Prohledat tento blog

úterý 19. října 2010

Recenze DVD: Parva Rubra Cuculla

Neboť plných 18 procent čtenářů hlasujících o možnostech vylepšení tohoto blogu se přihlásilo k požadavku většího množství DVD recenzí, ráda bych doporučila vaší pozornosti osobitý nízkorozpočtový horor Parva Rubra Cuculla, který s podtitulem Remake vydala zatím téměř neznámá společnost LVPA (též Lupa). (Její stránky, které si můžete navolit i v české verzi, naleznete tady. V příslušném oddílu věnovaném recenzovanému filmu najdete dokonce třeba i plné znění textu, o který se film opírá). Délkou sice krátkometrážní, ale významem pozoruhodný film, o který zatím žádný z českých kinodistributorů překvapivě neprojevil zájem, vychází z divadelního představení, které se však od své premiéry v roce 2006 vyvíjelo a měnilo - a nakonec si našlo i rovnocenný a originální filmový výraz.  Filmová Cuculla má daleko do pouhého statického záznamu: je totiž plnohodnotným dílem, ve kterém divadelní poetiku nahrazuje mnohovrstevnější a dynamičtější vyjadřování filmové. To čerpá svou energii stejnou měrou z klasického příběhu hrůzy odkazujícího k motivu lykantropie, osobitě stylizovaného minimalismu a z dnes už klasických, provokativních snímků Lucia Fulciho. Zcizující vstupy vypravěče ovšem pozorného diváka odkazují z bezpečné mainstreamové sféry rovnou do lůna "umělecké" kinematografie.

Nápad nabídnout známý děj ve dvou verzích odlišných i jazykově (latina, řečtina) pak není žádnou duchaprázdnou postmoderní hříčkou: dotýká se totiž právě kořenů multikulturního a mezižánrového dialogu, V něm nepřehlédnutelně probleskuje i zájem režisérky filmu (multitalentovaná Martina Vanici) o nejsoučasnější poznatky genderových studií (promítnuté především do skutečnosti, že vraždící bytost, její oběť i kat si "vymění" pohlaví)  .

O tom, jaký krok kupředu udělali původní tvůrci divadelního představení jako filmaři, svědčí i možnost srovnat původní trailer na film s výrazněji energickou upoutávkou na divadelní představení a konečně s pouze  navenek totožným trailerem, který najdete na bonusovém DVD.
Podoba dvojdiskové verze -  vzhledem k zaměření Lupy - nabízí tradiční vybavení v poněkud pozměněné podobě, počínaje už osobitou verzí triviálního spotu protipirátské unie "Nepokradeš" (ta se nachází stejně jako samotný film na prvním disku). Druhý disk obsahuje bohatou fotogalerii a upoutávky na jiné, neméně zajímavé lupí projekty - De casula ex rustulis curvalis exstructa a populární RosacioluMezi nejzajímavější bonusové materiály patří pětice rozhovorů s hlavními představiteli, kteří jsou současně spolutvůrci představení i filmu (i tyto rozhovory se samozřejmě odvíjejí v "přirozeném" jazyce protagonistů - tedy v latině). Za výpověďmi suverénních  osobností, které rozmanitými způsoby přispěly k výsledné podobě snímku, lze ovšem vycítit temný spodní proud počínající kontroverze, soustředěný především na manipulativní, dominantní osobnost režisérky a představitelky Lupy, Martiny Vanici (obavy sympatické, ale zjevně submisivní Rubry Cucully jsou přitom až dojemné).

Parva Rubra Cuculla
ČR , 22 min,, jazyková verze: latina, řečtina, české, řecké titulky
Režie: Martina Vanici