Letošní design opřený o nejkýčovitější odstín „barvy zamilovaných“ zahrnuje plakáty, festivalovou znělku i výtvarnou podobu katalogu. V podání výtvarníka Bohdana Heblíka ovšem spíš provokuje, než aby hladil po srsti – což dobře koresponduje i s výběrem filmů, které se (každý jinak) vyhraňují vůči banální představě sladkobolného milostného opojení v hollywoodském stylu.
Vynikající Další rok Mikea Leigha by vám neměl ujít! |
Jako u většiny přehlídek tohoto typu je zastřešující téma spíše dodatečně vyklenutým oslím můstkem než naplněním nějakého koncepčního plánu. Šest vybraných titulů totiž dělí roky výroby, země původu, téma i umělecký temperament režisérů. Erotikon Gustava Machatého z roku 1929 patří k vrcholům domácí němé kinematografie a surrealistická komedie Velká láska francouzského režiséra Pierra Étaixe z roku 1969 svérázně reaguje na dobové revoluční trendy. Nový snímerk Mikea Leigha Další rok zase představuje velezajímavou současnost britského filmového civilismu. Rozdílnost jednotlivých položek „milostné“ kolekce ovšem neruší: naplňuje naopak představu o evropské alternativě standardní kinodistribuce, fixované na globální hollywoodizovaný trh.
Velká láska Pierra Étaixe: surrealistická manželská komedie |
Machatého Erotikon |
Právě od této filmové akce, která patří k největším v České republice, se odvozuje bezmála kultovní status, který dnes provází většinu činností asociace. Diváci jí totiž důvěřují natolik, že jim vlastně už nejde o konkrétní filmy či režisérská jména: do kina je láká osvědčená značka. Nová várka Projektu 100 má tak pravděpodobně zajištěnou „růžovou“ budoucnost v podobě zájmu publika.
(Tento text jsem napsala do týdeníku Euro - a za možnost uveřejnit ho i zde redakci samozřejmě děkuju. O Étaixově Velké lásce jsem psala tady.)
P.S. Z ankety uspořádané nedávno na tomto blogu vyplývá, že 6% hlasujících zajímá Projekt 100 víc než standardní kinodistribuce, 66% ho považuje za její obohacení, 6% nikdy moc nezajímal a stejný počet hlasujících neví, co to je. Rovněž 6 % zajímat přestal - a tady už se zdá, že nám v téhle anketě nějak příliš dominuje Satanovo číslo. Hlasování přesto nebylo z mojí strany zmanipulováno - leda ze strany hlasujících.)
Původně měl být v Projektu 100 ještě jeden starší film (Zeffirelliho Romeo a Julie z roku 1968), takže drtivá převaha současných filmů nejspíš není tak úplně záměrem pořadatelů.
OdpovědětVymazatAno, ono tam mělo být asi ledacos - ale nakonec to dopadlo takhle, záměr nezáměr, a já si dovoluji ten zpovykaný kritický luxus a komentovat výsledek. :-)
OdpovědětVymazat