupujících tři generace si Vejdělek tentokrát vybral dva muže – čerstvého důchodce Rudolfa, spokojeného bonvivána, který si ze všech zbylých sil užívá života, a jeho nanicovatého zetě Ondřeje, svědomitého a ušlápnutého poctivce na prahu středních let, který proměnil jeho dceru Alici v pánovitou, znuděnou a frigidní paničku.
Ondřej (Jiří Macháček) je mezi dvěma ohni |
I tentokrát dává postarší mentor mladšímu „adeptovi“ lekci o tom, jak si správně uspořádat milostný život (a také tentokrát vpadne do vyprávění nečekaně smrt). Zatímco Rudolf tvrdí, že permanentní nevěra utužila jeho letité manželství s manželkou Martou, jeho zeť své manželství skutečně likviduje svou nudnou poctivostí. I on ovšem cítí, že vztah, jehož smysl žena vidí už jen ve zplození dalšího potomka, není v pořádku. Poslechne proto tchána a podlehne svodům vnadné tanečnice Šarloty. Nějakou dobu skutečně vše funguje: tajný, nezávazný poměr probudí v Ondřejovi sexuální apetýt i na nicnetušící Alici.
Nevěra generuje legrační situace: muži musejí prchat oknem před žárlivými manželkami-megerami |
Když však Marta tragicky zemře, změní Rudolf radikálně své nezávazné postoje – a také Ondřej poznává, že si bude muset vybrat mezi zamilovanou milenkou a milující manželkou. Ve finále však diváka nečeká žádné tradiční „morální naučení“ o polepšených nevěrnících, ale kvintesence cynického pragmatismu a vypjatého sexismu čišícího z celého filmu. Muži v naději, kteří se prezentují jako nezávazná, hravá erotická komedie s hořkým podtextem, v tomto směru Ženy v pokušení. ještě předčí Postavy ve své honbě za beztrestnou sexuální svobodou i tentokrát vyhlížejí nereálné, stejně jako apartní prostředí, ve kterém se pohybují. Ve filmu pojatém jako naplnění infantilních mužských snů (a obecněji konzumního ideálu) je promiskuita a amorálnost hrdinů (kterou – jak se ukazuje – sdílejí i jejich ženy) pojata jako vzorová.
Za kabelku od Valentina stojí za to schvalovat manželovu nevěru |
Dojem, že si postavy zaslouží pochvalu a následování, protože jejich chování je prezentováno jako jediná záruka dobrých rodinných vztahů, má umocnit i herecké obsazení. To se opírá o populární herecké šarže (Boleslav Polívka, Jiří Macháček, Simona Stašová) a komické sterotypy (do kterých se dostávají i obě půvabné mladé představitelky). Překombinovanou zápletku, jež od základní psychologické věrohodnosti uniká k bezpříznakové situační komedii, kompenzuje i profesionální zručnost režiséra, jenž povrchně těží z hollywoodských vzorů. Zůstává otázkou, zda Vejdělek svým filmem naváže na svůj předchozí úspěch: okázale šovinistický koncept jeho nového díla totiž v ženské části publika může vyvolat odpor.
P.S.: O Filmovém přehledu se můžete víc dozvědět zde na stránkách Národního filmového archivu, který tento měsíčník laskavě vydává. Rovnou si ho objednat můžete tady.
Okazale sovinisticky koncept nedokaze podstatna vetsina divacek/divaku vubec vnimat, natozpak ze by jim mel vadit. Bude to stejny kasastyk jako Zeny v pokuseni.
OdpovědětVymazat