Prohledat tento blog

neděle 5. prosince 2010

Čeští filmoví publicisté a kritici: zodpovědněji

Možná těch cen čeští filmoví kritici rozdávají až příliš: udělují se na v rámci Českého lva i Febiofestu (kde se ocenění velmi pěkně jmenuje Kristián). A zřejmě tihle pisálci pořád ještě nemají dost, protože se rozhodli iniciovat vznik Cen české filmové kritiky. Ty se od podobných domácích aktivit liší především tím, že nejsou vázány na žádný festival či přehlídku ani organizaci typu Vachlerovy Akademie. Jejich organizátorem je sice Česká filmová komora o.p.s., ale ta bude plnit pouze koordinační funkci a do vlastního hlasování a rozhodování se nebude plést. Sedmičlenný výbor, který je akčním orgánem Cen, ovšem tvoří kolegové z nejčtenějších a tedy nejvlivněších médií (Lidové či Hospodářské noviny, Reflex atd...) a není v něm třeba nikdo za "nezávislé" volnonožkáře (což osobně považuju za chybu, ale je to pragmatické a logické).

Důkazem transparentnosti Cen je skutečnost, že přehled o hlasování jednotlivých členů nově vznilé organizace bude k dispozici na jejích webových stránkách. Ceny české filmové kritiky budou kráčet ve stopách podobných zahraničních organizací i v tom, že nebudou mediálně prezentovány jako jakýsi otravný apendix brzdící průběh nějaké "velké" akce určené veřejnosti a narušující nějakou komickou scénku Boleslava Polívky a spol. (Budou slavnostně vyhlašovány v rámci vlastního večera - 13. ledna 2011 v divadle Archa - ale nepředpokládám, že by se nějaká televizní stanice uvolila vysílat ji v přímém přenosu.) 

Přestože se Ceny nechtějí vymezovat vůči Českému lvu, nemohu se ubránit pocitu, že jedním z impulsů k jejich formulaci byl i způsob, jakým se letos k výběru nominovaných a oceněných postavili právě vachlerovští akademici, profesionálové z nejrůznějších oborů, kteří přehlédli řadu pozoruhodných filmů natočených v loňském roce tak bezprecedentním způsobem, že se šlo až domnívat, že je vůbec neviděli. Ať už to tak je či není, nové Ceny vznikají s pocitem zodpovědnosti a čehosi, čemu se i v dnešní době dá říkat profesionální morálka. Až se mi z té zodpovědnosti podlamují kolena, protože jsem jedním z 52 oslovených kritiků, novinářů a publicistů vybíraných podle toho, že se "věnují hodnocení filmové tvorby soustavně, profesionálně a dlouhodobě". (O jménech některých oslovenýchn by se ovšem asi dalo diskutovat - potěšující zárodek zdravého odboje představovali na ustavující schůzi Cen kolegové z Cinepuru, kteří se při schvalování zdrželi hlasování.)

Mezi oslovenými "Cenaři" je podle všeho velká síla kolegů, kteří hlasují jak v rámci Kristiána, tak Českého lva, kterým jejich posezení na mnoha židlích nezávidím. Možná ovšem pořadatelé obou akcí nově vznikající ceně ustoupí (každopádně prý byli v tom smyslu osloveni). Já to mám naštěstí snadné, protože lidé Petra Vachlera mne - a myslím, že i další kolegy vyhozené před lety z redakce Cinemy (za niž byl pro hlasování v Cenách nyní osloven Petr Stránký) - už dávno vyškrtli ze seznamu kritiků hlasujících v rámci Českého lva. A o Kristiána také nehlasuji, už ani přesně nevím proč... O to větší zodpovědnost cítím a pílím si doplnit prý hrůzný film Babička aneb Jak to bylo doopravdy, abych mohla být objektivní...

P.S. Ceny budou uděleny ve 12 kategoriích – nejlepší film, nejlepší dokument, nejlepší animovaný film, nejlepší režie, scénář, kamera a původní hudba. Dále pak nejlepší herecké výkony v hlavních a vedlejších ženských i mužských rolích. Samostatnou kategorií je objev roku (kde může být nominováno jak filmové dílo, tak autor či umělec). Víme přitom, že kategorie "nejlepší animovaný film" je sporná - v českých poměrech může vzniknout pouze jeden či dva takové tituly ročně - a navíc bude v souvislosti s pronikáním nových technologií do natáčení stále těžší určit hranici mezi animovaným a hraným filmem.  

P.P.S. Statut Cen je k dispozici tady.

13 komentářů:

  1. jednak pochvala za výbornou fotku okna v okně
    druhak velký podiv : proč vás "staré", zasloužilé cinemáky ten veganský cvok vyškrtl ?
    jako, že může hlasovat jen kritik, který je zapojen v pracovním procesu a platí odborářské příspěvky,že...?

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že Petr Vachler (nebo jeho lidé, ale říkejme Vachler) soudí, že mu lidé jako já už nemohou být nijak užiteční - a není pro něj samozřejmě nijak výhodné ani to, aby takové lidi jako já zval na slavnostní vyhlašování. Tam jsou dneska především sponzoři a jejich kamarádi a v prvních řadách hlediště celebrity pro televizní kamery. Český lev vyhlíží jako velmi zisková a zištná organizace - a ten, kdo tomu rozumí, by nás nejspíš poučil, že to asi jinak nejde.

    OdpovědětVymazat
  3. Věra Míšková6. prosince 2010 15:33

    Alenko,
    ani já to nemám těžké, určitě nehodlám sedět na více židlích, neb to považuji za zbytečné, proto jsme si ty vlastní ceny vymysleli - přece!Takže myslím, že kdo chce, může to prostě normálně vyřešit tak, že i když bude jinými organizátory osloven, hlasování se prostě nezúčastní - popravdě řečeno by mi to osobně připadalo i blbé - jiný organizátor osloví třeba jiné nebo jen některé novináře, takže v jiném složení hlasujících (nebo i jen při jiném způsobu hlasování) poputuje cena kritiky jednou tam a podruhé jinam, což by bylo jaksi jako u blbých.
    Ale samozřejmě nemůže nikdo nikomu zakazovat, aby hlasoval kolikrát bude osloven, pokud mu to samotnému nebude připadat unmöglich čili chucpe. Věra

    OdpovědětVymazat
  4. K pěknému článku jen malé upřesnění - na ustavující schůzi se sice objevili lidé, kteří píší do Cinepuru, ale z redakce časopisu na ni nikdo pozván nebyl. Těžko jsme se tak mohli zdržet hlasování. Cenám české filmové kritiky jinak přeju hodně štěstí, nebo aspoň, aby to v jejich případě nebylo jako u blbých :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jan Kolář: Ano, díky za upřesnění - nějak mi tam ti protestanti kolem Kamila Fily splynuli a říkala jsem si, že třeba někdo z nich tam je oficiálně za redakci Cinepuru. To je ale strašná hanba, že vás vůbec neoslovili. Doufám, že se teď někdo chytí za nos - rozhodně vás navrhnu, tedy pokud o to stojíte.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak já se taky připojím... Tyhle ceny vznikly právě proto, že pisálci už "mají dost": "cen kritiků" je spousta, nejsou organizovány kritiky a jedním slovem nefungují. Poslední kapkou k jejich iniciaci skutečně bylo znechucení nad průběhem letošních Českých lvů a jejich výsledky. O jménech oslovených se diskutovat mělo víc; diskutovalo se, ale očekávalo se, že je oslovíme jaksi ze slušnosti a oni účast sami odmítnou. Původní premisou totiž bylo, aby každý zúčastněný viděl všechny nové české filmy distribuované podle UFD, což by pro ty zodpovědné neměl být problém. Tenhle bod statutu se na "ustavující schůzi" bohužel zrušil a "profesionální morálka" s jedinou čestnou výjimkou Petra Cífky nezabrala, a tak budou v Cenách české filmové kritiky přinejmenším v tomhle ročníku hlasovat i lidé, kteří (už) kritici nejsou a z nových českých filmů viděli možná tři. (Kolegové z odboje se v tomhle případě moc nevyznamenali - pokud se pamatuju, tak se pouze zdrželi hlasování při hlasování o výboru, což je dost alibistické a nekonstruktivní). Já v jiných českých cenách filmové kritiky už hlasovat nebudu, ale zase - tak nějak jsme čekali, že to v rámci "profesionální cti" dojde každému automaticky. A Honzo, z redakce Cinepuru (podle vašeho webu) tam seděli nejmíň dva lidi a minimálně jeden, spíš dva další pozvaní byli. Nechci být konfrontační, jen vysvětluju, jak se věc vyvíjela...

    OdpovědětVymazat
  7. Vojto, o žádnou konfrontaci nejde - ani jít nemůže, ten klíč pro výběr pozvaných neznám a nemůžu ho tudíž nijak komentovat. Z redakce Cinepuru byl na schůzi Aleš, který byl ovšem organizátory osloven coby novinář Českého rozhlasu a z téhle pozice také podle svých slov tu účast bral; o jiných pozvaných nemám páru. Ale neberu to jako nějakou fatální kauzu - navíc, má-li ta cena reflektovat primárně názor kritiků publikujících v českých denících a týdenících (jak se mi z tvé odpovědi zdá vyplývat), je ten výběr z mého pohledu logický i legitimní.

    A pokud mám okomentovat samotné ceny z vnějšku za sebe: nápad mi to přijde dobrý, ale s nesmyslně velkým počtem kategorií. Nijak šťastná mi nepřijde ani snaha držet se profesního dělení (z toho, jak je to nastavené to vypadá, že střih nebo zvuk kritici posoudit nedovedou, naproti tomu s kamerou nebo původní hudbou - zdá se - problém není). Jsem zvědavý, jak se nakonec bude výběr Cen filmové kritiky lišit od Českých lvů. Osobně moc velký rozptyl nečekám, ale rád se budu mýlit.

    OdpovědětVymazat
  8. "Nepředpokládám, že by se nějaká televizní stanice uvolila vysílat ji v přímém přenosu." - Tohle nechápu. ČT vysílá přímý přenos z udílení Radoka, Thálie a Cen Divadelních novin, tak proč by nemohla i Ceny české filmové kritiky? Navíc když jediné další filmové ceny jsou Čeští lvi. Teď už je na jednání s ČT asi pozdě, ale třeba nahrát celý večer na digitální kameru a záznam hodit na internet by bylo jednoduché a téměř bez nákladů.

    OdpovědětVymazat
  9. Vojtěch, Jan:
    Pokud jde o výběr, asi jsme se opravdu o něm měli víc bavit. Ale ona tam panovala taková schůzovací paralýza... Zdá se totiž, že se při oslovování dbalo o to, aby bylo někým zastoupeno každé médium (jen tak si lze vysvětlit kupříkladu - promiňte, že budu osobní, ale hned mi to vytanulo na mysli a nechci dál přemýšlet - zástupce osloveného za "novou" Cinemu). Tomu by nasvědčovalo i složení samotného výboru, kde jsou skutečně zastoupena nejvlivnější média (o tom, že mi tam pro vyvážení zoufale chybí někdo "nezávislý" - Seidl, Hejlíčková třeba - už jsem psala výše). Pak ale nechápu, proč nebyl osloven Cinepur (nejde přece o jeho "přehnanou" odbornost, když je tam zastoupen třeba Ulver za Film a dobu!).

    Nebo mělo jít o oslovení konkrétních osobností věnujících se soustavně psaní o filmu - a pak je výsledek ještě horší, protože si myslím každý z nás hned vybaví plno lidí, kteří tam v tom případě chyběli.

    Jinak Cífkova postoje si velmi vážím, však taky padla od Tomáše Bartoška poznámka, že asi nikdo z nás neviděl všechno z české produkce. Snažím se rychle doplňovat, co jsem neviděla, ale už zeď vím, že se mi to nepovede. Rozhodně pro příště by bylo třeba zajistit všechny filmy na DVD, abychom si své mezery mohli zacelit. To je na vás, Vojto, prosím - vy jste teď přece jeden z orgánů :-). A taky vám navrhuju Jana Koláře za Cinepur jako nového člena.

    OdpovědětVymazat
  10. Česká filmová kritika je asi tak kvalitní jako česká filmová tvorba, význam ceny a výběr oceněných filmů tomu bude odpovídat. Rád se budu mýlit.

    OdpovědětVymazat
  11. S Honzou jsme to uz probrali v Olomouci - snad jen ze kategorie jsme resili velmi dlouho, holt to skoncilo takhle; budou spis ubyvat nez pribyvat. A kdyby nase ceny dopadly tak, jako Cesti lvi loni, tak to samozrejme muzeme rovnou rozpustit, ale kdyby CCFK Ceske lvy za rok 2010 aspon trochu ovlivnily (treba aby akademie konecne vzala na vedomi Roberta Sedlacka), tak budu stastny. Ale tezko se ten vliv dokazuje. :-)

    Ad ad - jedna se o streamingu.

    Aleno, zastoupeni medii jsme zacali resit celkem pozde, nejdriv jsme ohledne clenstvi mluvili spis o lidech, ktere zname a potkavame na projekcich. Cinepur ale urcite mel byt osloven primeji nez jen pozvanim clenu redakce. Dalsi lidi soustavne pisici o ceskem filmu me ale nenapadaji, tak prosim poradte... DVD plosne asi shanet nebudeme, protoze predpoklad znel, ze lide soustavne pisici o ceskem filmu ty filmy vidi prubezne po cely rok, a tak nepotrebuje nic dohanet. No a Honzu samozrejme navrhuju. :-)

    Zdenku, naznacujete nejakou zavislost mezi obojim? Jinak vyber filmu kvalitam ceske filmove kritiky a ceske filmove tvorby tezko muze neodpovidat: ceska filmova kritika totiz bude vybirat z ceske filmove tvorby.

    OdpovědětVymazat
  12. S dovolením pár poznámek:
    - patřil jsem mezi ty, kdo se zdrželi hlasování a rozhodně nemám nic společného se Cinepurem, takže prosím, Alenko, tiskovou opravu :-))) moc nás nebylo, tuším čtyři. nemohl jsem hlasovat pro někoho, koho vůbec neznám. ze stejného důvodu jsem ale ani nechtěl hlasovat proti
    - proti složení výboru jsem se ozval jediný. důvody jsem měl dva: 1) výbor se na první schůzce tak trochu nominoval a jmenoval sám podle zcestného principu "zastupujeme největší média, tak si zasloužíme místo ve výboru" 2) myslím si, že by tam měl být nejméně jeden volnonožkař, proto jsem navrhoval Tomáše Baldýnského, leč nikdo se ke mně nepřipojil

    OdpovědětVymazat
  13. Jarda: Tak zde tisková oprava :-) Sedláček Jaroslav se zdržel hlasování a nemá přitom nic společného s Cinepurem. Vím, žes Baldýnského navrhoval, a bylo ti řečeno, že by vejborů měl být lichý počet - na všechny ale už padala myslím únava a a tak to bohužel zapadlo.

    OdpovědětVymazat