Prohledat tento blog

čtvrtek 7. července 2016

Z Varů: Karlovarský festival programově prezentuje české filmy

Mezi sto osmdesáti filmovými tituly, které během devíti dnů zhlédnou návštěvníci MFF Karlovy Vary, je silně zastoupena i domácí kinematografie. Pořadatelský tým s programovým ředitelem Karlem Ochem v čele správně vnímá, že festival je také výkladní skříní domácí kinematografie. Návštěvníci MFF Karlovy Vary si mohou vybírat ze čtyřiadvaceti titulů, na kterých se produkčně podílela Česká republika. Jsou mezi nimi snímky nejrůznějších žánrů a rozličné délky, dotýkající se velmi různorodých témat. Mnohé vybrané tituly mimoděk vypovídají o tom, že řada českých projektů nemá v zahraničí šanci uspět vinou lokálních témat a absence vypravěčské velkorysosti.

Na to, že Česká republika může zastávat důležitou roli na evropském filmovém kolbišti, upozornilo symbolicky válečné drama Anthropoid, které diváci zhlédli během pátečního slavnostního zahájení. Britský režisér Sean Ellis našel v české historii dramatický příběh s všeplatným, nadčasovým poselstvím. Okolnosti atentátu na říšského protektora Heydricha rozehrává v dobových kulisách jako drama o nesamozřejmé osobní statečnosti. Anthropoid má mnoho společného s hollywoodskými žánrovými snímky a díky jazykovému i produkčnímu zázemí producenti předpokládají, že uspěje na angloamerickém trhu.

Podobně jako řada velkých festivalů, i MFF Karlovy Vary do hlavní soutěže zpravidla přijímá dva domácí snímky. Možná nikdy se ovšem o Velkou cenu Křišťálový glóbus neucházely dva tak rozdílné české tituly. Retro z 80. let Učitelka je chytlavě vyprávěným příběhem osvědčeného autorského dua Petr Jarchovský - Jan Hřebejk. Vlk z Královských Vinohrad je posledním dílem režisérského rebela Jana Němce, nonšalantní autobiografickou šarádou, která se vymyká všem představitelným šablonám.

O rozmanitosti současného domácího filmu svědčí i snímky vybrané do sekce České filmy 2015-16, ať už jde o poetický teenagerovský snímek Ani ve snu!, kontroverzní příběh inspirovaný skutečnými událostmí Já, Olga Hepnarová, či o divácky úspěšnou komedii Teorie tygra. Mezi česko-slovenskými koprodukčními projekty zaujalo festivalové dramaturgy psychologické drama stárnoucí herečky Eva Nová či experimentální snímek 5 Oktober uváděný v sekci Imagina.

V přehlídce domácích titulů, které si už stačily získat mezinárodní pozornost, mají své důležité místo vztahové drama Petra Václava Nikdy nejsme sami a Rodinný film režiséra Olma Omerzua. 

Zvědavost vyvolávají snímky, které si ve Varech své síly v mezinárodní konkurenci teprve vyzkoušejí: Psychologický horor Polednice s Annou Geislerovou v hlavní roli bude soutěžit v sekci Na východ od Západu, zatímco Normální autistický film režiséra Miroslava Janka a FC Roma mladých autorů Rozálie Kohoutové a Tomáše Bojara se budou ucházet o ocenění v soutěži dokumentárních filmů.

Ve festivalovém programu má v posledních letech své nezastupitelné místo i česká seriálová tvorba: ve světové premiéře jsou uváděny první dva díly ambiciózní série Pustina z původní produkce společnosti HBO Europe, čtyřdílná televizní minisérie Modré stíny a epizoda ze seriálu Já, Mattoni..

(Tohle je informační text, jeden z prvních, kterým jsem napsala coby varská dopisovatelka deníku a webu E15. Za možnost uveřejnit ho i zde redakci děkuju.)

Žádné komentáře:

Okomentovat