Kidmanová - ve smyslu naplnění funkce filmové hvězdy, která by měla oslovovat muže i ženy - dokáže vzbuzovat až androgynní dojem. I ve nejženštějších rolích dominuje díky své vytáhlé, štíhlé, „chlapecké“ postavě (na kterou si dokáže občas postěžovat a snít – těžko říct, jestli vážně nebo s ironií – o tradičním ženském vzhledu ve stylu Jennifer Lopezové). Není tím typem herečky, který by prostřednictvím svých rolí vzbuzoval láskyplné, ochranitelské city: nemůžete se s ní identifikovat jako s tradiční „dívkou odvedle“. Tu mohla ztělesňovat nanejvýš ve svých začátcích v Austrálii, zatímco dnes publikum nutí spíš k tomu, aby k ní vzhlíželo jako k hvězdě se starosvětským kreditem nevyzpytatelné „dámy“ klasického, spíš evropského než amerického druhu.
Kidmanová si nicméně dokáže pohrávat s ženskou vábivostí své „dominantní“ image: výmluvná je v tomto směru kratičká etuda na téma tří různých poloh svůdné ženskosti, kterou předevede její kurtizána Satine svému šéfovi v Moulin Rouge: může být stejně tak „křehkou květinkou“, ženou „veselou a ráznou“ i „žhavou svůdnicí“. Nejvíc ovšem Kidmanovou jako herečku lákají přechodové stavy a mezery mezi těmito krajními sterotypy – situace, které diváka slastně znejisťují a jí dovolují ukázat charaktery jejích ženských postavy v pohybu, ve chvílích, kdy se prostřednictvím svého jednání mění v divákových očích z konformních a přizpůsobivých přikyvovaček v pochybovačné, chybující, ale nezávislé osobnosti.
Kidmanová na jedné straně uvádí do pohybu image dámy a zbavuje ho nedotknutelnosti, na druhé straně však objevuje sklon k podvratnosti a vzpouře u postav pokorně oddaných konvencím. Spíš než hrdinky typu zjemnělé Jižanky Ady Monroeové v Návratu z Cold Mountain, paní Coulterové ve fantasy Zlatý kompas či lady Sarah Ashleyové v Austrálii se jako nebezpečné pravidelně ukazují být její navenek obyčejné, konvenční, dokonce ušlápnuté ženy (jako ruská manželka, kterou si neopatrně pořídí bankovní úředníček v Nevěstě přes internet). Netýkavé „dámy“ nakonec vždycky podlehnou triviliazaci a sklánějí se před osvobozujícím citem – láskou (erbovním příkladem zůstává právě „materiální dívka“, zamilovaná kurtizána Satine v muzikálu Moulin Rouge).
Typ, který Kidmanová vytváří, nebývá nikdy kamarádsky familiární: s publikem se nesbližuje tím, že by v něm povzbuzovala dojem podobnosti se svými hrdinkami a hrála na tradiční strunu "obyčejnosti". S jejími postvami se ztotožňujeme, protože často nejdřív působí cize, odtažitě a někdy i nebezpečně, a posléze si nás získávají na svou stranu tím, jak opravdově a velkolepě trpí a bojují za to, co považujeme za „dobré“ a „správné“ - a co beze zbytku shrnuje slogan Moulin Rouge: za lásku, krásu, pravdu a svobodu.
Žádné komentáře:
Okomentovat