Spielbergův Tintin pracuje s motivy skla a zrcadlení |
V robustním těle maskou opileckého kapitána Haddocka se skrývá Andy Serkis |
Akční komedie Tintinova dobrodružství (inspirovaná trojicí Hergého comicsů ze 40. let) jsou optimistická, světlá a hravá, a pokud používají prvky nostalgie, není v nich skryta žádná melancholie a hořkost (tak, jako třeba v posledním Indym). Však také jde o letošní americký "vánoční" film, který byl do evropských kin předsazen už nyní. Což je dost neobvyklá distribuční strategie a není zatím jasné, jestli se vyplatí: každopádně může být důvodem jak fakt, že jde o ryzí "evropskou" látku, tak skutečnost, že stylizace bude pro americké diváky asi hodně nezvyklá (nejde o tradiční hyperrealistickou 3D stylizaci, ale o film, u kterého budete jen těžko určovat, zda je animovaný nebo hraný: postavy představované známými herci - s použitím metody motion capture - jsou totiž svým předobrazům zcela nepodobné, neboť mají "posunutou" podobu tak, jak tomu bývá v animovaných filmech).
Zloduch Sacharin (Daniel Craig) a jeho přisluhovač |
Snímek přitom odkazuje k celé řadě Spielbergových předchozích filmů - k Chyť mě, když to dokážeš (animované retro titulky upomínajícími na comics a současně představují hrdinu v "předchozích" příbězích tak, jak to režisér dělal s Indianou Jonesem), peterpanovskému Hookovi (který ztroskotal mimo jiné právě na konfliktní stylizaci) a hlavně k jonesovské tetralogii (především k jejím počátkům). Takové detaily, jako je citát z Čelistí (nepokořitelná patka zrzavého hrdiny, brázdící hladinu oceánu jako žraločí ploutev), jsou samozřejmou součástí dojmu, že sledujete dílo natočené nevídaně zkušenou a lehkou rukou, která v každém okamžiku naprosto přesně ví, co dělá, takže se může soustředit na to, co a jak chce vyprávět. A dovolit si jen tak stranou i vtipkovat na vlastní účet.
Tintin je stejně jako Indy knihomol. Když na to přijde |
Příběh je jednoduchý a protože je určen rodinnému publiku (a tedy dětem), doplňuje bystrého a investigativního hrdinu, reportéra Tintina, vždycky jeden hloupější "Watson", kterému je třeba vše neustále vysvětlovat: Tintinova chápavého pejska Filutu rychle vystřídá kapitán Haddock, zbabělec, popleta a těžký notorický alkoholik, který se neustále potácí mezi opilostí a deliriem. Detektivní pátrání vede Tintina od náhodně zakoupeného modelu starobylé, dávno ztroskotané plachetnice Jednorožec k hledání dalších dvou modelů obsahujících části návodu, jak najít dávný poklad, který kdysi dávno zmizel na dně oceánu, když Jednorožce potopili piráti. Kapitánem Jednorožce byl tehdy Haddockův statečný předek, který se právě tehdy střetl s pirátským předkem současného protivníka hrdinů - padoucha Sacharina. Pátrání plné únosů, útěků a útoků je kombinací městského, námořního a pouštního dobrodružství (jeden z modelů se nachází v držení uměnímilovného marockého šejka, což vyprovokuje okouzlující "exotickou" epizodu). Dvougenerační "buddy movie" ve stylu posledního Indyho je doplněna neocenitelným psíkem a výstup z celého dobrodružství je až dojemně prostý: žádní mimozemšťané ze sci-fi, dokonec ani žádné "zázraky" z fantasy, ale nová variace na tradiční spielbergovské "doma". Což je podivuhodné vzhledem k tomu, že Spielberg se bez těchto prvků ve svých fantazijněji laděných dobrodružstvích prakticky nikdy neobešel. Tintin má naopak nevídaně "realistickou" zápletku, což ovšem znamenitě drží při zemi všechno ostatní, jež je velmi neobvyklé: vedle stylizace postav a jejich světa totiž velké nadsázce podléhá celá jejich existence. Kupříkladu postava v jedné chvíli dostane do hlavy, padne k zemi a stejně jako ve starých comicsech se kolem její hlavy rozvíří ptačí hejno. Neboť se tak stane před obchodem se zvířectvem, vyrazí vzápětí ze dveří přičinlivý majitel krámku a ptáčky pochytá do síťky...
Haddock má na poušti vidiny minulosti |
Stejně nadsazená je bohatě členěná akce, která je důvtipně rozehranou vzpomínkou zvláště na "grafické" honičky a bitky z prvních dvou příběhů Indiany Jonese. Spielberg se vždycky odmítal přizpůsobit klipové estetice a preferoval spíš různorodé pohyby a pohledy kamery než střelhbitý střih. To, co mohlo působit poněkud anachronicky ve srovnání s mladšími střihouny (ale co se ovšem stalo znamenitým východiskem třeba pro scénu pralesní honičky džípů v posledním Indym) nyní spolu se svým dvorním střihačem Michaelem Kahnem dokonale zhodnocuje. Střihy a střelhbité akce ve 3D obecně nevycházejí dobře a Spielbergova klasická, vnitřně velmi členitá a bohatá vypravěčská technika se ve stereoskopickém kontinuu uplatňuje navýsost uspokojivě. Ve své hravosti dokonce režisér zachází tak daleko, že místo střihu podvakrát nabídne bizarní "proměnu scény": hrdinové na člunu v moři se kouzlem virtuální kamery ocitnou jakoby uprostřed kaluže, do které vzápětí dopadne noha kolemjdoucího. A stisknuté ruce Tintina a Haddocka se změní v kopec, který hrdinové překonávají na velbloudech.
Lepší než Piráti z Karibiku... |
Obvyklý tupý důraz na rytmus v akčních dobrodružstvích - velká akce-uklidnění-velká akce - ustupuje mnohem sofistikovanějšímu, jemnějšímu a přirozenějšímu střídání malých a velkých akcí, přičemž komorní hrdinova výprava pro klíč mezi posádku zabijáků spící v těsné kajutě rozhoupané lodi je stejně atraktivní (a pouhými slovy nepopsatelná) jako průlet letadla s prázdnou nádrží bouří, honička v marockém městě pod přehradní nádrží nebo bitka Haddocka a Sacharina s použitím jeřábů v přístavním doku. Pro obrovské množství rozhýbaných detailů a vizuálních vtipů si do kina velmi pravděpodobně budete muset zajít znovu, a rozhodně doporučuji zkombinovat úchvatnou zážitkovou 3D verzi (která je však dabovaná) s verzí 2D, ale s českými titulky (ta bude rozhodně jedním z mých příštích diváckých cílů).
Pirátské drama z minulosti |
Pokud zmiňuji komplikovanost a jemnost vyprávění, týká se i faktu, že jeho nejbarvitější část se odehrává v minulosti - během bitvy, kterou svedl Haddockův předek s předkem Sacharinovým. Ta vypálí 3Drybník posledním Pirátům z Karibiku i novým Třem mušketýrům (neptejte se mne teď, prosím, co dělá námořní bitva - mimochodem vzdušná - v adaptaci Dumasovy předlohy). Na tuto akci si kapitán Haddock jakoby vzpomíná, přestože ji zažil jen v líčení svého umírajícího předka - a projektuje se navíc do postavy hrdinného Jednorožcova velitele. "Prostřihy" (nevím, jak to lépe nazvat) mezi přítomností a Haddockou vizí minulosti jsou - pokud jde o práci se 3D - na současné technické poměry docela zajímavým experimentem. Navazují ostatně na různé Spielbergovy dřívější pokusy s "dvojitým" vnímáním a posilováním postavy (za všechny zmíním pouto mezi Elliotem a E.T. - Mimozemšťanem, které si nejspíš dobře pamatujete).
Pro milovníky tématizace... |
Drobností pro ty, kdo mají rádi témata plynoucí pod povrchem, je pak tematizace motivu "optických hříček", která prolíná celým vyprávěním a obohacuje je o další nezvyklý vizuální - i významový - rozměr. Zrcadly, skly, brýlemi, zvětšovacími skly a dalekohledy je film nabitý, což můžete a nemusíte klidně považovat za radostnou a nadějeplnou poznámku pod čarou zdůrazňující důležitost, jakou Steven Spielberg přikládá 3D jako své nové hračce. Skla a zrcadla tu totiž zjevně obohacují viditelný svět tak, jako 3D v Tintinových dobrodružstvích rozhojňuje vypravěčský svět Spielbergův.
USA / Nový Zéland / Belgie 2011, 107 min,, dabing (3D), titulky (2D)
Režie: Steven Spielberg
Režie: Steven Spielberg
Scénář: Steven Moffat, Edgar Wright, Joe Cornish (podle Hergého comicsů)
Kamera: Janusz Kaminski
Hudba: John Williams
Hrají: Jamie Bell (Tintin), Andy Serkis (kapitán Haddock), Daniel Craig (Sacharin), Simon Pegg (inspektor Thompson), Nick Frost (inspektor Thomson), Tony Curran (Delcourt), Gad Elmaleh (Ben-Salád), Kim Stelgelová (Bianca Castafioreová),
Hudba: John Williams
Hrají: Jamie Bell (Tintin), Andy Serkis (kapitán Haddock), Daniel Craig (Sacharin), Simon Pegg (inspektor Thompson), Nick Frost (inspektor Thomson), Tony Curran (Delcourt), Gad Elmaleh (Ben-Salád), Kim Stelgelová (Bianca Castafioreová),
Premiéra v ČR: 27. 10. 2011
Žádné komentáře:
Okomentovat