Prohledat tento blog

středa 17. listopadu 2010

Marion Ravenwoodová je nejoblíbenější ženskou postavou v Indiana Jonesovi

Marion Ravenwoodová
v Křišťálové lebce
Podle malé ankety, vybujelé na tomto blogu v souvislosti s uvedením všech čtyř dílů jonesovské série Stevena Spielberga, je nejoblíbenější ženskou postavou čtenářů Marion Ravenwoodová (Karel Allenová) - 48%. Dalo se to ostatně očekávat: vyskytuje ve dvou filmech ze čtyř a můžeme ji považovat za osudovou ženu Indyho života, která se do jeho života vrací stejně pravidelně jako do našich nudných existencí sezónní rýma. Jak se totiž dozvídáme z hádky hrdinů v Dobyvatelích ztracené archy, je Marion dcerou dobrodruhova učitele Ravenvooda, kterou zřejmě kdysi svedl a opustil. Jak se dozvídáme z hádky v Křišťálové lebce, učinil Indy Marion totéž ještě jednou (po znovushledání v Dobyvatelích, navíc těsně před svatbou). Následky Indyho chronické neschopnosti trvaleji a zodpovědněji se párovat tedy Marion způsobily dvojitou frakturu srdce - a když připočteme k její pádné pěsti existenci Henryho Juniora (Shia LaBeouf), zestárlý dobrodruh se nemůže vykrucovat nekonečně dlouho.

Dobyvatelé ztracené archy:
kdo vypije víc?
Svatba ve finále Křišťálové lebky je sice nevyhnutelná, nicméně ve vztahu k divákovi zůstává tahem stejně explozivním a dříve nepředstavitelným, jako "surrealistická" koexistence Indiany Jonese, ledničky a atomového hřibu v jedné scéně. Popularitu Marion samozřejmě zvyšuje i to, že o ní víme zdaleka nejvíc ze všech žen v sérii: je to jediná ženská postava, která tu vstane z mrtvých (po výbuchu vozu s košem, ve kterém je unášena - v Dobyvatelích), a navíc je protagonistkou "velkých" scén: v Dobyvatelích si coby majitelka himalájské hospody zvyšuje příjem sázkami s místními hromotluky, kdo vypije víc panáků, a v Křišťálové lebce po Indyho vzoru za volantem nejdřív koná, a pak teprve myslí. Hrdinovým protivníkům vždycky stojí za to ji unést, protože je Indyho srdci nejblíž a nejvíc se mu podobá kuráží kombinovanou se smyslem pro čest a spravedlnost.

Dobyvatelé: "Kdes byl celé ty roky,
 ty parchante?"
Marion se Indymu podobá i svým nejoblíbenějším, praktickým ošacením, ukradeným z pánského šatníku (i když v Dobyvatelích jej částečně vyvažuje rozkošnou, velmi ženskou večerní róbou). Navíc je - na rozdíl od věčného Petra Pana Indyho, který se neustále, zbrkle nechává vtahovat do klukovských dobrodružství - praktická, racionální a víceméně dospělá - čímž se projevuje jako typická ženská postava z většiny Spielbergových filmů. Není divu, že i Indymu nakonec dojde, že žádná z dalších jeho lásek se té první nikdy nemohla rovnat. A v rámci série se o to vlastně ani žádná nesnažila: zpěvačka a milenka šanghajského gangstera Wilhelmina (Wiliie) Scottová je v podání příští Spielbergovy manželky Cate Capshawové ryzí komickou postavou, zajímavě zkombinovanou s anomálním sexuálním objektem (a pokud někdo někdy Spielbergovi vyčítal misogynství, v Chrámu zkázy k tomu měl jisté důvody). O tom, že jde nejen o velmi neobvyklou, ale divácky kontroverzní a v zásadě nesympatickou kombinaci, jež měla především tvořit kontrast ke "klukovskému" spiklenectví Indyho a Kraťase, svědčí i chabé umístění postavy v mé anketě: Willie získala jen 7% hlasů.

Křišťálová lebka: nositelka dvou
 Leninových řádů a Stalinova favoritka  
Pomineme-li "falešné" možnosti podstrčené hlasujícím čtenářům k rozptýlení autorkou blogu (hajlující opička nacisty Tohta - 22% hlasujících, Rachel/Dakota Fannigová z Války světů - 1%), vítězí nad Willie i nacistická doktorka Elsa Schneiderová (Alison Doodyová) z Poslední křížové výpravy (9% hlasujících), značně záporná postava, která má ráda navrch v sexu (což se postupně líbilo otci i synovi Jonesovým) a kterou její hamižnost nakonec stojí život. Zatímco Willie chce jenom zpátky své luxusní pohodlíčko (a klidně by se kvůli němu provdala i za nezletilého maharádžu), lačná, kočičí Elsa touží "mít víc", což ji nakonec stojí při boji o získání zlatého grálu život. Vědkyni ve službách Hitlera, která má ovšem tendenci k nápravě, se v tom podobá Irina Špalková (Cate Blanchettová - 11%). Padouška z Křišťálové lebky chce vědět "víc a nejvíc", pochybnostmi netrpí a o svou nápravu neusiluje, a vůbec už ne po boku atraktivního, prošedivělého amerického dobrodruha. Přestože je nebývale sexy, myšlenku na tělesné obcování s kýmkoli nejspíš definitivně potlačila, když dostávala stranickou knížku.

Chrám zkázy: momentální klid zbraní
Willie, Elsa i Irina tak dávají vyniknout Marioniným kvalitám - nezištnosti, velkorysosti a svobodomyslnosti: každá z nich je totiž nějakým způsobem hrabivá a je ochotná se zaprodat komukoli mocnému a bohatému, kdo by jí pomohl naplnit její touhy. V rozhodující chvíli se taková postava pravidelně rozhoduje pro zisk (a v případě Elsy a Iriny tak - stejně jako řada mužských postav v sérii - je ztrestána smrtí), Marion je ovšem této představě stejně vzdálená jako sám Indy, který před přivlastněním a rozšifrováním každého velkého tajemství nakonec vždycky couvne, ponechávaje mu jeho nedotknutelnost. Tvoří tak vůči archeologovi-dobrodruhovi potřebný ženský kontrast, současně je ovšem jeho loajální a oddanou parťačkou - nejvěrnějším kamarádem. Vlastně tedy potvrzuje skutečnost, že do velkého "chlapeckého" dobrodružství nepatří žádná "opravdová" ženská (tedy vřískající a rozmazlená) postava typu Willie. Ta vždycky jenom brzdí akci a překáží.

Žádné komentáře:

Okomentovat