Prohledat tento blog

pátek 25. dubna 2014

The Amazing Spider Man 2: Užívej dne na Manhattanu


Množství klasických comicsových superhrdinů Ameriky je spojené s New Yorkem, respektive s Manhattanem. 
Ten totiž představoval v časech, kdy se rodili na stránkách časopisů a novin, ideální městskou krajinu. Dnes existují stovky velkoměst umožňujících pohyb po stejné „duchovní“ vertikále - mezi futuristicky působícími mrakodrapy a chaotickým, temným podzemím spjatým s kanalizací a podzemkou. A současně po „přízemních“ horizontálách, kombinujících přísnou geometrii hlavních ulic s křivolakými vedlejšími uličkami.

Současné filmy inspirované comicsy tento místopis s chutí převzaly – a i mimo sféru kreslených seriálů obecně pokud chcete zachránit svět, stále ještě většinou stačí zachránit jen Manhattan. Napříč jednotlivými tradičními nakladatelstvími do New Yorku bytostně patří Batman i Superman. Své klíčové bitvy tam vybojovali i členové týmu Avengers. Nejbytostněji je ovšem s tímto městem ve městě spjatý Spider-Man - pavoučí superhrdina, ze kterého by v rovinatém terénu stal ležák. Při svých zásazích proti zločincům ohrožujícím bezpečnost Newyorčanů totiž svobodně „poletuje“ prostorem jen díky pavučinám, které upíná na výškové budovy. Tajemný, obdivovaný ochránce spravedlnosti je ovšem v civilu chudým a outsiderským studentem Peterem Parkerem, který příznačně bydlí v dělnickém, přízemním Queensu. 

Není divu, že filmová trilogie inspirovaná populárním comicsem společnosti Marvel se v letech 2002-2007 stala vědomou oslavou amerických hodnot, otřesených teroristickými útoky z 11. září 2001. Restart série se odehrál předloni, pouhých pět let po třetím dílu Spider-Mana v režii Sama Raimiho. Stejný příběh se s jiným tvůrčím a hereckým týmem zaznamenal u diváků mimořádný úspěch: The Amazing Spider-Man celosvětově přinesl do pokladen kin víc než 750 milionů dolarů. Pokračování, které – opět v režii osvědčeného Marca Webba – tak doprovázejí do premiérových kin velká očekávání. Aspirace na vysokorozpočtový divácký hit, uvozující sezónu letních blockbusterů, se tu snoubí s touhou vyjádřit se v odlehčeném žánrovém rámci k současné Americe.

Puberťák a osud světa

The Amazing Spider-Man 2 dobře ladí s „postpubertálními“ trendy, které se v posledních době prosazují i v comicsových adaptacích. Stejně jako kreslený Peter Parker / Spider-Man zrozený pro mládežnické publikum 60. let, i tento staronový hrdina umožňuje identifikaci té části publika, které naplňuje kina. Boje s padouchy všeho druhu vnímá jako klukovskou hru doprovázenou žertovnými hláškami, při které se vysloveně baví. V soukromí už ovšem není zdaleka tak svobodný - naopak: čerstvý maturant má na krku laskavou tetičku May (Sally Fieldová), u které žije a která nemá o jeho druhé existenci ani ponětí. Netuší, že coby Spider-Man svým způsobem zavinil její ovdovění i smrt policisty Stacyho, otce své středoškolské lásky Gwen (Emma Stoneová). Tomu navíc Peter slíbil, že neohrozí jeho dceru – svou školní lásku Gwen, která jediná zná jeho identitu. Nový Spidey ovšem osamělým neurotikem s diagnózou schizofrenika, ale - v obou svých podobách – socializovaným mužem schopným řešit své problémy. 

Civilní osu druhého dílu tvoří Peterovy snahy zvládnout náročný dvojí život, přivydělat si při studiu vysoké, netrápit tetičku a ochránit Gwen – a také zjistit, proč před lety museli zemřít jeho rodiče. Spideyho nepřátelé se pak rekrutují pod křídly mocné společnosti OsCorp, již po smrti svého zrůdného otce přebral Peterův bývalý přítel a spolužák Harry Osborn (Dane DeHaan). Ten se vedle frustrovaného silnoproudého zloducha Electra (Jamie Foxx) stává hrdinovým hlavním protivníkem. Oba jsou Peterovými temnými alter-egy řešícími stejné problémy cestou zla. Ke slovu se dostávají témata podlehnutí i vzpoury proti rodových dispozicím a genetické manipulaci. 

Rozměrné, trikově podpořené scény honiček a soubojů tvoří hlavní atrakce víc než 140minutového snímku, logicky však vycházejí z Peterova civilního života. Heslem druhého Spider-Mana je provázanost, jež většině comicsových podívaných chybí: mnohohlavý scenáristický tým odvedl velmi dobrou práci a režisér Marc Webb zvládá s přehledem jako „hravé“ akční scény (natáčené navíc také pro 3D projekci), tak vztahovou rovinu vyprávění. Ta je samozřejmě podřízena comicsové psychologii, která je ovšem založena na neustálém provazování a komplikování původně velmi prostých, jednotlivých motivací. Což schopní herečtí představitelé v čele s charismatickým Andrewem Garfieldem bez problémů zvládají. 

Příběhy o formování superhrdinů nejsou vděčné jen dějově, ale i ideově. V tomto směru je druhý Spider Man přehledný, zajímavý i inspirativní. Peterův soukromý a profesní život je neutěšený, nenápadný outsider ovšem v superhrdinské existenci naplňuje svou touhu po svobodě, uznání, nezávislosti a konání dobra – ale i svou touhu po sociální rovnosti. Ta může být naplněna jen v ideálním světě superhrdinů s nadlidskými schopnostmi, v akci, která se odehrává „právě teď“. Vedle prvoplánové ilustrace klasického motta „Užívej dne“ se ovšem druhý Spider-Man vydává i do složitějších časových linií, jako pavoučí vlákna vystřelovaných z neutěšené minulosti do možné šťastnější budoucnosti. 

Motiv smysluplného a správného využití času, který nám byl osudem vyměřen, se ve filmu objevuje několikrát v různých podobách (počínaje maturantským proslovem Gwen po bitku v soukolí věžních hodin). Spider-Man nemá vůdcovské ambice, ale funguje jako dobrý příklad – a nutnost osobní zodpovědnosti v současné společnosti je ve filmu zdůrazňována tak často, že ji nelze přehlédnout.

Na potenciální idiotský hollywoodský film to není tak málo, že.

The Amazing Spider Man 2
USA 2014, 142 minut
Režie: Marc Webb
Scénář: Alex Kurtzmann, Roberto Orci, Jeff Pinkner 
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Hans Zimmer, Pharrell Williams
Hrají: Andrew Garfield (Peter Parker/Spider Man), Emma Stoneová (Gwen Stacyová), Jamie Foxx (Max Dillon/ Electro), Sally Fieldová (May), Dane DeHaan (Harry Osborn / Green Gobin), Felicity Jonesová (Felicia), Paul Giamatti (Sycevič), Marton Csokas /doktor Kafka)
Premiéra 24. 4. 2014

(Kratší verzi textu jsem uveřejnila v Lidových novinách.)

3 komentáře:

  1. "Na potenciální idiotský hollywoodský film to není tak málo, že."
    pěkné, trefné, děkuji za zajímavou recenzi. IK

    OdpovědětVymazat
  2. Batman ani Superman "bytostně" ani nijak jinak s městem New York spjati nejsou.
    Batman je spjat s městem Gotham, Superman s městem Metropolis.

    Zvlášť u Batmana by si toho měl filmový kritik po sedmi (!) filmech s ním všimnout...

    OdpovědětVymazat
  3. Gotham a Metropolis jsou comicsové podoby New Yorku.

    OdpovědětVymazat